خبرگزاری کار ایران

جناس موزه‌ای در تالار هنر و زندگی موزه ملک

جناس موزه‌ای در تالار هنر و زندگی موزه ملک
کد خبر : ۱۴۲۰۸۲۰

«جناس موزه‌ای» پروژه‌ای است که در آن اثر هنری معاصر میان اشیاء موزه چیدمان شده است. در این فضا موزه به مثابه یک متن خوانده می‌شود که در آن هم‌آوایی اشیاء موزه در کنار آثار معاصر به شکل‌گیری معناهای گوناگون کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تالار هنر و زندگی موزه ملک براساس این خط سیر شکل گرفته که چگونه هنر در فرهنگ و زندگی ایرانی اشکال مختلفی به خود گرفته و همواره در حال گفتگوی بینافرهنگی بوده است، گفتگویی با گذشته و دنیای معاصر خود در هر زمان. از این رو می‌تواند منبع الهام و گفتگوی هنری معاصر نیز باشد. بر این اساس در تعامل با هنرمند معاصر مریم عابدی رویدادی با عنوان جناس موزه‌ای را در این تالار شکل داده است. 

مریم عابدی همزمان با کار هنری دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات موزه است که در پایان نامه خود به دنبال تعامل هنر معاصر و موزه‌ها بوده است. تا بتوان ظرفیت‌های هنر معاصر را برای پویایی موزه‌ها به کار گرفت. 

عابدی بواسطه آثاری شناخته می‌شود که از طریق ساختارشکنی و بافت نوارهای بوم نقاشی به منظور رسیدن به ترکیبات هندسی و معماری خلق شده‌اند. آثار او نه معماری است و نه مجسمه، نه نقاشی است و نه فرش‌بافی و دست بافته‌های زنانه، بلکه جایی میان همه اینهاست. جایی که فرم طاق‌ها و آجرچینی‌های ایرانی با زیبایی‌شناسی سرزمین‌ها و سنن معماری ادیان غرب و شرق پیوند می‌خورد و آثاری بی‌زمان از منظر ساختار و فرم را شکل می‌دهند. 

این ویژگی که نقطه عطفی در ایده نمایشگاه هنر و زندگی در باز تعریف مفهوم خانه ایرانی به عنوان نمایشگاهی از تاریخ، جغرافیا، عقاید، طراحی‌ها و حتی ارتباطات با دیگر فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و ادیان است، اینبارروایتی جدید را از طریق نمایش اثار مریم عابدی میان اشیاء موزه فراهم کرده است. جایی که ما را به تأملی دوباره فرا می‌خواند تا رشته‌های مشترک زندگی مردم امروز و دیروز و آینده سرزمینمان را بهم ببافد. 

«جناس موزه‌ای» پروژه‌ای است که در آن اثر هنری معاصر میان اشیاء موزه چیدمان شده است. در این فضا موزه به مثابه یک متن خوانده می‌شود که در آن هم‌آوایی اشیاء موزه در کنار آثار معاصر به شکل‌گیری معناهای گوناگون کمک می‌کند. به بیان دیگر نمایشگاه هنر و زندگی در اینجا به عنوان واسطه‌ای عمل می‌کند که حس رازالودگی را در همنشینی مسجعی فرا می‌خواند که روی زیبای چیزها در کنار واقعیت روزمره‌مان نشان داده شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز