اقناع مخاطب با ترفند ترس
به گزارش ایلنا، برخی رسانهها معتقدند که بهترین روش برای وادار کردن مردم به تغییر دادن نگرشها و رفتارهایشان این است که آنها را از پیامدهای تغییر ندادن بترسانید. بهعنوان مثال شبکههای غربی و رسانههای فارسیزبان خارج نشین، این روزها ایران هراسی و اسلام هراسی را در برنامههای خود دارند؛ از فیلمهای سینمایی گرفته تا خبرها و اتفاقات مختلف. رسانههای غربی همیشه به دنبال ایجاد ترس از ایران و اسلام هستند.
در تکنیک ترس از ایجاد رعب و وحشت بهمنظور تضعیف روحیه و سست کردن اراده استفاده میشود. در این روش ضمن تهدید و ترساندن مخاطبان به شیوههای مختلف، به او القا میکنند که خطرات و صدمات احتمالی بر سر راه کمین کرده و از این طریق آیندهای مبهم و توأم با سختی و مشکلات را برای مخاطب ترسیم میکنند. در فرآیند عملی این تکنیک میتوان اینطور گفت که ترس شدید تحت شرایط خاص، قدرت اقناعکنندگی پیام را افزایش میدهد. این رسانهها تلاش دارند به مخاطب القا کنند خطرهای تأکید شده جدی هستند و احتمال وقوعشان وجود دارد. آنها به دنبال این هستند مخاطب باور کند که توصیههای ارائه شده درباره عامل ترس مفید و مؤثر بوده و درنهایت متقاعد شود که میتواند به توصیههایی که از او خواسته شده، عمل کند.
#فضای_مجازی
#سواد رسانه ای
#شبکه های اجتماعی
#تکنیک_ترس