خبرگزاری کار ایران

«زراتشت نامه» منتشر شد

«زراتشت نامه» منتشر شد
کد خبر : ۱۴۲۶۹۷۹

کتاب «زراتشت نامه» سروده‌ای‌ست دینی و کهن به زبان فارسی که در رسته ادبیات «فارسی زرتشتی» جای می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «زراتشت نامه» زندگینامه اشو زرتشت اسپنتمان سروده کیکاووس کیخسرو است که توسط بهنام مبارکه گردآوری شده و به همت نشر هیرمبا در ۱۰۰ نسخه و با قیمت ۱۵۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار کتاب شده است. 

زراتشت نامه سروده‌ای‌ست دینی و کهن به زبان فارسی که در رسته ادبیات «فارسی زرتشتی» جای دارد. این منطومه را شاعری زرتشتی به نام «کیکاووس» یا به همان هیبتی که در پایان منظومه آمده است، «کیکاووس کی‌پور کیخسرو» در سده هفتم هجری سروده است. این اثر نزدیک به ۱۵۳۳ بیت دارد که در آبان ۶۴۷ یزدگردی دیگر شاعر زرتشتی به نام «زرتشت بهرام پژدو» آن را رونویسی می‌کند و سروده‌ای در ۴۷ بیت با عنوان «اندر ستایش یزدان و ختم کتاب گوید»، به آن می‌افزاید همین سبب می‌شود که گمان کنند سراینده کل منظومه، زرتشت بهرام است ولی از ۱۹۶۳ میلادی به تدریج روشن شد که کاوس کی‌پور کیخسرو سراینده و پدید آورنده اصلی زراتشت نامه است. 

کتاب پیش رو دارای چهار بخش است: بخش نخست به زندگی و زمان آشور زرتشت بر اساس مستندات و پژوهش‌های تاریخی و زبان‌شناسی می‌پردازد. بخش دوم زندگی ایشان بر اساس نسک‌های باقی مانده، از ادبیات اوستایی، پهلوی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش سوم پی نوشت‌ها را در بر دارد و سرانجام در بخش چهارم و پایانی کتاب، متن چکامه زراتشت نامه بر اسس نسخه فردریک روزنبرگ و تصحیح محمد دبیر سیاقی آمده است. 

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز