خبرگزاری کار ایران

رونمایی از خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا/ حمایت رسانه‌ها از صنایع خلاق ضروری است

رونمایی از خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا/ حمایت رسانه‌ها از صنایع خلاق ضروری است
کد خبر : ۱۲۴۶۱۵۳

آئین رونمایی از خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا پیش از ظهر امروز یکم تیر، در این خبرگزاری برگزار شد.

به گزارش ایلنا، آئین رونمایی از خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا پیش از ظهر امروز یکم تیر، در این خبرگزاری برگزار شد.

«پرویز کرمی،» دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در این مراسم گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در سری جدید فعالیت‌های خود به دانشگاه کارآفرین و نسل سوم و چهارم تبدیل شده است. رویداد ملی عصر امید (بزرگترین نمایشگاه علمی و فناوری تاریخ جمهوری اسلامی) نیز به همت دکترمحمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و تمامی مجموعه‌های این مرکز آموزشی برگزار شد که آحاد جامعه در جریان دستاوردها و نتایج این نمایشگاه قرار گرفتند. براساس بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب وظیفه ما نشان دادن توانمندی‌ها و امیدوارکردن جامعه است که با لطف خدا توانستیم با موفقیت در این مسیر گام برداریم.

وی بیان کرد: امارات متحده عربی تبدیل به کشوری فضایی شده و رسما با پایگاه‌های مجهز وارد فضای علم‌سنجی شده است. اگر کشوری بخواهد کاری در فضا انجام دهد باید در سه حوزه سامانه زمینی، پرتابگرها و ماهواره‌ها فعال باشد، کشور ما با توجه به اینکه تحریم بوده است خود به دنبال تحقق این امر بوده که بتواند داشته و توانمندی خود را به جهان نشان بدهد.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق افزود: چرا در حادثه تلخ اخیر برای f۱۴ به این امر نگاه نمی‌کنیم که این هواپیماها برای ۶۰ سال پیش بوده و کشور ما تا به امروز با قدرت، توانایی نگهداری و تعمیر آن را داشته است؟ در صورتی که اتفاق‌های مشابه برای f۳۵ آمریکایی که ادعای تکنولوژی مطرح جهان را دارند، هم افتاده است؛ پس باید به دنبال خود تخریبی باشیم؟ کرمی عنوان کرد: هنگامی‌که مقام معظم رهبری از جهاد تبیین صحبت می‌کنند یعنی باید وظیفه خود بدانیم که علم و فناوری خود را به جهانیان نشان دهیم، بنابراین علت ایجاد خانه خلاق و نوآوری خبرگزاری آنا حرکت و گامی مهم در این مسیر است.

کرمی اظهار کرد: در کنار رصد، پایش و سنجش فناوری‌های کشور باید این موضوع را هم عرضه کنیم و در حال حاضر با توجه به سلیقه جامعه باید از متن به سمت ویدیو گرایش پیدا کنیم، لذا حمایت از جوانانی در حوزه استارتاپ‌ها، هوش مصنوعی و ... ضروری است و خبرگزاری آنا در این مسیر به کمک داده‌های بزرگ و جوانان نیاز دارد که با حمایت ما به مسیر خود ادامه دهد.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری عنوان کرد: از علی قجری، مدیرعامل خبرگزاری آنا و خانه خلاق و نوآوری که راه‌اندازی کرده‌اند، انتظار تولید شغل، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل‌گری را خواهیم داشت. در این مسیر جذب سرمایه‌گذار، کمک‌های فکری، بازاریابی و در خدمت گرفتن اساتید با تجربه را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از فارغ‌التحصیلان کشور در رشته علوم انسانی و همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی هستند، گفت: نمی توانیم به آنها بگوییم درس نخوانید چون کار نیست، باید به فکر اشتغال این افراد باشیم. در این راستا خانه خلاق علوم انسانی یکی از راهکارهای معاونت علمی بوده است.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق ادامه داد: موضوع راه اندازی خانه‌های خلاق به قدری برای دولت مهم است که یکی از مصوبات ثابت هیئت دولت در تمامی سفرهای استانی رئیس جمهور است. چند خانه خلاق نیز در سفرها به تصویب رسیده و راه اندازی شده است. ۵۰ درصد از تأمین مالی این خانه‌ها با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ۵۰ درصد دیگر نیز با سازمان برنامه و بودجه است. وی افزود: این خانه‌ها در مراکز استان و شهرهای بزرگ با هدف عدم تمرکز فناوری و نوآوری راه اندازی می‌شود. به طور مثال در مناطق کمتر برخورداری چون سیستان و بلوچستان ۶ خانه خلاق و همچنینی یک کارخانه خلاق داریم.

کرمی با اشاره به اینکه این معاونت از سه پلتفرم در این رابطه استفاده می کند، اظهار کرد: کارخانه‌های نوآوری، مراکز نوآوری در زمینه‌های کشاورزی، پزشکی و ... و نیز خانه‌های خلاق که به حوزه فناوری نرم اختصاص دارند و شامل صنایع خلاق و شرکت‌های خلاق هستند و مقام معظم رهبری در نامه به سران سه قوه بر بهتر دیده شدن آن‌ها تأکید کرده‌اند. وی ادامه داد: در حال حاضر در دنیا بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در صنایع و شرکت‌های خلاق وجود دارد. البته این صنایع تنها مربوط به صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری نیستند. پویانمایی و رسانه های نوین نیز در این مجموعه قرار می‌گیرند که توجه ویژه ما را می‌طلبد.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در پویانمایی باید از کاراکترهای ایرانی مانند رستم، رخش و سیمرغ بهره گیری کرد، گفت: اگر این امر ملکه اذهان نشود گردش مالی نیز اتفاق نمی افتد همانطور که در حال حاضر ۳۵۰ میلیون دلار از ارز به واردات شخصیت‌های کشورهای بیگانه اختصاص پیدا کرده است در مقابل فقط ۶ میلیون دلار به شخصیت های ایران ساخت اختصاص دارد. این صنعت باید رشد کند و از صنایع دیگری چیزی کم ندارد.

وی در پایان با تقدیر از علی قجری، مدیرعامل خبرگزاری آنا برای تلاش‌ها در این راستا، خاطرنشان کرد: این رسانه با ورود به این امر با پایش و رصد علم و فناوری زمینه جهاد تبیین را به خوبی در این زمینه فراهم آورده است. از رسانه‌های دیگر نیز برای حمایت از این عرصه دعوت می کنم.

«علی قجری» مدیرعامل خبرگزاری آنا هم در این مراسم گفت: این خبرگزاری از شروع سال ۱۴۰۱ با رویکرد جدیدی فعالیت‌های خود را شکل داده و به‌طور ویژه بر حوزه علم، فناوری و نوآوری تمرکز کرده است.

وی بیان کرد: اگر به تاریخچه حوزه علم و فناوری در دهه ۸۰ بنگریم می‌بینیم به‌اندازه‌ای که امروزه شتاب‌دهنده‌ها حائز اهمیت هستند و به‌طور ویژه بر آن تمرکز شده است در گذشته به این شکل نبود که تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب در راستای نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان دانش‌بنیان نیز خالی از لطف نیست.

قجری بیان کرد: امروزه دستاوردها و محصولات شرکت‌های خلاق و فناور بخش مهمی از زنجیره تامین نیازهای خرد و کلان جامعه هستند و همه ما روزانه از محصولات و دستاوردهای یک شرکت دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ در امورات شخصی زندگی استفاده می‌کنیم؛ اما چرا وقتی درباره توان علمی و فناوری کشور صحبت می‌شود، از اقتدار علمی ایران سخن به میان می‌آید، یا وقتی می‌گوئیم کشور ما در حال حرکت در لبه تکنولوژی است و در بسیاری از حوزه‌ها همپای کشورهای توسعه یافته جهان حرکت می‌کند، این گزاره‌ها برای بسیاری از مردم تعجب‌آور یا بعضا غیرقابل باور است؟ خبرگزاری آنا به‌‎عنوان بازوی رسانه‌ای شرکت‌های فناور، خلاق و گفتمان‌سازی در جامعه، رسالت خود دانست که با راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا دستاوردهای علمی کشور را به متن جامعه منتقل کند.

مدیرعامل خبرگزاری آنا اظهار کرد: این خبرگزاری به‌عنوان جریان‌ساز اجتماعی و پشتیبان علم، فناوری و نوآوری کشور، در راستای آگاه‌سازی جامعه و جهان از دستاوردهای علمی قدم برداشته و در دو رویداد اینوتکس و عصر امید نیز توانست با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش به‌سزایی ایفا کند. رویداد ملی عصر امید به‌عنوان بزرگترین رویداد علمی و فناوری تاریخ کشور از ۸ تا ۱۱ خرداد با حضور هزار شرکت خلاق و نوآور، هزار استارت‌آپ و هزار زیرساخت آزمایشگاهی برگزار شد که بازدیدکنندگان از مشاهده این حجم از فناوری و قرار گرفتن فضایی دوستانه و تجاری‌سازی شده در کنار هم به وجد آمدند.

وی ادامه داد: در کنار این دو رویداد با همفکری دانشگاه آزاد اسلامی به نقطه‌ای رسیدیم که کشور به شتاب‌دهنده و حمایت از استارت‌آپ‌ها نیازمند است لذا ایده راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا شکل گرفت.

قجری عنوان کرد: مطالعات و آسیب‌شناسی از فضای فناوری و نوآوری، ما را به نقطه‌ای می‌رساند که ثابت می‌کند فاصله‌ و خلاء بین افکار عمومی جامعه و فضای نخبگانی و علمی کشور وجود دارد. آنا تنها خبرگزاری رسمی دانشگاهی است و تنها به دانشگاه آزاد اسلامی نیز منحصر نمی‌شود، بلکه در خبرگزاری آنا تمام فضای آموزش عالی و علمی کشور پوشش داده می‌شود و این رسانه نامی آشنا برای همه فعالان حوزه دانشگاهی و علمی است.

مدیر عامل خبرگزاری آنا در پایان افزود: این خبرگزاری مأموریتش را با توجه به نکات مطرح شده توسط مقام معظم رهبری، در حوزه اهمیت علم و فناوری، تعیین کرده است. در حال حاضر تعداد خانه‌های خلاق در کشور زیاد بوده اما تمرکز بر کسب‌وکارهای خلاق و رسانه کمتر است لذا در این مسیر از همه فعالان حوزه علم، فناوری، فرهنگی و اجتماعی دعوت می‌کنیم که با ما همراه شوند زیرا به دنبال این هستیم که با به اشتراک گذاشتن این فرصت، آحاد جامعه از خدمات بهره‌مند شوند و به رشد عرصه‌های علمی کشور کمک کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز