خبرگزاری کار ایران

در حاشیه بازدید از نمایشگاه گنجینه مانا مطرح شد؛

چگونه جدول هفده حیاط خلوت برخی افراد و نهادها شد؟

چگونه جدول هفده حیاط خلوت برخی افراد و نهادها شد؟
کد خبر : ۱۱۰۰۳۹۳

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران، ابعاد حمایت مجلس شورای اسلامی از هنرمندان را از سه منظر حمایتی، تقنینی و نظارتی تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، غلامرضا منتظری (نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران) در حاشیه بازدید از نمایشگاه «گنجینه مانا» که به دلیل محدودیت‌های جدید کرونایی به‌صورت اختصاصی انجام شد در مورد این نمایشگاه گفت: معمولاً نمایشگاه‌ها فریاد در سکوت هستند بسته به اینکه مخاطب چقدر بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند. با اینکه با یک دور نسبتاً تند از این نمایشگاه بازدید کردم انصاف این است که اذعان کنم که پیوند علم و تجربه در خیلی از آثار به‌چشم می‌خورد و این ما را به این وا می‌دارد که باید قدردان باشیم. 

وی افزود: اگر ما قدر این پیشکسوتان را که خاک کارشان را خورده‌اند و سختی آن را کشیده‌اند ندانیم، هنر این کشور بر صدر نخواهد نشست. چون خیلی از شاگردان مبرز و کاردان، حاصل جد و جهد این مجموعه از هنرمندان هستند. 

منتظری گفت: نکته دیگر اینکه برخی از آثاری که در اینجا به نمایش گذاشته شده است در کمتر نمایشگاه دیگر دیده‌ام و برای بررسی بیشتر و بهتر آن‌ها لازم است که ساعت‌ها فرصت داشت. یک پیشنهاد هم اینجا مطرح کردیم که دوستان هم استقبال کردند. من یک اثر را که می‌بینم از آن حظ بصری می‌برم ولی آفریننده این اثر می‌تواند تصویر روشنی از آن را ارائه دهد که درک ما را فراتر می‌برد. اگر این شناسنامه – نه سجلی و نام آن به تنهایی بلکه آن رمز و راز موجود در آن - در کنار اثر قرار بگیرد و پیام آن رمزگشایی شود جذابیت دو چندانی به نمایشگاه می‌دهد چرا که ساختار مخاطب را پای اثر نگه می‌دارد اما کافی نیست. آن پیامش است که می‌گوید یک قدم به پیش. به‌عنوان مثال استاد طوسی که در مورد اثرشان توضیح می‌دادند یک گام ما را جلوتر می‌بردند و عظمت کار بیشتر به‌چشم می‌آمد. به قول شاعر که می‌گفت: میان عاشق و معشوق رمزی است / چه داند آنکه اشتر می‌راند. 

این نماینده مجلس ادامه داد: یک هنرمند چقدر برای دل خودش کار کند، بنویسد و بسراید و به تصویر بکشد؟ ما وظیفه داریم که زمینه معرفی این آثار را هم در مقیاس ملی و هم بین‌المللی فراهم کنیم. تک‌تک آن‌ها پیام و رسانه هویت ملی و فرهنگی ما هستند. 

منتظری اظهار کرد: هفته گذشته در پشت صحنه سریال «سلمان» حضور داشتم و آقای میرباقری گفتند که به نظرشان زمانی‌که سلمان ساخته شود، جایگاه ایران اسلامی در جهان خیلی ارتقا پیدا می‌کند. چرا که «سلمان» با مطالعه و بررسی از همه ادیان عبور کرد به ایستگاه اسلام که رسید توقف کرد و به‌گزینی کرد. درحالی‌که اگر صد ساعت سخنرانی هم کنید نمی‌توانید دلایل برتری دین را برای دیگران به راحتی بگویید ولی در قالب یک اثر هنری مخاطب می‌بیند و می‌پذیرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری به مرحوم سلحشور می‌فرمودند که آیات مربوط به صبر ایوب را بارها تفسیر کرده‌ام ولی وقتی کار شما را دیدم برایم چیز دیگری بود. آیت‌الله جوادی آملی هم می‌فرمایند سال‌ها در تفسیر سوره یوسف کار کرده اما سریالش تأثیر دیگری داشته است. به هر جهت کار هنر همین است و ما هم وظیفه داریم زمینه معرفی آثار هنری را در عرصه ملی و بین‌المللی فراهم کنیم. این از یک سو باعث دلگرمی خالقان این آثار می‌شود و از سوی دیگر معرف قابلیت‌های این مرز پُر گوهر است. 

در ادامه منتظری گفت: نکته بعدی اینکه به رونق اقتصادی ما هم کمک می‌کند. سال‌ها است که حضرت آقا فرمان داده‌اند که از نفت فاصله بگیریم. به نظر من بهترین جایگزین هنر، صنایع دستی و صنایع ظریف ما است. وارداتی هم نیست. همه‌اش داخلی است. حاصل فکر و اندیشه و تلاش و کوشش هنرمندان خوب ما است من صمیمانه از دوستانی که تلاش کردند این فرصت را فراهم کردند تشکر می‌کنم. 

وی تأکید کرد: نکته آخر هم اینکه ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به سراغ مردم برویم. این کالبدهای فیزیکی همیشه رونق ندارد. الان کرونا پیش آمده و به خاطر حفظ سلامت، کسی حاضر نیست به نمایشگاه بیاید، خب ما باید نمایشگاه را سراغ مردم ببریم. این با یک کار تصویری زیبا و هنرمندانه و حتی با ترجمه‌ای شیوا و زبانی گویا این ارتباط را بیشتر کنیم. 

این مدیر سابق وزارت ارشاد، در پاسخ به این پرسش که مجلس چگونه می‌تواند از هنرمندان پیشکسوت حمایت کند درحالی‌که هر کدام از آن‌ها یک گنجینه هستند و هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود؟ گفت: مجلس کارش قانون‌گذاری و نظارت است و کارش اجرا نیست اما از امسال ما چند کار را آغاز کرده‌ایم. یکی از آن‌ها بحث تقویت اعتبارات و حمایت‌ها است. پس کاری که مجلس می‌تواند انجام دهد باز کردن چتر حمایتی خودش در حوزه فرهنگ و هنر در مرحله تصویب بودجه است که امسال در بودجه سال ۱۴۰۰ ما ۳۵۰ میلیارد تومان برای این صندوق بودجه تعیین کرده‌ایم که در نوع خود بی‌سابقه است. در حوزه نشر و کتاب وزارت ارشاد صد میلیارد پیش‌بینی کرده بود که ما ۳۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه کرده و به ۴۰۰ میلیارد تومان رساندیم. مؤسسات فرهنگی، هنری و ادبی چند سال بود که از حمایت‌ها محروم بودند، یک جدول هفده داشتیم که در دوره قبلی مجلس حذف شده بودند. ما امسال با آقای نوبخت هم چند جلسه برگزار کردیم که ایشان هم نقدهایی داشت و معتقد بود این جدول هفده حیاط خلوت عده‌ای شده و نگران بود که به‌درستی استفاده نشود. ما امسال آن را احیا و هدفمند کردیم و یک کمیته‌ای هم برای نظارت بر آن گذاشتیم و بودجه ۷۰۰ میلیاردی برای حمایت از مؤسسات و مراکز مردم نهاد فرهنگی، هنری و ادبی بخش خصوصی تعیین کردیم. در لایحه بودجه برای افرادی که به هر دلیلی دچار آسیب می‌شوند از جمله کرونا و امثالهم، بحث بیمه بیکاری پیش‌بینی شده است. 

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران گفت: کار دیگری که در مجلس می‌توانیم انجام دهیم بحث قانون‌گذاری است که اگر در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد، ما حتماً آمادگی جبران آن را داریم. اگر در حمایت از هنرمندان کم‌کاری می‌شود حتماً ما آمادگی ورود داریم. الان برای بخش فرهنگی قانون توسعه هفتم، من از سوی کمیسیون مأموریت دارم و تمام این دغدغه‌ها را مدّ نظر قرار داده‌ایم. 

وی افزود: امسال یکی از طرح‌هایی که در دست بررسی است و برای اولین‌بار در ایران، در سال ۱۴۰۰ در مجلس حتماً به تصویب خواهد رسید، طرح اقتصاد فرهنگ و هنر است. همة مباحث و دغدغه‌های دوستان هنرمند در این بخش است و من انتظار دارم در این بخش به ما کمک کنید. هر چقدر که طرح کاربردی‌تر باشد رضایتمندی جامعه هدف را بیشتر به دنبال دارد. ما نمی‌خواهیم پشت اتاق شیشه‌ای بنشینیم و طرح بنویسیم و مصوب کنیم. 

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه با توجه به ظرفیتی که مؤسسه هنرمندان پیشکسوت دارد آماده هرگونه حمایت از این مؤسسه هستیم، ادامه داد: بنابراین آمادگی داریم یک نشستی با هنرمندان با تجربه و پیشکسوت برگزار شود که از قبل بر موضوع اقتصاد هنر فکر کنند و بگویند که در این زمینه از مجلس چه می‌خواهند و آنچه که در مجلس تصویب می‌شود پاسخگوی کدام بخش از نیازها باشد که بر زمین مانده است. 

منتظری در پایان گفت: کار بعدی مجلس هم نظارتی است. اگر ما یک اعتباری به وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده‌ایم، نظارت‌هایمان هم جدی است. در گذشته نظارت به این شکل بود که وزیر به کمیسیون می‌آمد. اما ما نظارت را سه مدل تعریف کرده‌ایم که یکی از آن‌ها میدانی است و از نزدیک باید ببینیم که وزرات فرهنگی یا ورزش چقدر هزینه کرده است. قرار شده است که به باشگاه‌های ورزشی برویم و پای صحبت ورزشکاران بنشینیم و ببینیم که اگر کمکی به باشگاه پرسپولیس یا سپاهان شده است، کجا خرج شده است. باید برویم فیلم سینمایی و کنسرت‌ها را ببینیم و واقعیت‌ها را به‌دست بیاوریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز