حسین ریگی:
تمرکزگرایی به نهفته ماندن استعدادهای استانهای مرزی منجر شده/ فیلمسازی در استانها باعث تبادل فرهنگ در کشور میشود
مشکل این است که مرکزیت سینما در تهران است، یعنی فیلمسازها مجبورند در تهران حضور داشته باشند و جوانهایی که میخواهند دورههایی را بگذرانند باید به تهران بیایند و دورهها را بگذرانند و در اینجا ارتباط برقرار کنند و شرایط فیلمسازی را برای خودشان مهیا کنند.
حسین ریگی، کارگردان فیلم سینمایی «لیپار»، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره حضور مدیران و مراکز فرهنگی و غیرفرهنگی که در راستای اهداف عمرانی یا سیاسی کار میکنند و تاثیرشان در سینما و نمایش مناطق مرزی و حاشیه کشور گفت: همیشه مشکل ما این بوده که مرکزیت سینما در تهران بوده است، یعنی فیلمسازها مجبور بودند که در تهران حضور داشته باشند. به علت شرایطی که وجود داشت جوانهایی که میخواستند دورههایی را بگذرانند باید به تهران میآمدند و دورهها را میگذراندند و در اینجا ارتباط برقرار میکردند و شرایط فیلمسازی را برای خودشان مهیا میکردند.
وی ادامه داد: از آنجا که این شرایط برای بچههای شهرستان و استانهای دورافتاده و مرزی مساوی نبوده، باعث شده که استعدادهای آنها نهفته بماند و کشف نشود. همین باعث میشد که ما فیلمسازهای موفقی از استانهای مرزی نداشته باشیم و این یک دلیل دیگر برای نشان ندادن فضای بومی و جغرافیا و اقلیم آن مناطق است. اگر ما بتوانیم این فضا را به صورت عادلانه بین استانها تقسیم کنیم، مثل کاری که جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان میکند و فضایی به وجود میآورد که استانهای دیگر را درگیر میکند، قطعا تاثیرگذار است هم برای بازخورد جشنواره در آن استان و هم در آینده به تصویر کشیدن درست آن استانها.
ریگی تاکید کرد: باید از مسئولان پرسید وقتی که جشنوارهای در حد بینالمللی برگزار میشود، چرا استانها وارد حمایت از این جشنواره نمیشوند و نمیخواهند در کنار این جشنواره باشند و بخشی از آن را در استان خودشان برگزار کنند؟ در حال حاضر جشنواره در اصفهان و همزمان در ۹ نقطه دیگر کشور نیز جشنواره برگزار میشود، ولی در سیستان و بلوچستان یا خیلی استانهای دیگر این اتفاق نمیفتد. این به دو عامل برمیگردد؛ یکی شاید استقبال نکردن مردم از سینما و فیلم و دومین عامل آن حمایت نکردن مسئولین، استاندارها، شهردارها، شوراهای شهر، اداره فرهنگ و ارشاد استان، سینمادارها و همه آنهایی که میتوانستند این فضا را ایجاد کنند.
وی ادامه داد: حتی استانهایی که منطقه آزاد دارند، میتوانند خیلی به این شرایط کمک کنند و این شرایط را به یک فضای فرهنگی تبدیل کنند.
کارگردان «لیپار» عنوان کرد: در فیلم من این اتفاق رخ داد و ما حاصل این اتفاق را در فیلم «لیپار» میبینیم؛ یک فیلمی که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شد، استانداری سیستان و بلوچستان، سازمان منطقه آزاد چابهار، ستاد توسعه سواحل مکران و اداره ارشاد سیستان و بلوچستان پای کار آمدند و هر کدام یک بخشی از کار را به عهده گرفتند و توانستیم این کار را پیش ببریم. به دلیل اینکه این کار اولین فیلمی بود که در سیستان و بلوچستان توسط یک فیلمساز بومی ساخته میشد.
وی اظهار کرد: فضا وقتی به این سمت برود این نتیجه حاصل میشود که ما الان یک فیلمی داریم به نام «لیپار» از سیستان و بلوچستان که بعد از سالها از یک زاویه دیگری ساخته شده و به نمایش گذاشته شده است. این همان فضایی است که من میگویم باید از سمت مناطق آزاد تجاری و ادارات دیگر ورود به این مسئله صورت بگیرد و سینمای کودک و نوجوان خودمان یا اصلا سینما را تکانی بدهیم و به سمت بازسازی سینمایی که مخصوصا در این شرایط کرونا به هم ریخته و حتی به سمت خاموشی میرود، حرکت کنیم.
ریگی در پایان تاکید کرد: خواهشم فقط این است که مسئولین استانها پای کار بیایند. تجربهای که در سیستان و بلوچستان رخ داد و با حمایت مدیران و مسئولین یک فیلم ساخته شد. قطعا این اتفاق میتواند در استانهای دیگر هم رخ دهد و تبدیل به یک فرهنگ شود. ما هر سال جشنوارههای مختلفی برگزار میکنیم، فیلمهای مختلفی ساخته میشود و این کار باعث میشود که تبادل فرهنگ در کشور یک چرخه درستی پیدا کند.