خبرگزاری کار ایران

روایت‌هایی از فلان‌الدوله‌ها

روایت‌هایی از فلان‌الدوله‌ها
کد خبر : ۱۴۱۱۱۴۶

کتاب «سیاست نامه مرحوم میرزا بالاخان نوری» با نگاهی به القاب نورچشمی‌ها و خان‌زاده‌ها منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «سیاست نامه مرحوم میرزا بالاخان نوری» نوشته‌ی رضا نوری به همت نشر پازینه منتشر و با قیمت ۹۵ هزار تومان روانه بازار شده است. 

این کتاب دربردارنده روایت‌هایی از فلان‌الدوله‌هاست که گاه در قالب طنز و گاه جدی بیان شده و اینگونه آغاز می‌شود که: عرف مالکان ملک دارا بر این قاعده است که با اهدای عناوین و القاب نورچشمی‌ها و خان‌زاده‌ها که جملگی بر عرضه و بی‌سوادند را به منصبی درباری بگمارند، در این سرزمین هر ننه قمری القابی را به دم خود بسته و جولان می‌دهد و گردو خاک می‌کند، افلیج مادرزاد با لقب فلان الدوله باد به غبغب انداخته و عربده کشیده و نفس‌کش می‌طلبد. نوکران بی‌مقدار و نورچشمی به طرفه‌العینی لقب می‌گیرند و عربده‌کشی می‌کنند. بازار خرید و فروش و دریافت اعلان القاب چنان داغ است که جاهلان و مطربان یکشبه بر سکوی پهلوانان و واعظان نشسته و ثنای و مدح شاه می‌گویند. 

باری هر لقب دارای مرتبت و امتیاز و فایده ایست که اعطای آن با رشوت و باج و خراج و هبه انجاوم می‌پذیرد. 

در پشت جلد هم آمده: 

فرازی فرای متن: سیاسان ملک قجر از چماق و کلید و توپ مروارید، ابزاری ساخته‌اند که با اجی مجی لاترجی عمل می‌کند و جماعت فس فس الدوله‌ها، چراغشان از روغن پارافین روشن و گرز کلذی دست در دست، بست در بست، نفس در نفس در دود وافور نشئه و لول‌اند و مسرور، و به وقت حادثه و در باب استهزا به صورت هم نجاست می‌مالند و آینه به دست هم می‌دهند و به ریش ملولان روزگار می‌خندند. 

این ملک امیرکبیر چه می‌خواهد؟ این ملک امیر بی‌سر می‌خواهد.

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز