نقد کتاب آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان نابینا/ آموزش مهارتهای اجتماعی در محیطهای آموزشی مغفول مانده است
باید به جای به کاربردن واژه نابینایان، بگوییم، افراد نابینا. همین نکته را اگر درست درک کنیم بسیاری از نگاهها و ترحمها نسبت به افراد نابینا، تمام میشود.
به گزارش ایلنا، نشست نقد کتاب آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان نابینا، ۲۷ آبان ماه، در کتابخانه مرکزی تئاتر شهر تهران به همت موسسه حمایت از بیماران چشمی آر پی و این کتابخانه، برگزار شد.
عبدالحسین سازماند، مدیرعامل انتشارات دانژه در این نشست با اشاره به اهمیت آموزش مهارتهای اجتماعی به افراد، گفت: این مهارتها در مدارس و دانشگاهها و سایر مراکز علمی به مردم، به خوبی و به اندازه کافی، آموزش داده نمیشود.
مدیرعامل انتشارات دانژه افزود: همه ما نیازمند دریافت آموزشهای لازم در حوزه مهارتهای اجتماعی هستیم و این موضوع قطعا برای دانش آموزان و به طور اخص افرادی که نوعی از معلولیت و آسیب را دارند از جمله نابینایان، مهمتر است. تلاش موسسه حمایت از بیماران چشمی آر پی و احمد به پژوه، عضو هیئت مدیره، برای معرفی بیشتر کتاب آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان نابینا قابل تقدیر است.
تهمینه یگانه، مدیرعامل موسسه حمایت از بیماران چشمی آر پی در ادامه این نشست با اشاره به آغاز فعالیت این موسسه در سال ۱۳۸۰ به صورت رسمی و قانونی در کشور گفت: موسسه حمایت از بیماران چشمی آر پی هم اکنون بیش از هفت هزار و ۱۰۰ بیمار را تحت پوشش دارد و در حوزه مهارتهای اجتماعی که با موضوع این نشست در ارتباط است، خدمات زیادی ارائه میکند.
مدیرعامل موسسه حمایت از بیماران چشمی آر پی گفت: ارایه خدمات در حوزههای روانشناختی و مشاوره و مددکاری و چشمی و درمانی از فعالیتهای دیگر این موسسه است. کلاسهای آموزشی در حوزه نویسندگی و جهتیابی و زبان انگلیسی و مسیریابی از خدمات دیگر موسسه حمایت از بیماران چشمی آر پی است. کمک به اشتغال بیماران چشمی آر پی، از برنامههای دیگر این موسسه است.
احمد بهپژوه در ادامه با اشاره به اهمیت کتاب آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان نابینا، گفت: نکته بسیار مهم، توجه به انسان بودن افراد نابینا است. در چنین شرایطی باید برای تمام شدن جنگ در غزه و کشتار وحشیانه کودکان و دانش آموزان فلسطینی دعا کنیم. فلسطینیان نیز انسان هستند و باید از آزادی آنان حمیت شود.
عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گفت: جامعه علمی ما باید به سمت آموزش مهارتهای اجتماعی بروند. دانش آموزان نابینا نیز باید همین مهارتها را یاد بگیرند. قرآن میگوید ارزش افراد به تقوای آنان است بنابراین تعبیر نابینا و بینا اشتباه است. باید به جای به کاربردن واژه نابینایان، بگوییم، افراد نابینا. همین نکته را اگر درست درک کنیم بسیاری از نگاهها و ترحمها نسبت به افراد نابینا، تمام میشود. ما در کتاب آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان نابینا تلاش کردیم به صورت کاربردی، موضوع مهارتهای اجتماعی را بیان کنیم.
بهپژوه افزود: جامعه ما نسبت به موضوع مهارتهای اجتماعی کم توجه است. ما تربیت اجتماعی داریم که زمینه ساز رشد و رفتار و مهارت اجتماعی و سازگاری اجتماعی میشود. کتاب آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان نابینا بر همین اساس از سوی انتشارات دانژه منتشر شده است.