«علوم پایه برای آهنگسازی» دانش اولیه برای شروع آهنگسازی
«علوم پایه برای آهنگسازی» کتابی است که دانش اولیه برای شروع آهنگسازی را پیش روی مخاطب خود قرار میدهد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «علوم پایه برای آهنگسازی» اثر میترا نورخواه به همت انتشارات ابریشمی با قیمت ۸۵ هزار تومان در بازار کتاب موجود است.
کتاب حاضر دانش اولیه برای شروع آهنگسازی را در اختیار علاقمندان و هنرجویان قرار میدهد. این اثر به بررسی سازهای اصلی گروههای مختلف میپردازد؛ کتاب در ابتدا به چند فرم ساده اشاره دارد و سپس به گستره سازهای مختلف میپردازد. کتاب پیشرو در مبحث کنترپوان و هارمونی توضیح مختصری ارائه میدهد تا خواننده آشنایی اولیه با آن را کسب نماید و کار آهنگسازی خود را با قطعات کوچک آغاز کند. با مطالعهی این اثر خواننده با موسیقی قدیمی ایران نیز آشنا میشود.
در بخشی از کتاب میخوانید:
تم و واریاسیون به معنی تغییر ایجاد کردن است که این تغییر ممکن است به اشکال مختلفی صورت پذیرد. واریاسیون در موسیقی کاربردهای متنوع و گستردهای دارد و از آن در موارد مختلف و در تمامی فرمهای موسیقی میتوان استفاده نمود. خواه قطعه یک صدایی باشد و یا ارکسترال. یا قطعه کوتاه باشد و یا بلند که در هر صورت واریاسیون را به عنوان یکی از موارد اساسی برای بسط و گسترش ملودیها میتوان به کار گرفت. واریاسیون ممکن است به عنوان واریاسیون ریتمیک استفاده شود که در این صورت ملودی ثابت مانده و ریتم به اشکال گوناگون میتواند تغییر کند. واریاسیون ممکن است به عنوان واریاسیون ملودیک استفاده شود که در این صورت ملودی دستخوش تغییرات فراوان میگردد و یا اینکه ممکن است واریاسیون هارمونیک صورت پذیرد که در این صورت ریتم و ملودی ثابت مانده و فقط هارمونی ملودی در تکرارها تغییر میکند. و یا اینکه ممکن است واریاسیون به طور همزمان در تمامی موارد گفته شده یعنی «ریتم و ملودی و هارمونی» و یا بعضی از آنها صورت پذیرد. که اختیار آن کاملا در دست آهنگساز است.
این تغییرات میتواند در هر کجایی که آهنگساز نیاز داشته باشد از آنها استفاده نماید. چنانچه واریاسیونها به این شکل در خلال قطعات موسیقی و در حین حرکت ملودیها انجام شود به عنوان فرم به خصوصی در موسیقی به حساب نمیآید. ولی چنانچه بخواهیم از واریاسیونها به عنوان یک فرم استفاده کنیم، در این صورت میباید، از فرمی که به آن تم و واریاسیون گویند استفاده نماییم. در این فرم ابتدا لازم است یک ملودی ساده و بسیار مشخص که قابلیت ایجاد تغییرات متعدد را دارد ساخته شود و یا از منبعی اخذ گردد. سپس میتوان تغییرات بعدی را روی ملودی انتخاب شده انجام داد و ابتدا لازم است یادآوری شود که واریاسیونها به هر صورتی انجام شوند باید ملودی اصلی در آنها شنیده شود.
بیژن تلیانی