حسین نمازی مطرح کرد:
از سوژهها و فیلمهای تلخ اشباع شدهایم و به امید نیاز داریم
حسین نمازی کارگردان سینما با تاکید بر این نکته که این روزها از سوژهها و فیلمهای تلخ اشباع شدهایم، گفت: اگر امروز بخواهم یک فیلم کوتاه بسازم حتما فیلمی میسازم که لحن سرخوشانهای داشته باشد و به جامعه امید تزریق کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین نمازی، کارگردان فیلم سینمایی «آپاندیس» با بیان اینکه در حال حاضر ساختن فیلم سینمایی راحتتر از فیلم صد ثانیهای است، گفت: من اگر بخواهم الان فیلمی در هر مدیومی، کوتاه، سریال یا بلند بسازم، قطعا یک قصه دراماتیک با یک لحن سرخوشانه خواهد داشت. الان احساس میکنم بیشترین چیزی که در جامعه نیاز داریم این است که هم لحن سرخوشانه به جامعه تزریق کنیم حال مردم خوب شود و هم به جامعه امید بدهیم. اگر چند سال پیش کسی این حرف را به من می زد میگفتم مثل مدیران حرف میزنی و احتمالا نمیپذیرفتم؛ به خاطر اینکه میدیدم ایدهای پشت این صحبتها نیست ولی الان به عنوان یک فیلمساز و کارگردان احساس میکنم که جامعه نیاز دارد به امید و یک لحن سرخوشانه و فکر میکنم اشباع شدیم از سوژهها و فیلمهای تلخ.
نمازی که در چندین جشنواره داخلی و خارجی فیلم کوتاه به عنوان داور حضور داشته سپس دیدگاه خود درباره تفاوت فیلم کوتاه به خصوص فیلم کوتاه صد ثانیهای با فیلمهای بلند را اینطور بیان کرد: فیلم کوتاه یک مدیوم مستقل حرفهای است و با فیلم بلند بسیار متفاوت است. به لحاظ ابزار و امکانات و وسایل یکی است اما به لحاظ ساختار متفاوت است و فیلم صد ثانیهای به لحاظ تایمینگ از همه تایمهای دیگر سختتر است.
این کارگردان ادامه داد: یک کارگردان به ژان لوک گدار یک نامه چهار، پنج صفحهای مینویسد و در انتهای نامه مینویسد ببخشید آن قدر وقت نداشتم که نامه کوتاهتری بنویسم. یعنی هر چقدر تایم کوتاهتر میشود اتفاقا زمان بیشتری برای فکر کردن به اینکه در این وقت کوتاه چه باید بگویی نیاز داری. چون ثانیه به ثانیه مهم میشوند. از این منظر وقتی نگاه میکنی ساخت فیلم کوتاه صد ثانیهای کار خیلی خیلی سختی است. به لحاظ اجرایی شاید سادهتر باشد؛ مثلا در یک روز فیلم ساخته میشود ولی این یک روز که فیلمبرداری انجام میشود یک پیشزمینه و پیشتولید خیلی زیاد میخواهد که اول به ایده برسی و بعد اینکه به نتیجه برسی که چطور آن ایده را اجرا کنی.
حسین نمازی که سال گذشته با فیلم سینمایی «شادروان» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست با این کمدی اجتماعی در لیست فیلمهای پرفروش سال ۱۴۰۱ قرار بگیرد، در ادامه گفت: فیلم صد ثانیهای آنقدر سخت است که الان برای خود من فیلم سینمایی ساختن راحتتر از فیلم صد ثانیهای ساختن است. الان پسرم سینما میخواند. قرار بود یک فیلم کوتاه بسازد، برای آن با من مشورت کرد. من که سالها فیلم کوتاه ساختم، داور جشنواره فیلم کوتاه بودم و هستم و حتی دبیر یک جشنواره فیلم کوتاه در خارج از کشور هستم و به هر حال درگیر بودم با این مدیوم، وقتی میخواستم به این ایده برسم برایم واقعا سخت بود. اگر همین الان به من بگویید بیا یک قصهای برای فیلم بلند برایم تعریف کن میتوانم تعریف کنم ولی برای فیلم صد ثانیهای قطعا میگویم به من وقت بده. ماجرای همان نامه است که آنقدر وقت ندارم که بتوانم ایده یک فیلم کوتاه را بنویسم.
وی همچنین درباره آشنایی خود با جشنواره فیلمهای کوتاه صد ثانیهای گفت: تقریبا چهارده سالم بود که شروع به فیلم ساختن کردم. از همان زمان جشنوارههای فیلم کوتاه برایم مهم و جذاب بودند. آن زمان هم اینطور بود که هر کاری میکردیم که برویم فیلم ببینیم. جشنواره صد هم از چند سال بعد آغاز به کار کرد. یادم است که یک سالی رفتم یک دی وی دی تهیه کردم که فیلمهای جشنواره صد داشت و آنها را دیدم. آن زمان تعدادی فیلم کوتاه خوب ساخته شده و در همین جشنواره صد بود و ما هم دیدیم و جذاب هم بودند ولی الان یک مقدار سمت و سو دارد به این سمت میرود که بیشتر آدمها دوست دارند فیلم بلند بسازند که یک دلیلش این است که راحتتر است.
نمازی سپس درباره تاثیر حضور در جشنوارهها برای فیلمسازان فیلم کوتاه گفت: کلا فیلم کوتاه در جشنوارهها دیده میشود. وقتی درباره یک سریال یا فیلم سینمایی صحبت میکنید میدانید که اینها عموما به منظور بیزینس ساخته میشوند. یعنی یک پلتفرمی وجود دارد که فیلم شما در آنجا نمایش داده میشود و یک آورده مالی دارد ولی فیلم کوتاه اینطور نیست. فیلمساز هم چه آماتور، چه حرفهای، چه فیلم بلند و چه فیلم کوتاه بیش از هر چیزی دوست دارد که فیلمش دیده شود. یعنی تعداد بیشتری آدم فیلمش را ببینند. این اولین نیاز یک فیلمساز است و در فیلم کوتاه اولین محفلی که برای پاسخ دادن به این نیاز فیلمساز وجود دارد جشنواره است و این مهمترین حسن حضور در یک جشنواره برای یک فیلم است.
وی ادامه داد: فیلمسازی که جایزه بگیرد بیشتر دیده میشود و توجهها را به خودش جلب میکند و آدمهای علاقمند به این حوزه را بیشتر جلب میکند و علاقمند میکند که بروند و فیلم را ببینند. و این باعث میشود برای نمایش فیلم اتفاق بهتری بیفتد و باز این جواب دادن به همان نیاز اول فیلمساز است. نکته بعدی اینکه فیلمساز وقتی یک فیلم را میسازد و مورد توجه قرار می گیرد قطعا وقتی میخواهد فیلم بعدیش را بسازد کسی که میخواهد برای آن آدم سرمایهگذاری کند وقتی متوجه میشود که فیلمش جایی نمایش داده شده و مورد توجه هم قرار گرفته طبیعتا با فراغ بال بیشتری برای همکاری با فیلمساز جلو میآید.
نمازی در پایان با بیان اینکه فیلم کوتاه صد ثانیهای با کمک شبکههای اجتماعی قابلیت دیده شدن توسط افراد زیادی را دارد، گفت: در عصر امروز که صفحات مجازی کارکرد زیادی دارند، این صفحات میتوانند برای فیلمهای کوتاه به خصوص صد ثانیهای مدیوم بسیار درستی باشند. یعنی شما یک فیلم کوتاه صد ثانیهای میسازی و میتوانی آن را در اینستاگرام بارگذاری کنی، اگر کار جذابی باشد، فیلم شما به دست آدمهای مختلف میرسد و بسیار دیده میشود. این قابلیت بسیار مهمی است که شما آن را در تایمهای بالاتر نداری.