فرشاد اکتسابی:
از مخاطبان خاص مستند حمایت کنیم/ آثار مستند جای مخصوصی برای اکران ندارند
کارگردان «آلاله» معتقد است برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» با وجود محدود بودن فضای نمایشی برای سینمای مستند، از منظر فرهنگی و اقتصادی بااهمیت است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، کمتر از چهل روز به برگزاری پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» باقی است. پانزدهمین دوره جشنواره، مانند چهاردهمین دوره احتمالا آنلاین برگزار خواهد شد.
«فرشاد اکتسابی» که پارسال با فیلم «ف- الف» یکی از پرمخاطبترین فیلمهای آن دوره در جشنواره حضور داشته، در این گفتگو درباره اهمیت برگزاری این رویداد صحبت کرده است.
برگزاری جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین را چگونه ارزیابی میکنید؟
سال گذشته جشنواره سینما حقیقت تجربه بسیارخوبی را پشت سر گذاشت. در سالهای قبلتر جشنوارهها به صورت حضوری برگزار میشد اما سال گذشته نگرانیهای زیادی برای برگزاری جشنواره به صورت آنلاین وجود داشت. تعداد زیادی از کارگردانها نگران قاچاق فیلم، کاهش کیفیت اکران و تعداد مخاطبان بودند اما تمام نگرانیهای ما بر طرف شد. ضمن اینکه با اکران آنلاین طیف گستردهای از مخاطبان توانستند فیلم را تماشا کنند. تعدادی از مخاطبان ما ساکن تهران نیستند با اکران فیلم به صورت آنلاین افراد زیادی از شهرستانها توانستند فیلم در جشنواره حاضر شوند و فیلمها را تماشا و علی رغم تصورات ما طیف گستردهای توانستند فیلم را ببینید. هرچند که مخاطبان مجبور بودند آثار را با کیفیت پرده سینما تماشا نکنند اما باز هم ارزشمند است، چون به هر حال مخاطب آن اثری را که مطلوب است تماشا میکند اما در ایام جشنواره این اتفاق کمتر رخ میدهد چون ممکن است همه امکان حضور را نداشته باشند.
پیشنهاد من این است که اگر محدودیت کرونایی خاصی وجود ندارد و مرکز گسترش هم امکانات لازم را دارد، ضمن برگزاری جشنواره به صورت حضوری، حتما جشنواره آنلاین هم برگزار شود چون طیف وسیعی از مخاطبان را دربرمیگیرد.
اهمیت برگزاری جشنواره سینما حقیقت در افزایش تولید فیلم مستند در سینما چیست؟
برخی از فیلمهای مخاطبان خاصی ندارد و زمانی که ما جشنواره برگزار میکنیم، آنجا تبدیل به محلی برای جمع شدن مخاطبان خاص میشود. ضمن اینکه معمولا آثار مستند جای مخصوصی برای اکران ندارند تعداد محدودی از آنها روی پرده سینما میروند و با گزینشهای خاص چند مستند در تلویزیون به نمایش درمیآید. جشنواره این امکان را به صاحبان آثار میدهد تا اثرشان را به نمایش بگذارند.
زمانی که جشنوارهای برگزار میشود، فیلمساز را تشویق میکنیم تا در موقعیتی رقابتی کیفیت آثار خود را افزایش دهند. نکته دیگر هم امکانات و آموزشهایی از قبیل جلسات نقد و برگزاری کارگاهها است که حول محور جشنواره سینما حقیقت برگزار میشود. در واقع میتوان گفت برگزاری جشنواره، از نظر هنری، فرهنگی و اقتصادی بسیار مهم است. جشنواره در بهبود و ارتقا سطح تولیدات مستند تاثیر دارد، به این دلیل که «سینما حقیقت» جشنوارهای تخصصی است.
اهمیت مستند در چیست؟
در همه جای دنیا، مستند مخاطب خود را دارد و همه میدانیم که هرکسی به تماشای مستند نمینشیند. اینکه سینمای مستند مخاطب عام ندارد یک امر اجتناب ناپذیر است و هیچ اعتراضی هم نسبت به این ماجرا وجود ندارد. بسیاری از افراد دوست دارند فیلم داستانی تماشا کنند و ما نمیتوانیم کسی را مجبور کنیم که مستند تماشا کند. تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که از مخاطبان خاص مستند حمایت کنیم و آثار با کیفیتی برای آنها تولید کنیم.
چگونه میتوان مخاطبان عام را به سینمای مستند علاقهمند کرد؟
باید فیلم هایی با موضوعاتی بسازیم که دغدغه و نیاز مخاطب عام باشد و همینطور اینکه به وجه سرگرم کننده و جذابیت آن هم برای مخاطب عام توجه کنیم.
فیلم «ف.الف» که در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد در پلتفلرم هاشور جزو اولین فیلمهایی بود که روی پرده رفت، عملکرد این پلتفرم را چگونه ارزیابی میکنید؟
فیلم «ف.الف» در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد، یکی از فیلمهای پر مخاطب بود که فساد اقتصادی را به نمایش گذاشته بود. فیلمهای مستند معمولا جایگاهی برای اکران ندارند اما با راهاندازی سایت هاشور این اتفاق رخ داد. در سایت هاشور این اتفاق افتاد و مستند من جزو فیلمهایی بود که ابتدا به نمایش درآمد. این حرکت خوبی بود و وقتی پلتفرمی وارد کار میشود طبیعتا تعداد مخاطبان افزایش پیدا میکند، در دورههای قبل فیلمهای مستند در یک سانس در مرکز گسترش به نمایش درمیآمدند که مخاطبان کمتری به تماشای آن مینشستند اما زمانی که این آثار به صورت آنلاین نمایش داده میشود، دسترسی و میزان مخاطبان افزایش پیدا میکند.