مهدی آذرپندار مطرح کرد؛
جشنواره فیلم کوتاه یکی از سختترین ورودیها را در جهان دارد/ اکثر فیلمها شهرستانی هستند
دومین نشست دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران صبح امروز یکشنبه ۲۳ مهر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در ابتدای اظهاراتش گفت: آثار راه یافته به جشنواره در بخشهای مختلف اعلام شدهاند. در بخش ملی ۱۷۸۷ فیلم ثبتنام کردند که ۹۵ اثر شامل ۵۲ اثر داستانی، ۱۴ اثر مستند، ۱۵ فیلم تجربی و ۱۴ اثر پویانمایی پذیرفته شد. شاید این تعداد نسبت به دورههای قبل کمتر باشد چراکه ما سعی کردیم با سختگیری کیفی آثار را انتخاب کنیم.
آذرپندار خاطرنشان کرد: در بخش بینالملل ۵۸ اثر از بین ۷۲۱۶ فیلم انتخاب شد و باید بگویم که رکورد ارسال اثر در این بخش شکسته شد. اینکه از بین این تعداد فیلم تعداد ۵۸ اثر انتخاب میشود به این معناست که جشنواره فیلم کوتاه یکی از سختترین ورودیها را در بین جشنوارههای معتبر دنیا دارد و از هر هزار فیلم هشت فیلم برای حضور در جشنواره انتخاب میشوند.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران مطرح کرد: شعار جشنواره «آیینه تمام نمای ایران» بوده و تمام سعی ما بر این بود که بتوانیم از تمام ایران آثاری با حفظ کیفیت بپذیریم. قرار نبود کیفیت فدای این رویکرد شود اما میخواستیم تمام تلاش خود را به کار ببریم تا این اتفاق رخ دهد. سعی داشتیم این نگاه را به فیلمسازان بدهیم که قرار نیست جشنواره با آنکه نام تهران را روی خود دارد فقط میزبان فیلمسازان تهرانی باشد. به همین دلیل در این زمینه رشد داشتیم و تعداد آثار پذیرش شده از فیلمسازان استانی بیش از فیلمسازان تهرانی است. برای نخستین بار است که این اتفاق رخ میدهد و معادل ۵۵ درصد آثار پذیرش شده از شهرستانها هستند. نسبت به دوره گذشته هم در این زمینه رشد داشتهایم و برای ما خوشحال کننده است.
وی افزود: از آثاری که به جشنواره ارسال شدند ۸۳.۵ درصد آقایان کارگردان بودند ۱۶.۵ درصد خانمها کارگردان بودند ولی ۷۹ درصد آثار آقایان پذیرش شد و ۲۱ درصد از آثار پذیرش شده به کارگردانی خانمها بود. در بحث بومیگرایی و تنوع ژانرها هم اتفاق خوبی رخ داده است. سالهای گذشته معمولا با تعداد زیادی درام اجتماعی مواجه بودیم و در کنارش فیلمهای ژانر دیگر بسیار کم بود. تعداد ژانرهای دیگر در این دوره قابل توجه است. فیلم کمدی ۸ اثر، ملودرام ۱۰ اثر، فانتزی ۱۳ اثر، دفاع مقدس۳ اثر، معمایی اثر۳، رازآلود ۶ اثر، علمیتخیلی ۲ اثر، درام جنگی ۱ اثر، سینمای نئونوآر ۱ اثر و درام ۱۹ اثر به جشنواره راه پیدا کرده است.
آذرپندار خاطرنشان کرد: در بخش عکس ۷۷۶ عکس داشتیم که متقاضی حضور در جشنواره بودند ۶۹۱ تک عکس و ۴۸ مجموعه عکس بودند و از بین این تعداد ۳۱ تک عکس و یک مجموعه عکس به جشنواره راه پیدا کرده است.
وی افزود: در هیئت انتخاب و داوری سعی کردیم از حضور بهترینها استفاده کنیم. در این دوره بخشهای جنبی مفصلی داریم و سعی شده آن سختگیری را با بخش جنبی جبران کنیم. بخش استعدادها داریم و ۱۲ فیلم در این بخش نمایش داده میشود که البته در بخش مسابقه هم برخی از این آثار را داریم. بخشی با عنوان بخش کتاب و سینما در جشنواره داریم که مربوط به اقتباس سینمایی میشود و در این بخش ۱۶ اثر اقتباسی راه پیدا کردند که البته تعدادی از این آثار فیلمهای بخش مسابقه هستند. جایزه این بخش را خانه کتاب تقبل کرده است. «ایران جوان» نیز بخش جنبی است که مربوط به موضوعاتی چون جوانی جمعیت میشود که ۹ فیلم در این بخش حضور دارد. به علت چهل ساله شدن جشنواره بخش ویژهای در نظر گرفتهایم که مروری بر برگزیده آثار ادوار مختلف جشنواره خواهیم داشت که در ۱۰ سانس حدود ۵۹ فیلم نمایش داده میشود. بخش شاخه زیتون با موضوع محوریت فلسطین نیز در این جشنواره در نظر گرفته شده که شامل ۶ فیلم میشود و در این بخش فیلمهای بینالملل هم هستند.
وی افزود: بزرگداشت آقای داریوش یاری در این جشنواره برگزار خواهد شد و به پاس زحماتی که برای انجمن و جشنواره داشتند ایشان برای بخش بزرگداشت انتخاب شدهاند. در بخش مرور آثار، آثار وحید بیوته فیلمبردار بسیار خوب فیلم کوتاه ساکن اردبیل مرور خواهد شد، در بخش نکوداشت از آقای مرتضی پورصمدی یاد خواهیم کرد و همچنین نکوداشتی برای مهدی امامی فیلمسازی که در بازگشت از اربعین فوت کردند در نظر گرفته شده است.
دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در ادامه اظهار کرد: در بخش آرای مردمی کانون دانشآموختگان این بخش را برگزار میکند و ۴ فیلمساز بر این بخش نظارت خواهند داشت. جدول نشستهای تخصصی جشنواره منتشر شده است. امسال سه مدل نشست داریم. یکی از آنها نشست بینالملل است و با نیکیتا میخالکوف یک کارگاه آنلاین خواهیم داشت، همچنین آثار مهرداد اسکویی کارگاه مستندسازی از راه دور را خواهند داشت، یک نشست هم مخصوص بررسی جشنوارههای اسکار کوالیفاید خواهیم داشت. یکی دیگر از موضوعات نشستها کاربرد هوش مصنوعی در فیلمسازی است که یک هنرمند ایرانی و یک متخصص از ترکیه این بخش را ارائه خواهند کرد. نوع دوم نشستهای ما این است که ۱۰ نشست با دبیری کمال تبریزی خواهیم داشت؛ به این نحو که فیلمنامهای که قبلاً نوشته شده بین حضار پخش میشود و آقای تبریزی در مقام کارگردان ۱۰ رکن اصلی کارگردانی را در گفت وگو با عوامل تولید یک فیلم پیش میبرند. در حقیقت هنرجویان از بین گفتگوی کارگردان و مهمان آن نشست موضوعاتی را یاد میگیرند. بچهها یاد میگیرند مثلا به عنوان یک کارگردان چگونه با یک آهنگساز تعامل کنند. بخش آخر هم درباره اردوهای فیلمسازی است که پیشتر پنج اردو برگزار کردهایم. این اردوها تجربههای جذابی بودند و قرار است از تجربیات آن اردوها در جشنواره صحبت شود. این بخش با کارشناسی حسن حسینی و حضور سینماگران مطرح برگزار میشود.
آذرپندار درباره حضور آثاری از عوامل انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره گفت: مطالبهای در انجمن وجود دارد این است که اگر کسی را در بدنه انجمن انتخاب میکنیم، آنها فعالیت کاریشان مرتبط با فیلمسازی باشد. این موضوع نیز از قدیم الایام وجود داشته است و بدنه انجمن در بسیاری از بخشها حوزه فیلمسازی را آموختهاند و این برای ما مایه مباهات است. اگر سازمان شما بدنهای دارد که همه دانش آموخته و متخصص هستند پس باید چه کرد؟ آیا باید مانع فیلمسازی آنها شویم؟! ضمن اینکه بین جشنواره و انجمن یک مرزبندی وجود دارد. سالی که من به انجمن آمدم، هیات انتخاب حذف شده بود و مشاوران انتخاب در جشنواره انتخاب شده بودند. من میتوانستم آن مسیر را ادامه بدهم اما ما هیات انتخاب را احیا کردیم. ضمن اینکه افرادی در هیات انتخاب حضور دارند که سینماگران شناخته شده ای هستند و میتوانید با آنها تماس بگیرید و بپرسید آیا به آنها سفارشی شده است؟ سابق بر این نیز در برخی دورهها معاون تولید انجمن، در جشنواره فیلم داشته است. از سوی دیگر من این موضوع را با هیات انتخاب مطرح کردم و آنها به من گفتند چنین اتفاقی سابقه داشته است. بنابراین ما باید این را انتخاب کنیم که یا از افراد غیر مرتبط در بدنه انجمن استفاده کنیم یا اگر فیلم ساختند و به جشنواره ارسال کردند، این حق را برایشان قائل باشیم. ضمن اینکه تعداد افرادی که از انجمن فیلم ساختند، بیشتر از راه یافتگان فعلی بوده اما انتخاب نشدهاند. متخصصان حق فیلمسازی و حق شرکت در رقابت را دارند. ما سعی کردیم تفکیکی بین انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره فیلم کوتاه تهران داشته باشیم. جشنواره هویتی مستقل از انجمن دارد. ضمن اینکه انجمن خودش یکی از تولیدکنندگان بزرگ فیلم است. خوشحالیم که امسال حتی یک فیلم در بخش داستانی نیست که به دلیل ممیزی حذف شده باشد و دقیقا همان لیست هیات انتخاب به بخش داستانی و سایر بخشها راه پیدا کرده است.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره حمایت از «سینمای مقاومت» در چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: امسال کشورهای ترکیه چهار فیلم، عراق یک فیلم، افغانستان یک فیلم و... در این باره در جشنواره دارند. حضور فیلمهای مقاومت به میزان آثار ارسال شده بستگی دارد. مثلا از مجموع کشورهای عربی فیلمهای قابل ملاحظهای ارسال نمیشود با اینکه ما امسال از فلسطین ۶ فیلم داشتیم اما باید دید چه تعداد از آن به جریان مقاومت مربوط است؟ تعدد فیلمها کم است اما این به معنای این نیست که درها را باز کنیم تا فیلمهایی که کیفیت خوبی در این حوزه ندارند صرفا به دلیل دربرگیری موضوع مقاومت به جشنواره راه پیدا کنند. ما هیچ تسهیلاتی ایجاد نکردیم که چون برخی آثار از عراق با افغانستان هستند به جشنواره راه پیدا کنند زیرا کیفیت برای ما مهم است. بنابراین اولا ما فیلمهایی منتخب از آنچه به دبیرخانه رسیده بود داریم. دوم اینکه همه فیلمهای بخش مقاومت مربوط به کشورهای همسایه و منطقه نیستند مثلا ما فیلمهایی با موضوع مقاومت از کشورهای اروپایی هم داریم.
وی درباره بلیتفروشی جشنواره چهلم نیز گفت: امسال بلیتفروشی برای جشنواره از طریق سایت آیتیکت صورت میگیرد و تخفیفاتی هم برای دانشجویان و هنرجویان سینما و برخی گروهها در نظر گرفتهایم. قیمت بلیت هر باکس هم ۳۰ هزار تومان است که البته مشمول تخفیف هم میشود.
آذر پندار در پاسخ به این سوال که چرا در نشستهای تخصصی از حضور استادان و مدرسان انقلابی در جشنواره استفاده نمیشود، گفت: البته این نظر شماست؛ چراکه سینماگر بزرگی مثل آقای کلاری سال گذشته با وجود اینهمه فشار پای جشنواره تمام قد ایستاد. در شرایطی که حتی برخی داوران بینالمللی ما نگران بودند که در آن جو ملتهب برایشان مسایلی پیش بیاید آقای کلاری آنها را خیلی حرفهای توجیه کردند. بنابراین من فراموش نمیکنم که ایشان چگونه پای جشنواره ایستادند و باید درباره معیار اساتید انقلابی و غیر انقلابی صحبت کنیم. شاید تعریف ما متفاوت باشد. همچنین شاید کسی که ما فکرش را هم نمیکنیم در عمل مردانه پای جشنواره و فیلم کوتاه ایستادند و من شرمنده ایشان شدم که از برخی افراد جاهل توهین شنیدند. لازم است باید خاطرات سال گذشته را مرور کنیم و آنگاه تعریفها مشخص میشود. این تعریف من از استادی است که میشود به او اتکا کرد و از دانش او بهره برد. در ارتباط با دیگر سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی نیز باید همین تعریفها را گفت.
آذرپندار درباره بخش انتشارات جشنواره و رونمایی از کتابهای تخصصی جدید در این دوره گفت: ما در خلال جشنواره از چند کتاب سینمایی جدید رونمایی میکنیم؛ برخی از کتابها عرضه قطعی و برخی فقط رونمایی میشوند، همچون سال گذشته یک نمایشگاه و فروشگاه «کتاب و سینما» نیز برگزار خواهیم کرد. امیدواریم این توجه به حوزه کتاب، در سالهای آینده خروجی داشته باشد.
وی درباره حضور برخی فیلمها در جشنوارههای منطقهای و چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: جشنوارههای منطقهای یک فرصت مجدد ایجاد میکند. برخی فیلم اولیها به دلیل یک رای از جشنواره بازماندند و جشنوارههای منطقهای هم با نمایش برخی فیلمهای بیرون مانده از بخش مسابقه جشنواره تهران و فیلمهایی جدید برگزار میشود؛ بنابراین اگر عناوین برخی فیلمها تکرار شده است به این دلیل است که آنها به عنوان برگزیدگان جشنوارههای منطقهای به طور مستقیم به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا کردهاند.
وی در پاسخ به سوالی درباره آثار حاضر در جشنواره درباره حوادث سیاسی و اجتماعی سال گذشته گفت: امسال فیلمهایی اینچنینی داریم و خواهید دید. من سعی کردم به وعدههایم پایبند باشم؛ یکی همین حضور فیلمهای سیاسی بود، دیگری حضور پررنگ استانها و سومی حضور فیلمهای ژانر. ساخت فیلم سیاسی تابو نیست و میخواستیم روی این موضوع ثابت قدم باشیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره میزان مشارکت ایسفا در جشنواره عنوان کرد: ما به احترام برای خیلی از اعضای ایسفا، کارت دعوت فرستادیم. زیرا در آستانه برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران هستیم، دوست داریم این دوره با اجماع برگزار شود کما اینکه پیش از این هم ممانعتی نداشتیم و اعضای ایسفا خودشان تصمیم گرفتند نباشند.
دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره بودجه این دوره جشنواره گفت: در برنامه سازمان سینمایی ده میلیارد تومان برای این جشنواره در نظر گرفته شده و با وجود مهمانان خارجی و همه هزینههایی که در نظر گرفته شده ده میلیارد تومان عدد ویژهای نیست و اسپانسر چندانی هم در این جشنواره نداریم.
وی درباره حذف فیلمسازانی که سال گذشته از حضور در جشنواره انصراف دادهاند گفت: به شما اطمینان میدهم که به هیچوجه چنین نگاهی نداریم و اگر جوایز جشنوارهها را در این مدت مرور کنید متوجه میشوید که چنین نگاهی وجود ندارد. من هنوز فکر میکنم بخش عمدهای از اتفاقهای سال گذشته که برای فیلمسازان رخ داد مربوط به فشارها بود.
در ادامه دانیال رحیمی کاشانی طراح برندبوک و پوستر جشنواره روی صحنه رفت و گفت: امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران صاحب هویت بصری شد و از اینجا به بعد جشنواره را با یک هویت بصری ثابت متاثر از هنر ایرانی خواهیم دید. در این دوره، جشنواره به یک بلوغ رسیده و وارد یک عصر جدید شده است. یک بحث مدرن و به روز بودن است چون با مخاطبی رو به رو هستیم که در عصر مدرن زیست میکند و نکته دوم این است که ما اینکه هویت ایرانی داریم، بنابراین ما باید این موضوعات را تجمیع میکردیم.
در ادامه نازنین پیرکاری مدیرعامل موسسه تصویرشهر روی سن رفت و همراه با مهدی آذرپندار دبیر جشنواره و دانیل رحیمی کاشانی از پوستر دوره چهلم جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی کردند.