خبرگزاری کار ایران

کارگردان فیلم «همه‌چیز در معرض فروش»:

پول و زد و بند، جای تجربه و تحصیلات آکادمیک را در بازیگری گرفته/ ضربه فضای ناسالم سینما به کسانی بود که سعی می‌کردند آتشی درون‌شان شعله‌ور باشد

پول و زد و بند، جای تجربه و تحصیلات آکادمیک را در بازیگری گرفته/ ضربه فضای ناسالم سینما به کسانی بود که سعی می‌کردند آتشی درون‌شان شعله‌ور باشد
کد خبر : ۱۰۷۱۰۳۴

حمیدرضا سنگیان می‌گوید: متاسفانه فضای خوبی بر سینما و تئاتر حاکم نیست. خیلی از ما، به دنبال یک آرزو و خواسته ارزشمند وارد این حرفه شدیم اما در عمل دیدیم فضا آنطور که فکر می‌کردیم نیست و ناامید شدیم. افرادی سر کار می‌روند که نه تحصیلات آکادمیک دارند و نه تجربه کار؛ یک شبه با زد و بند و پول و... می‌آیند و کار می‌کنند.

«حمیدرضا سنگیان» که به تازگی فیلمبرداری فیلم کوتاه «همه‌چیز در معرض فروش» را به پایان رسانده است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به وضعیت دشواری که هنرمندان مستقل درگیر آن هستند اشاره کرد و گفت: بیش از یک سال است که درگیر کرونا هستیم و هنرمندان تئاتر شرایط خوبی از نظر مالی و اقتصادی ندارند؛ تئاترهایی هم به صورت پاره پاره و با وقفه‌های مدام بین شب‌های اجرا روی صحنه رفت و بعد هم که با اوج گرفتن بیماری، به طور کلی تعطیل شدند و ضربه بزرگی به بازیگران به خصوص در عرصه تئاتر وارد کرد.

او تشریح کرد: متاسفانه به قدری شرایط بد و ناسالمی ایجاد شده که با هر جواب «نه» به یک پروژه، دو سال به عقب پرتاب و مجبور می‌شوی از صفر شروع کنی یا دنبال کار دیگری بروی. متاسفانه فضای سالم و خوبی بر سینما و تئاتر حاکم نیست. خیلی از ما، به دنبال یک آرزو و خواسته ارزشمند وارد این حرفه شدیم اما در عمل دیدیم فضا آنطور که فکر می‌کردیم نیست و ناامید شدیم. افرادی سر کار می‌روند که نه تحصیلات آکادمیک دارند و نه تجربه کار؛ یک شبه با زد و بند و پول و... می‌آیند و کار می‌کنند.

سنگیان ادامه داد: قبل از کرونا هم این شرایط حاکم بود اما بعد از کرونا بدتر هم شد و فقط افرادی که در روابط درون آن چرخه بودند، در پروژه‌های سینمایی حضور داشتند و کار می‌کردند.

این بازیگر تئاتر و سینما تصریح کرد: این ضربه باز هم به افرادی وارد شد که سال‌های سال خاک صحنه خوردند، دویدند، زحمت کشیدند و مدام سعی کردند آتشی درون‌شان شعله‌ور باشد و بایستند و ادامه دهند. اگر می‌خواهیم این فضا تغییر کند، باید فکری به حال این وضعیت کرد.

سنگیان با اشاره به «همه چیز برای فروش» که روایتی متفاوت از معضلات اجتماعی همچون اعتیاد و فحشاست که در ۴ اپیزود به صورت زنجیره‌وار داستان خود را بیان می‌کند، گفت: مسائل و معضلات اجتماعی همیشه برای من مهم بوده و هست؛ چیزهایی که در زندگی شخصی تجربه کرده یا به چشم دیده‌ام. برای همین برایم مهم بود که در این فیلم کوتاه کاملا به صورت مفهومی آنچه را که دیده و لمس کرده و با آن ارتباط برقرار کرده‌ام را نشان دهم.

او با اشاره به تولید این اثر در شرایط کرونا، خاطرنشان کرد: خیلی شرایط سختی بود. به دلیل اینکه حداقل دو نفر از بازیگران فیلم پیشکسوت هستند و سن بالایی دارند و به خاطر شرایط کرونا نگران‌شان بودم؛ به همین دلیل سعی کردم گروه کوچکی داشته باشم و کار را با ۱۰ نفر جمع کنم. حتی در بعضی از اپیزودها و صحنه‌ها، تعداد عوامل به پنج نفر کاهش یافت و فقط نفرات اصلی حضور داشتند. پیش از شروع فیلمبرداری هم همه عوامل تست کرونا دادند و پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی و دقت رعایت کردیم.

کارگردان فیلم کوتاه «همه چیز برای فروش» با بیان اینکه «با اینکه شرایط بسیار سختی بود اما من آدم ریسک‌پذیری هستم و دوست داشتم کارم را انجام دهم.» تاکید کرد: با این همه برای حفظ سلامت بازیگران پیشکسوت و سایر اعضای گروه، با وسواس زیادی پیش می‌رفتیم.

سنگیان همچنین درباره نمایش فیلم‌های کوتاه و حضور در جشنواره‌ها هم گفت: از ابتدا که قصد کردم این فیلم کوتاه را بسازم اصلا به نمایش آن در جشنواره‌های داخلی فکر نکردم. چون می‌دانستم که شرایط بسیار سختی دارد؛ تعدادی از اعضای شورا و هیئت داوران، نظرات و دیدگاه‌هایی دارند که اصلا علمی نیست و شاید بعضی از آنها سواد و درک درستی هم نداشته باشند و اصلا راهی را باز نمی‌کنند برای جوان‌هایی که می‌خواهند به طور مستقل فیلم کوتاه بسازند و کارشان دیده شود. برای همین از ابتدا تصمیم داشتم فیلم را برای جشنواره‌های خارجی بفرستم.

این بازیگر تئاتر و سینما، ادامه داد: متاسفانه به طور کلی شرایط خوبی برای نمایش و دیده شدن فیلم‌های کوتاه در ایران وجود ندارد؛ تعدادی از دوستان فیلم‌ساز، فیلم‌های کوتاه خوبی ساخته‌اند اما اتفاقی در زمینه نمایش‌شان نیفتاده است.

سنگیان با تاکید بر اینکه «البته از طرف دیگر، بسیاری از فیلم‌های کوتاه متاسفانه فیلمنامه‌های خوبی هم ندارند؛ می‌خواهند مفاهیم موردنظرشان را نشان دهند اما خروجی خوبی ندارد و صرفا دنبال کسب تجربه هستند.» یادآور شد که برای او، این فیلم یک دغدغه بود نه تجربه.

او در پایان خبر داد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ قصد دارم نمایشنامه دو پرسوناژه «پسر شاه پریان» را که نوشته خودم است، در کارگاه نمایش تئاتر شهر اجرا کنم.

کتایون امیرابراهیمی، السا فیروز‌آذر، گیتی معینی، شاپور کلهر، بابک قادری، بهار راد، آتیه جاوید و محمدحسین حسینی بازیگرانی هستند که در این فیلم کوتاه که به تازگی به مرحله تدوین رسیده است، به ایفای نقش پرداخته‌اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز