رونمایی از جدیدترین سامانههای بنیاد سعدی برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
بنیاد سعدی به مناسبت هفته آموزش و روز معلم از جدیدترین دستاوردهای خود در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان را که شامل سامانه سیتفا و دورههای نوین آموزش برخی بود، رونمایی کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، رئیس و مسئولان بنیاد سعدی در این مراسم ضمن تشریح اقدامات انجام شده در بنیاد سعدی، به معرفی سامانه سیتفا (سامانه یادگیری ترکیبی زبان فارسی) و دورههای نوین آموزش آنلاین زبان فارسی پرداختند.
غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی در این مراسم با اشاره به تشکیل رشته آزفا (آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان) در دانشگاه در سال ۱۳۶۸ و پیشینه روند تشکیل بنیاد سعدی از سال ۱۳۸۴ گفت: پس از تصویب بنیاد سعدی تنها بودم اما با جذب همکاران علاقهمند و متخصص در این حوزه توانستیم با تمام مشکلات و موانع، در حوزه آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان با انتشار کتابها و تولید نرم افزارهای آموزشی و برگزاری دورههای مختلف دانش افزایی و تربیت مدرس قدمهای خوبی برداریم.
وی با تاکید بر اینکه «میشود کار کرد»، خاطرنشان کرد: یک درس مدیریتی که سالها پیش آموختم و به آن عمل کردم این بود که برای اینکه کاری انجام شود باید پاسخ ما به چهار سوال اساسی مثبت باشد، «من میخواهم، من میتوانم من میدانم و میشود» که در قدم اول «میخواهم» علم لازم نیست، ارزشها، اعتقاد و انگیزه مهم است، قدم بعدی «میدانم» است که مبتنی بر علم است، و قدم سوم داشتن امکانات و در قدم چهارم، شرایط باید اجازه بدهد. مثال ساده آن صعود به قله دماوند است که انگیزه، دانش وفن کوهنوردی، کفش و لباس مناسب لازم است اما اگر شرایط هوا مناسب نباشد باید صبر کرد تا مناسب شود.
حداد عادل گفت: عشق به کار و جدیت در کار، هرجای دنیا که باشد کارها را پیش میبرد که به امید خداوند امروز میبینیم که در بنیاد سعدی برای آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان این اتفاق رخ داده است و لازم است همچنان ادامه یابد.
وی در پایان از مدیران شرکتهای ایرسافام و رایان کتاب که با همکاری بنیاد سعدی کارهای بزرگی در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان انجام دادهاند تشکر و لوح تقدیر اهدا کرد.
امیر زندمقدم، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز معلم و هفته آموزش، به بیان گزارشی از فعالیتها و اقدامات انجام شده در معاونت متبوعش پرداخت و از تغییرات اصلاحی واحدها و نظام مندتر شدن همکاران این معاونت در یکسال اخیر خبر داد.
وی تصریح کرد: فعالیتهایی حوزه آموزش که شامل واحد سنجش، واحد برنامهریزی آموزشی و واحد تضمین کیفیت آموزش را داریم. در حوزه برنامهریزی آموزشی یکی از مهمترین کارهای ما دورههای فارسی آموزی است. دورههای کودک و بزرگسال در سال ۱۴۰۲ بسیار مخاطب داشت و موفق بود چراکه آنها به صورت مجازی و فصلی و برطبق زمانبندی محلی مخاطبان ارائه شد که طبق آمار در بهار ۱۶ بزرگسال و ۸ کودک داشتیم و در تابستان جهش داشتیم به ۱۴۶ بزرگسال و ۵۸ کودک و در پاییز و زمستان هم استقبال خوبی بود و نهایت تجربه خوبی کسب کردیم.
وی همچنین به دورههای دانش افزایی برگزار شده در ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: دوره دانش افزایی تابستانه با حضور شرکت کنندگانی از چندین کشور برگزار شد، همچنین دوره روش تحقیق ویژه دانشجویان دکتری با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی داشتیم. دوره دانشافزایی ویژه دانشجویان و استادان لبنان را داشتیم که از مدارس لبنان هم بودند و دو دوره دوره دانشافزایی که یکی ویژه استادان هندی با همکاری دانشگاه تربیت مدرس انجام شد و به زودی نیز اطلاعیه دوره دانش افزایی دوره تابستان سال ۱۴۰۳ را اعلام خواهیم کرد.
زندمقدم به دورههای تربیت مدرس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، ادامه راتبه تحصیلی به غیرفارسی زبانان اشاره کرد که در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و گفت: در حوزه سنجش نیز از سه نفر از بهترینهای این حوزه دعوت کردیم و با کمک شرکت ایرسافام و همکاران فناروی اطلاعات بنیاد سعدی اقدامات اجرایی خوبی انجام شد.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی گفت: در حوزه تضمین کیفیت نیز فعالیتهایی داشتیم که همزمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی تصویب کردند که نظارت بر موسسات آزفا در داخل و خارج از کشور برعهده بنیاد سعدی باشد که قرار است با حضور رییس سازمان امور دانشجویان و دیگر مسولان در این حوزه مدل تضمین کیفیت اجرایی خواهد شد.
وی افزود در ادامه فعالیت تضمین کیفیت، اولین جشنواره الگوهای برتر تدریس زبان فارسی را فراخوان زدیم و تا ۱۵ اردیبهشت تمدید کردیم و استقبال خوبی شده است و فکر میکنم فضای رقابتی خوبی ایجاد خواهد شد.
شهناز احمدی قادر، رئیس اداره برنامه ریزی آموزشی بنیاد سعدی نیز در این نشست با اشاره به سامانه سیتفا «سامانه یادگیری ترکیبی زبان فارسی» ویژگیها و تاریخچه اجرای پروژه را تشریح کرد.
وی گفت: سامانه سیتفا دستاورد گروهی از متخصصان است که تیم مهندسان نرمافزار و فناوری، تیم متخصصان آموزش زبان فارسی، گرافیست و تدوینگر و متخصصان تکنولوژی آموزشی است. سامانه سیتفا به خودیِ خود یک اداره بوده و چارت مخصوص خود را دارد.
رئیس اداره برنامهریزی آموزشی بنیاد سعدی تصریح کرد: زمانی که یادگیری با استفاده از چند امکان آموزش مجازی انجام میشود به آن یادگیری ترکیبی میگویند. در سامانه سیتفا زبان آموزی به وسیله روش برخط غیرهمزمان با یادگیری خودگام آغاز میشودو در ادامه معلممحور شده که به روش برخط همزمان خواهد شد.
وی تصریح کرد: ۱۶۰ قطعه ویدئوی آموزشی کوتاه فقط برای سطح نوآموز تولید و تدوین شده و در این سامانه وجود دارد. فعالیتهای تعاملی، باز خورد آنی، بازخورد مدرسمحور، پشتیبانی آموزش از طرف مدرس، پشتیبانی فنی، دورههای زمانبندی شده و گزارش پیشرفت از جمله امکانات این سامانه است.
در ادامه حسین رضاپور، رئیس اداره سنجش بنیاد سعدی در سخنانی با اشاره به سامانه سنجش بنیاد سعدی گفت: کارهای صورت گرفته در بخش ما، پژوهشی و آموزشی است. ما یک زیرساختهایی را برای تولید آزمونها تهیه کردیم و یک سامانهای برای برگزاری آزمونها با همکاری بخش خصوصی مهیا ساختیم. وی با اشاره به طراحی و تدوین الگوهای سنجش زبانی چه در فاز زبان تخصصی و چه در فاز عمومی، به جزییات مدل توانشمحور اشاره داشت و آن را تحولی بزرگ در مسیر تولید آزمونهای زبان فارسی دانست. ر
رضاپور همچنین درباره برنامههای آینده این اداره گفت: در آیندهای نزدیک، علاوه بر تهیه الگوی سنجش زبانی کودکان و طراحی آزمون برای این رده سنی، با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با همکاری دیگر سازمانها به طراحی و تدوین آزمون استعداد زبانی خواهیم پرداخت. از دیگر برنامههای این اداره برگزاری آزمون آمفا و داتفا در تیرماه ۱۴۰۳، تحت سامانه جدید مرکز سنجش بنیاد سعدی خواهد بود.
امیر احمدی، مدیر آموزش بنیاد سعدی نیز در ادامه برنامه اظهار کرد: بنیادهای مختلفی در سراسر جهان برای توسعه زبان خود آمدهاند و اقداماتی را در این راستا انجام دادند بنیاد سعدی نیز با همین هدف شکل گرفت تا زبان فارسی را در پهنای جهان گسترش بدهد.
احمدی با بیان اینکه در همه کشورها موسسات و نهادهای مختلف از آموزش و گسترش زبان زبانشان در جهان حمایت میکنند و این کار باید نسبت به بنیاد سعدی هم صورت گیرد، گفت: تا امروز دو شرکت خصوصی برای حمایت از زبان فارسی به میدان آمدهاند و سرمایه کلانی برای این موضوع گذاشتند و ما نیز با جدیدترین قراردادهای تجاری با این شرکتها همکاری کردیم.
همنچنین در این نشست، احسان طوفانی نژاد، مشاور آموزش مجازی بنیاد سعدی به گزارش کوتاهی از فعالیتهای انجام شده در حوزه آموزش مجازی در بنیاد سعدی در سال ۱۴۰۲ پرداخت.