خبرگزاری کار ایران

واکنش موزه هنرهای معاصر به اجرای پروفرمنس بر فراز یک اثر هنری

واکنش موزه هنرهای معاصر به اجرای پروفرمنس بر فراز یک اثر هنری
کد خبر : ۱۲۰۷۸۸۲

موزه هنرهای معاصر در واکنش به اجرای پرفورمنسی بر فراز یکی از آثار هنری فاخر که روز گذشته در افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» اتفاق افتاد،‌ واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موزه هنرهای معاصر در پی انتقادها نسبت به برگزاری پرفورمنس «گربه جاده ابریشم» توضیحاتی داد. 

ماجرا از این قرار بود که روز گذشته در افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» در موزه هنرهای معاصر پروفرمنسی اثر یاسر خاسب در خلال برنامه‌ها بر فراز حوض روغن «ماده و فکر» واقع در طبقه زیرین موزه برگزار شد که انتقادهایی را در پی داشت. 

واکنش موزه هنرهای معاصر به اجرای پروفرمنس بر فراز یک اثر هنری

حال موزه هنرهای معاصر در واکنش به برخی انتقادها توضیحاتی را در صفحه اینستگرام منتشر کرده است. دلیل انتقادها نسبت به اجرای پروفرمنس بر فراز حوضی است که جزو میراث با ارزش موزه هنرهای معاصر محسوب می‌شود. حال فایل‌های تصویری منتشر شده در فضای مجازی حاکی از برخورد برخی اجراکنندگان با روغن داخل حوض و بیرون ریختن مایع داخل آن به بیرون بوده است. 

واکنش موزه هنرهای معاصر به اجرای پروفرمنس بر فراز یک اثر هنری

عکسی قدیمی از جانمایی اثر «ماده و فکر»

اثر «ماده و فکر» که در سال ۱۹۷۷ توسط موزه هنرهای معاصر خریداری شده، ساخته هنرمند ژاپنی نوریوکی هاراگوچی است که چند سال پیش برای مرمت همین به ایران آمده بود. 

واکنش موزه هنرهای معاصر به اجرای پروفرمنس بر فراز یک اثر هنری

نوریوکی هاراگوچی

گفتنی است در نمایشگاه «پنج گنج» که به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی افتتاح شد، محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

در متن منتشر شده در صفحه اینستگرام موزه هنرهای معاصر تهران چنین آمده است:

«موزه هنرهای معاصر تهران با ابراز تأسف از واقعه‌ی پیش‌آمده در حین اجرای پرفورمنس در جریان گشایش نمایش پنج گنج، اعلام می‌دارد: 

– برخورد پرفورمر به روغن در طرح اصلی ارائه شده به موزه نبوده و در اثر اشتباه ایجاد شده است. 

– در این اتفاق، بخشی از بدن پرفورمر، به روغن برخورد می‌کند که موجب خروج مقداری روغن می‌شود؛ که قابل جایگزینی است. 

– طی سال‌های پس از خلق اثر، همواره روغن تبخیر شده و به آن اضافه شده است. در سال نود و شش هم با حضور هنرمند، کل روغن خارج شد و روغن جدید جایگزین شد. 

– در هنرهای میان‌رسانه‌ای و نوین معاصر، ایجاد دیالوگ بین آثار گذشته و حال، فضایی جدید برای بیان هنری، ایجاد کرده است که در روزهای آینده، نمونه‌هایی از آن را منتشر خواهیم کرد. 

– ضمن احترام به نظرات ابراز شده پیرامون این واقعه، و تأسف، چنانچه موجب ناراحتی دوست‌داران و علاقمندان شده باشد، اعلام می‌شود این اتفاق، تخریب اثر هنری محسوب نمی‌شود و صرفا به دلیل خطای سهوی، بخشی از روغن از موزه خارج شده، که جایگزین خواهد شد. 

– حفاظت از آثار هنری موزه، در زمره‌ی اصلی‌ترین وظایف موزه است، آن‌چنانکه در مهرماه سال نود و شش، نوریوکی هاراگوچی را برای مرمت حوض روغن به ایران دعوت کرد و قبل از درگذشت وی، این اثر مرمت شد. 

– امید داریم با دقت و حساسیت بیشتر، در آینده شاهد خطاهایی از این دست نباشیم.»

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز