در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا کم رونقتر از گذشته/ توفیق اجباری ایران برای حضور در کنار اروپا/ حضور در نمایشگاه تاپ ریزای فرانسه/ فعال شدن دفاتر گردشگری در چند کشور
مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با اشاره به دست آوردهای نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور اسپانیا برای ایران گفت: هرچند فیتور کم رونقتر از گذشته بود اما حضور فعالان گردشگری ایران اعلامی به شرکای خارجی برای ادامه روند گردشگری ایران بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، چهل و دومین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور اسپانیا با حضور کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و ۱۴ شرکت کننده ایرانی از ۲۹ دی تا ۳ بهمن در مرکز نمایشگاههای شهر مادرید برگزار شد. امسال در غرفه ۱۲۰ متر مربعی ایران که با الهام از معماری اصیل ایرانی طراحی شده بود، ۱۴ شرکت کننده به نمایندگی از فعالان عرصه گردشگری و صنایع وابسته به آن در حوزه تورهای ورودی، صنایع دستی و هنرهای سنتی و سوغات ایرانی حضور داشتند تا ظرفیتها و فرصتهای سرمایهگذاری کشورمان را معرفی و توراپراتورها و جهانگردان را برای سفر به ایران ترغیب کنند.
هادی سجادی راد (مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی) به عنوان مجری ایرانی برگزاری نمایشگاه گردشگری فیتور در خصوص نتایجی که برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور اسپانیا برای حوزه گردشگری ایران به همراه داشت، گفت: شیوع کرونا در برگزاری نمایشگاه فیتور دو سال وقفه انداخت، از این رو برگزاری این نمایشگاه در شرایط فعلی گردشگری اتفاقی مهم در حوزه گردشگری جهان به حساب میآمد؛ البته با توجه به شیوع سویههای جدید کرونا حتی تا دو هفته قبل از برگزاری فیتور، برگزاری آن در ابهام قرار داشت اما در نهایت شاهد برگزاری این نمایشگاه بینالمللی گردشگری در اسپانیا بودیم و فعالان گردشگری ایران نیز در آن حضور یافتند.
از آنجایی که تمام صنعت گردشگری جهان با نگاه به آینده قدم برمیدارد، میتوان گفت برگزاری فیتور اتفاق بزرگی در حوزه گردشگری بود.
به گفته او، با توجه به آنکه سالن بخش خاورمیانه در نمایشگاه فیتور به طور کامل تعطیل شده بود، از این رو تمام شرکتهای حوزه خاورمیانه را در سالن اروپا جای داده بودند و به قولی توفیقی اجباری نسیب ایران شد تاغرفه ایران در سالن کشورهای اروپایی برپا شود. با این وجود به دلیل کرونا استقبالی که امسال از فیتور شاهد بودیم همچون سالهای گذشته نبود و شور و حرارت و رونق قبل از کرونا را نداشت، اما هدفی مشترک توسط فعالان گردشگری ایران در این نمایشگاه دنبال میشد تا به طرفین تجاری خود در اروپا اعلام کنند که هنوز در عرصه گردشگری پابرجا و فعال هستند و در کوران کرونا از گردونه صنعت گردشگری ایران حذف نشدهاند.
سجادی خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکتهای گردشگری حتی در اروپا طی دو سال شیوع کرونا ناچار به تعطیلی شدند و عملا با این صنعت خداحافظی کردند. بنابراین حضور فعالان گردشگری ایران که در بخش تورهای ورودی فعال هستند بسیار بااهیمت بود تا فعالیت خود در این عرصه را به طرفین خارجی نشان دهند. امروزه تا حدودی امید به گزار از دوره کرونا بیشتر شده البته زمان برگزاری فیتور با توجه به شیوع سویه جدید امیکرون در اروپا تا حدودی امیدها را برای توسعه و رشد گردشگری به بیم و امید تبدیل کرده بود با این وجود، از آنجایی که تمام صنعت گردشگری جهان با نگاه به آینده قدم برمیدارد، میتوان گفت برگزاری فیتور اتفاق بزرگی در حوزه گردشگری بود.
مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این سوال که آیا در نمایشگاه فیتور، توافقنامه یا تفاهمنامهای فیمابین فعالان گردشگران ایران و شرکای خارجی آنها منعقد شد یا خیر، گفت: عموماً بخشهای خصوصی توافقنامه و یا تفاهمنامه خاصی به صورت مکتوب امضاء نمیکنند و بیشتر تفاهمهای شفاهی صورت میگیرد. درواقع در این نوع نمایشگاهها، طرفین یکدیگر را میسنجند. البته شاهد برگزاری جلسات متعدد بین فعالان گردشگری بودیم هرچند این جلسات نسبت به قبل از کرونا خلوتتر بود اما مستمر برگزار میشد.
به گفته سجادی، از آنجایی که زمان برگزاری نمایشگاه فیتور با شیوع موج جدید امیکرون همراه بود و روزانه ۲۰۰ هزار نفر در اسپانیا مبتلا میشدند، از این رو بسیاری از شرکا درخواست میکردند تا در لابی هتلهایشان نشستها برگزار شود. از آنجایی که نمایشگاه فیتور با حضور پادشاه اسپانیا برگزار شد، در دو روز نخست شاهد ازدحام بازدیدکنندگان بودیم که سبب اجرای پروتکلهای بسیار سختگیرانهای شده بود و صفهای بسیار عریض و طویل از بازدیدکنندگان را در ورودی نمایشگاه به وجود آورده بود.
عموماً بخشهای خصوصی توافقنامه و یا تفاهمنامه خاصی به صورت مکتوب امضاء نمیکنند و بیشتر تفاهمهای شفاهی صورت میگیرد. درواقع در این نوع نمایشگاهها، طرفین یکدیگر را میسنجند. البته شاهد برگزاری جلسات متعدد بین فعالان گردشگری بودیم هرچند این جلسات نسبت به قبل از کرونا خلوتتر بود اما مستمر برگزار میشد.
مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در خصوص نمایشگاههای بینالمللی گردشگری بعدی که ایران در آنها حضور خواهد داشت، گفت: از نمایشگاه تاپ ریزای فرانسه دعوتنامه برای حضور دریافت کردهایم که بر اساس تقویم نمایشگاه، قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود. هنوز در خصوص اینکه آیا مجری این نمایشگاه کانون اتومبیلرانی و جهانگردی خواهد بود یا خیر، تصمیمگیری نشده است.
احیای دفاتر اطلاعرسانی گردشگری در خارج از کشور
سجادی از احیای دفاتر اطلاعرسانی گردشگری در خارج از کشور خبر داد و گفت: این مجموعهها در بازه زمانی دو تا سه سال اخیر تعطیل شده بودند. با وجود آنکه مدتهاست شیوهنامههای جدید فعالیت این دفاتر آماده شده در انتظار برخی توافقات نهایی با معاونت گردشگری، وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم تا آن را عملیاتی کنیم.
او در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی وجود دارد که تخلفات و اتفاقاتی که در گذشته از دفاتر اطلاعرسانی و گردشگری در خارج از کشور شاهد بودیم، اتفاق نیفتد، گفت: تمام این موضوعات در شیوهنامه جدید لحاظ شده است. اساسا دلیل توقف فعالیت دفاتر اطلاعرسانی دفاتر در خارج از کشور آن بود که تمام موضوعاتی که در گذشته سبب به وجود آمدن تخلفات شده بود، در نظر گرفته و شیوهنامه جدید برایعدم جلوگیری از اتفاق دوباره آن نوشته شود. شیوهنامه یک سند بالادستی است و قوانین و مقررات فعالیت دفاتر اطلاعرسانی گردشگری در خارج از کشور را پیشروی آنها قرار میدهد. در گذشته مقرر شده بود انحصاراً در هر کشور فقط یک دفتر اطلاعرسانی گردشگری فعال شود هرچند وحدت عملکرد در پسِ این موضوع قرار داشت اما این انحصار، فضا را نامطلوب کرده بود و بیان میشد رانت با خود با همراه دارد در عین حال برخی از کشورها همچون چین و روسیه به دلیل گستردگی اقلیم قطعا فعالیت یک دفتر اطلاعرسانی گردشگری در آن کافی نخواهد بود. اولویت برای احیای دفاتر اطلاعرسانی گردشگری با کشورهای بازار هدف خواهد بود. این لیست توسط معاونت گردشگری کشور تدوین میشود و در آن هم اولویتهایی تعیین خواهد شد. در این میان کشورهای همسایه و بازارهای چین و روسیه مد نظر قرار دارند.