خبرگزاری کار ایران

موارد تفویض شده مربوط به دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تشریح شد

موارد تفویض شده مربوط به دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تشریح شد
کد خبر : ۱۱۹۸۰۶۵

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری موارد تفویض شده مربوط به این اداره‌کل را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، یحیی نقی‌زاده محجوب (مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری)، با بیان اینکه تمام تفویض‌ها در راستای مانع‌زدایی و تمرکززدایی از فعالیت‌ها، تسهیلگری و سرعت گرفتن امور مردم و واگذاری امور اجرایی و تصدی‌گری به استان‌ها انجام شده است، درباره اقدامات در حال انجام پیش از اجرای تفویض‌ها تصریح کرد: «به‌منظور تعیین مصادیق تفویض اختیار به استان‌ها، بررسی‌های کارشناسی در خصوص مجوزهای فعالیت انجام و ضمن لحاظ کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای مطلوب آن‌ها از جمله اصلاحات مورد نیاز سامانه‌ها و آموزش نیروی انسانی همچنین تدوین فرآیندهای تفصیلی نحوه اجرای تفویض‌ها در دستور کار قرار گرفته است. 

او افزود: «بعد از ابلاغ بخشنامه تفویض اختیار از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به اعلام آن به ادارات استانی اقدام می‌شود.» 

امکان رصد فرآیندها از سوی وزارتخانه

نقی‌زاده مبنای تصمیمات را اسناد بالادستی عنوان کرد و گفت: «امکان رصد و پایش مستمر اقدامات اجرایی استان‌ها در ارتباط با تفویض‌ها، از سوی وزارتخانه وجود داشته و در صورت نیاز، فرآیندهای جاری آن‌ها اصلاح خواهد شد.» 

امکان اضافه شدن تفویض‌ها به تناسب ظرفیت‌های زیرساختی ادارات استانی

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اضافه کرد: «این بخش از تفویض‌ها، به‌عنوان بخش اول تفویض محسوب شده و امکان افزایش مصادیق و موارد تفویض در استان‌ها در آینده وجود دارد و به تناسب آمادگی شرایط اجرایی و ظرفیت‌های زیرساختی لازم به موارد تفویض در استان‌ها اضافه خواهد شد.» 

او در توضیح موارد تفویض شده مربوط به دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری بیان کرد: «تمام مراحل ثبت‌نام، بررسی، مصاحبه و صدور کارت راهنمایان گردشگری از طریق استان انجام می‌شود در حالی که تاکنون ۲۲ استان کشور برای صدور کارت راهنمایان گردشگری ناگزیر بودند از طریق مراجعه به تهران و معاونت گردشگری اقدام کنند.» 

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، همچنین با بیان اینکه یک مورد از تفویض‌ها که مربوط به مجوز برگزاری کمیسیون‌های درجه‌بندی و صدور گواهینامه کیفیت خدمات گردشگری است، دارای پیوستی از ۲۳ نوع مصداق تاسیسات گردشگری را شامل می‌شود، گفت: «در مرحله نخستِ تفویض، تاسیسات گردشگری بر اساس اهمیت طبقه‌بندی آن‌ها و امکانات اجرایی استان‌ها، احصا و مجوز برگزاری کمیسیون درجه‌بندی و صدور گواهی‌نامه کیفیت خدمات گردشگری هتل‌های یک و دو ستاره همچنین سایر تاسیسات گردشگری درجه دو و سه به استان‌ها تفویض شد و مقرر است پس از رصد بازخوردهای نحوه اقدامات استان‌ها و در صورت حصول نتایج لازم درباره تفویض امر در سایر تاسیسات گردشگری نیز تصمیم‌گیری شود.» 

حضور مدیرکل در کمیسیون‌های درجه‌بندی استان الزامی است

او ضمن اعلام اینکه حضور مدیرکل استان در کمیسیون‌های درجه‌بندی در راستای کاهش خطا و تخلف احتمالی الزامی است، تاکید کرد: «همچنین یکی از کارشناسان بخش نظارت استان بعد از آموزش‌های لازم به‌عنوان نماینده اداره‌کل نظارت در کنار اعضای دیگر کمیسیون حضور خواهد داشت، ضمن اینکه بستر نظارت عالی و پایش مستمر بر عملکرد کمیسیون‌های استانی از سوی اداره‌کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری معاونت گردشگری مهیا بوده و تمامی تصمیمات این کمیسیون‌ها از سوی دفتر نظارت بررسی و در صورت ملاحظه هرگونه مسئله و خطایی نسبت به اصلاح آن اقدام خواهد شد.» 

نقی‌زاده در ادامه به اصلاح فرآیند ثبت شرکت‌هایی که با موضوع فعالیت گردشگری تشکیل می‌شود، اشاره کرد و افزود: «بر این اساس امور مربوط با اعلام موافقت با تشکیل یا ثبت تغییرات شرکت‌ها تماما با ادارات کل استانی خواهد بود.» 

استفاده از ظرفیت تشکل‌های گردشگری در امر صدور و تمدید پروانه‌های به ه‌برداری

او همچنین در ارتباط با اجرای حکم بند ث ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر واگذاری برخی امور تصدی و اجرایی به تشکل‌های گردشگری بیان کرد: «واگذاری برخی امور به تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی گردشگری از گذشته وجود داشته و در کنار اینکه اداره کل در زمینه تشکیل کمیته‌های استانی و کمیسیون عالی فنی درجه‌بندی، نرخ‌گذاری و رسیدگی به شکایات تاسیسات گردشگری اقدام می‌کند، در ارتباط با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها برای بررسی درخواست‌های صدور و تمدید پروانه‌های بهره‌برداری تاسیسات گرشگری نیز برنامه‌ریزی شده است.»

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز