خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

«سی صد» تلاشی برای احیای «نقالی» و «شاهنامه خوانی» است/ کنسرت نمایشی با بلیت‌های هفتاد تا هفتصد هزارتومانی!

«سی صد» تلاشی برای احیای «نقالی» و «شاهنامه خوانی» است/ کنسرت نمایشی با بلیت‌های هفتاد تا هفتصد هزارتومانی!
کد خبر : ۱۲۳۸۵۸۸

نشست رسانه‌ای کنسرت نمایش «سی صد» با حضور سهراب پورناظری و دیگر عوامل این پروژه روز گذشته چهارشنبه یازدهم خردادماه در فضای باز کاخ سعدآباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای کنسرت نمایش «سی صد»، عصر روز گذشته یازدهم خردادماه در کاخ سعدآباد برگزار شد. سهراب و تهمورث پورناظری، امیر جدیدی، رضا بهرام، محمدحسین توتونچیان و جواد عزتی در این برنامه حضور داشتند. 

گفتنی است کنسرت نمایش «سی صد» اثری از سهراب پورناظری است که کارگردانی آن را امیر جدیدی به عهده دارد و جواد عزتی یکی از بازیگران آن است. رضا بهرام خواننده اثر است و سهراب پورناظری هم او را همراهی می‌کند. 

تلاشم این است زبان فارسی و شاهنامه را به یاد مخاطبان بیاورم

در ابتدای برنامه سهراب پورناظری به مردم داغدیده آبادان تسلیت گفت و ادامه داد: مردم آبادان در دوران جنگ هم هزینه بسیار دادند و آبادانی‌های بسیاری در راه دفاع از وطن شهید شدند و حال نیز حادثه رخ داده، داغ تازه‌ای برای ماست و همه ما و مسئولان کشور باید قدردان هم وطنان آبادانی باشیم. 

سهراب پورناظری در ادامه گفت: چند سالی است تمرکزم را روی ایران گذاشته‌ام تا با با موضوع و محوریت کشورم به ساخت آثارم بپردازم و این روند برایم ادامه دار خواهد بود. تلاشم این است در اندازه و توان خودم پروژهایی را که به واسطه آن‌ها زبان فارسی و شاهنامه را به یاد مخاطبان بیاورم. 

میسر نشد همایون شجریان و حمید نعمت‌الله را کنارمان داشته باشیم

سهراب پورناظری درباره روند تولید پروژه «سی صد» هم گفت: طرح پروژه را حدود شش سال پیش پروژه را طراحی کردن و در ادامه بحران کرونا این اجازه را نداد تا آن را روی صحنه ببریم و حال هم این افتخار نصیب‌مان نشد که در کنار همایون شجریان و حمید نعمت الله و برخی دیگر از دوستان باشیم. حال آقای محمد رحمانیان را به عنوان نویسنده اثر در کنارمان داریم و دوستان دیگری را کنار خودمان داریم و به نظرم پروژه «سی صد» برای این روزهای کشور و حال و هوایی که با آن مواجهیم مناسب است. 

حضور رضا بهرام به عنوان خواننده بر اساس توانایی‌های اوست

او در رابطه با انتخاب رضا بهرام به جای همایون شجریان هم اینگونه توضیح داد: روال کار من و برادرم تهمورث در موسیقی تغییر نکرده و همان رویه‌ای را داریم که پیش‌تر هم داشتیم. حضور رضا بهرام به عنوان خواننده بر اساس توانایی‌های اوست و اینکه موسیقی ما پاپ نیست و در واقع همان موسیقی را ما خواهید شنید که طی این سال‌ها تولید کرده‌ایم و مخاطبش بوده‌اید که البته موسیقی دستگاهی هم در بخش‌هایی از اثر وجود دارد

سهراب پورناظری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جزییات انتخاب بازیگران «سی صد» هم توضیحاتی داد. او گفت: این احتمال هست که در ترکیب بازیگران تغییراتی ایجاد کنیم و اینکه قصدمان این بود حضور جواد عزتی را در همین نشست رسانه ای، اعلام کنیم که این اتفاق افتاد و ایشان را در کنارمان خواهیم داشت. قرار بود خانم شاکری را به عنوان بازیگر همراهمان داشته باشیم اما امکان حضور ندارند چون بازیگر سریال «جیران» هستند و حال لوکیشن‌های فیلمبرداری این اثر از تهران بیرون رفته؛ لذا امکان همکاری با ایشان وجود ندارد. 

این نوازنده تنبور درباره کلیت قصه و دیگر جزییات اعضای گروه «سی صد» گفت: داستان نمایش به نوعی درباره حمله مغول به ایران است. ما گروه حرکت هم داریم که اعضای آن نقش‌های مختلفی در اثر خواهند داشت و حین اجر متوجه جزییات خواهید شد. 

پروژه «سی» تلاشی برای آشتی مردم با موسیقی ایرانی بود

سهراب پورناظری در ادامه از کنسرت نمایش «سی» که چند سال پیش در  نیاوران روی صحنه رفت یاد کرد و گفت: کاری که ما در این پروژه انجام دادیم تلاش برای آشتی دادن مردم با موسیقی ایرانی بود. در این پروژه جای همه هنرمندان گروه «سی» خالی است اما من تمام تلاشم را می‌کنم با همراهی این گروه بتوانیم در نیتی که داریم شرایط موثری را برای مخاطبان فراهم کنیم. 

او در ادامه از آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» که با همکاری همایون شجریان تولید و ارائه شده بود، اشاره کرد و گفت: آن زمان که آلبوم به بازار آمد مخاطبان بسیاری از آن استقبال کردند و یادم هست که ناشر اثر آقای حسین خانی گفت خیلی از نوارفروشی‌ها در شرف تعطیلی بودند و با انتشار آلبوم بازار موسیقی ایرانی جان تازه‌ای گرفت که تیراژ بالای آن گویای این اتفاق است. حال هم آنچه اهمیت دارد توجه به ایران و میهن است و زمانی که این اهمیت وجود دارد دیگر مهم نیست چه کسی می‌نوازد و چه کسی می‌خواند. وقتی سرزمین هدف باشد، نهایت تلاشم را انجام می‌دهم که به فرهنگ و هنر و ادبیات کلاسیک کشورم عشق بورزم و آن‌ها را در اندازه و حد توانم زنده نگه دارم. 

پروژه «سی صد» را هرسال برگزار می‌کنم 

سهراب در ادامه درباره برنامه آینده برای اجرای کنسرت نمایش «سی صد» اینگونه توضیح داد: همانطور که گفتم ما همان مسیری را می‌رویم که تا الان طی کرده‌ایم و در کل من و تهمورث متوجه حساسیت‌های مخاطبانمان هستیم اما این را هم در نظر داریم که هرگز روی اصولی که داریم پا نگذاریم و اینکه نگاهمان به موسیقی بلند مدت است. قصدمان این است پروژه «سی صد» را هرسال برگزار کنم و هربار داستان جدیدی را روایت خواهیم کرد. 

سهراب پورناظری در پایان صحبت‌هایش گفت: موضوع کنسرت نمایش «سی صد» روایت است و در واقع مقصود ما از این پروژه نشر آواز ایرانی نیست؛ بلکه هدف احیا کردن آن نوع نقالی‌های قهوه خانه‌ای و شاهنامه خوانی‌هایی است که پدر بزرگ‌ها زیر کرسی برای بچه‌ها و نوه‌هایشان به روایت آن‌ها می‌پرداخته اند. 

چینش جدید صندلی‌ها و بالا رفتن تماشاچی تا هفت متر! 

محمد حسین توتونچیان هم در ادامه این نشست درباره برخی از امکانات اجرای برنامه توضیح داد: در این کنسرت برنامه‌های متفاوتی را در نظر گرفتیم که بتوانیم در حوزه چینش صندلی‌ها و طراحی و اجرای صحنه اقدامات جالب توجهی را انجام دهیم که به لحاظ فنی و مهندسی در برگیرنده مولفه‌های متفاوتی است و فکر می‌کنم تا به امروز در ایران به کمترین شکل ممکن چینش و طراحی شده است. در این راستا به همت مهندسان داخلی شرایطی را پیاده‌سازی کردیم که چهار هزار نفر تا ارتفاع هفت متری از روی زمین می‌توانند به راحتی شاهد برگزاری برنامه باشند. 

محمدحسین توتونچیان تهیه کننده پروژه «سی صد» هم دقایقی با حاضران صحبت کرد. او گفت: ما پس از پنج ماه مذاکره با کمپانی‌های چینی برای تهیه نوعی صندلی به توافق رسیدیم و طی این مدت آن‌ها نمونه‌های فنی را ارسال می‌کردند. 

او افزود: حال این امکان که برای اولین بار در ایران اجرایی می‌شود، برای ما وجود دارد که صندلی‌هایی را برای برنامه تهیه کنیم که سریع باز و بسته می‌شوند و ما در یک روز می‌توانیم پنج هزار صندلی را بچنیم و جمع آوری کنیم. طی این اتفاق شاهد خواهید بود که چهار هزارنفر حدود هفت متر به صورت عمودی بالا می‌روند و به این ترتیب آن نقطه کوری که در کنسرت‌ها شاهدش هستیم مرتفع خواهد شد. 

قیمت بلیت‌ها از هفتاد تا هفتصد هزارتومان

توتونچیان در ادامه درباره رقم قیمت بلیت‌ها هم توضیحاتی داد و گفت کمترین بلیت هفتاد هزارتومان است و از آنجایی که تعداد اعضای پروژه بسیار زیاد هستند و پروداکشن بزرگی داریم کمی قیمت‌ها را از کنسرت‌های پاپ بیشتر در نظر گرفته‌ایم و قیمت حداکثری ششصد و نود و پنج هزار تومان است. 

قیاس کردنم با همایون شجریان کار جالبی نیست! 

رضا بهرام خواننده پروژه «سیصد» هم گفت: حضور در کنسرت نمایش و همکاری با برادران پورناظری برایم اتفاق بزرگی است و با توجه به حضور همایون شجریان در پروژه‌های قبلی، به نظرم قیاس کردنم با ایشان کار چندان جالبی نیست. من برای ارائه سبکی خاص تعصبی ندارم و حضورم در کنار هنرمندان بزرگ اهمیت دارد. من در موسیقی پاپ به لطف خدا و مردم جایگاهی پیدا کرده‌ام و امیدوارم در این سبک موسیقایی هم موفق باشم. 

او افزود: من از چهار سال پیش که آقای توتونچیان را در شب دوم کنسرت نمایش «سی» دیدم بسیار هیجان زده شدم. بنابراین همیشه چالش را دوست داشته ام. برای حضور در چارچوب فعلی از تهمورث و سهراب پورناظری ممنونم که به من اعتماد کردند و در این راه من را در کنار خود قرار دادند. 

این خواننده پاپ در پایان گفت: تردید ندارم که با توکل خدا و همراهی این هنرمندان ما پروژه موفقی خواهیم داشت به هر حال من خودم را برای یک چالش بزرگ آماده کردم. 

ما و همایون شجریان همکاری های موفقی داشته ایم

در ادامه برنامه تهمورث پورناظری هم دقایقی با حضار صحبت کرد. او در پاسخ به این سوال که چرا برادران پورناظری با همایون شجریان همکاری ندارند، گفت: ما با همایون شجریان همکاری‌های موفقی داشته‌ایم و او همان زمان هم که با کار می‌کرد با پروژه‌های دیگری هم همکاری داشت و این نوع همکاری‌ها در تمام دنیا عادی است. از طرفی همکاری با رضا بهرام هم برای ما تجربه جالبی خواهد بود چون او در زمینه پاپ فعالیت کرده و حال مخاطبان وجهه و اجرایی جدید از او را به نظاره خواهند نشست. 

آمادگی داریم یک شب کنسرت نمایش را رایگان اجرا کنیم

تهمورث در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه کنسرت نمایش «سی صد» در دیگر شهرها و کشورها هم روی صحنه خواهد رفت، گفت: من و دیگر اعضای پروژه «سی صد» این آمادگی داریم تا برای مخاطبان اجرایی رایگان داشته باشیم و لازم می‌دانم بدون هماهنگی با دیگر اعضا بگویم که می‌توانیم در میان اجراهای پیش رو یک اجرا را رایگان برگزار کنیم. به طور مثال می‌توان در مکانی بزرگ مانند ورزشگاه آزادی این تصمیم را عملی کرد. اما اگر بخواهیم مثلا موسیقی دف و تنبور داشته باشیم قضیه فرق می‌کند چون در سالنی مانند تالار وحدت می‌توان این کار انجام داد. 

کارگردانی علاقه من نیست؛ اما ایران را دوست دارم

امیر جدیدی بازیگر تئاتر و سینما که کارگردانی پروژه «سی صد» را به عهده دارد هم در نشست این رویداد به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: من به کارگردانی علاقه زیادی ندارم اما خب کنسرت نمایش «سی صد» درباره ایران است و من همیشه دلم برای کشورم می‌تپد. زمین را دوست دارم و وقتی زمین را دوست دارم به این معناست که به سرزمینم هم عشق می‌ورزم و همیشه دوست دارم برای آن کاری انجام دهم. 

حضورم در کنسرت نمایش «سی صد» اتفاق عجیبی نیست چون تئاتری هستم

جواد عزتی بازیگر کنسرت نمایش «سی صد» هم در ادامه برنامه سخنانی را ایراد کرد. او ضمن تسلیت به مردم آبادان از درگذشتگان حادثه «متروپل» یاد کرد و درباره دلایل همکاری‌اش با برادران پورناظری گفت: من خودم را تئاتری می‌دانم و سال‌ها در تئاتر خیابانی فعالیت کرده‌ام و الان هم حضورم در کنسرت نمایش «سی صد» اتفاق عجیبی نیست. زمانی که به من پیشنهاد همکاری داده شد و عشق به وطن را در میان اعضای آن دیدم و با خوشحالی اعلام حضور کردم. 

تئاتر اوضاع بدی دارد اما تئاتری‌ها هیچوقت عقب نشینی نکرده‌اند

عزتی در ادامه به تحلیل اوضاع تئاتر طی چندسال گذشته پرداخت و گفت: تئاتر وضعیت بدی دارد و بیماری کرونا اوضاع بدتری را ایجاد کرده و این درحالی است که بسیاری از دوستانم از تئاتر ارتزاق می‌کنند. تئاتری‌ها هیچکاه عقب نشینی نکرده‌اند و کاری که باید بکنیم این است که فرهنگ تئاتر دیدن را دوباره مثل گذشته زنده کنیم، به این دلیل که گره ایجاد شده به دست مخاطبان باز می‌شود. 

عزتی در پایان گفت: بسیاری را می‌شناسم که سال هاست به تماشای تئاتر نرفته اند. باید این عادت تئاتر دیدن را دوباره در خانواده‌ها ایجاد کنیم تا دوباره به دوران باشکوهی که داشتیم، برگردیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز