تهیهکننده برنامه «دعوت»:
هدف از تولید برنامه «دعوت» افزایش امید در بین مردم است
مجتبی کشاورز، کارگردان و تهیهکننده برنامه تلویزیونی «دعوت» که در ایام ماه رمضان هر شب ساعت ۱۹:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما میرود، رویکرد این برنامه را امیدبخشی به مردم عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامههای قبل از افطار در صداوسیما به دو بخش قبل از «ماه عسل» و بعد از «ماه عسل» تقسیم شده است. قبل از «ماه عسل» برنامههای صداوسیما مبتنی بر دعا، نیایش و قرائت قرآن بود، گاهی با صدای ربنای شجریان گاهی با مناجات و مداحی کوثری. در ابتدا که برنامه «ماه عسل» پخش میشد معترضان زیادی داشت، اما به مرور توانست جای خود را در بین مخاطبان تلویزیون پیدا کند. قصههای تلخ و شاد و عجیب که در طول سال درباره آنها فکر میشد تا در ماه رمضان مهمان مردم باشند. «ماه عسل» تمام شد اما «ماه عسل»ها در تلویزیون و در ماه مبارک تکثیر شدند. در این بین برنامههای زیادی روی آنتن میروند که «دعوت» یکی از آنهاست. این برنامه با مجری متفاوت که یک معمم است تا حدی مخاطبان را به خود جذب کرده است. «دعوت» هم گفتگومحور است و به موضوعاتی مشابه موضوعات «ماه عسل» پرداخته است. دستاندراکاران این برنامه ادعا دارند که این برنامه قصد دارد امید را در بین مخاطبانش گسترش دهد، حال اینکه تا چه حد موفق بوده باید از مخاطبان این برنامه سوال کرد. به بهانه پخش این برنامه با مجتبی کشاورز، کارگردان و تهیهکننده برنامه «دعوت»، گفتکویی داشتیم که میخوانید:
در برنامه «دعوت» تا چه حد مشارکت مردم و مخاطبان در معرفی سوژه موثر بوده؟ آیا در انتخاب و دعوت از مهمانان برنامه از مخاطبان کمک گرفتید یا اینکه افراد بر اساس برنامهریزی و تصمیمگیری فردی یا عدهای از دوستانتان مهمان برنامه دعوت شدهاند؟
یکی از مزیتهای و یا جذابیتهای برنامه «دعوت» تعاملی بودن آن است. تعامل این برنامه با مخاطبان به صورت لحظهای است، برای اینکه بتوانیم این تعامل و همفکری با مخاطب را به حداکثر برسانیم در تمام شبکههای فضای مجازی با مخاطبانمان ارتباط داشتیم و داریم و از نظرات و پیشنهادهای آنها استفاده میکنیم و مخاطبان به صورت مستقیم و بدون واسطه میتوانند با دستاندرکاران برنامه صحبت کنند. مخاطبان میتوانند قصه زندگی خود را برای ما بازگو کنند و شاید بینندهای که امشب برنامه ما را میبیند فردا شب مهمانمان باشد. هر مخاطبی میتواند تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارد و اگر واقعا قصه جالب و نابی داشته باشد، مهمان برنامه ما خواهد شد.
بسیاری از برنامهسازان فکر میکنند برنامههای ویژه افطار برای تاثیرگذاری بایستی با قصههایی محزون همراه باشد، اما تا حدی میتوان گفت که برنامه «دعوت» به این سمت نرفته و از مهمانانی دعوت کرده که شاید قصه زندگی آنها درام و یا طنز بوده است. امسال هم دعوت مهمان هر برنامه بر همین اساس بوده؟
هدف ما از تولید برنامه «دعوت» افزایش امید در بین مردم است؛ تقویت روحیه و امیدبخشی در خانواده رکن اصلی این برنامه است. برنامه «دعوت» طی این سالها که در ماه مبارک رمضان روی آنتن رفته است، هر موضوعی را حتی اگر به ظاهر غمگین باشد در انتها به شکل امیدبخش نمایش میدهد. از نظر دستاندراکاران و دوستان ما در این برنامه زندگی مقوله بسیار باارزشی است که ما سعی میکنیم ارزش آن را در این برنامه بیان کنیم. گاهی ممکن است در برخی برنامهها احساس بر ما غلبه کند، اما همیشه در «دعوت» رویکرد امیدبخشی داشته و داریم، تمام سعی خود را میکنیم تا به مخاطب بگوییم در هر بحرانی میتوان امیدوار بود.
آیا برنامه شما یک برنامه مجری محور است؟ کارشناسی حجتالاسلام محمد برمایی در این زمینه چقدر تاثیرگذار است؟
برنامه «دعوت» یک برنامه مجری و موضوع محور است و موضوعاتی که در برنامه مطرح میشود در کنار اجرای حجتالاسلام برمایی مکمل یکدیگر هستند و باعث جذب و رضایت مخاطبان از برنامه شده است. آقای برمایی به لحاظ تخصص در حوزه خانواده در بسیاری مواقع به این ارتباط درست با موضوع و مخاطب کمک میکند تا از بحث نتیجهگیری اشتباهی نشود و این روند به امیدبخشی برنامه کمک بسیاری کرده است.
آیا برای سال آینده در ماه مبارک هم برنامهای دارید؟ آیا باز هم برنامه «دعوت: روی آنتن شبکه یک خواهد رفت؟
ما به عنوان برنامهساز و تهیهکننده، همیشه به بودن در کنار مخاطبان و ساختن برنامهای مطابق با سلیقه مردم و مخاطبپسند علاقهمندیم، اما اظهار نظر درباره سال آینده کمی زود است.
در مقوله دعوت از مهمانان و انتخاب موضوع برنامه، چه اندازه بکر بودن سوژهها در برنامه «دعوت» حائز اهمیت است؟
بکر بودن و تکراری نبودن سوژهها از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است. بکر و نو بودن سوژه مخاطبان را درگیر روایت میکند و میتوانند با موضوع برنامه ارتباط بهتری برقرار کنند. مخاطبان در تمام طول برنامه باید احساس کنند که حرفهایی نو میشنوند و برنامه قصهای جذاب را برای شنیدن آنها انتخاب کرده است؛ در ساعات افطار و با حجم بالای برنامههای این چنینی مخاطبان انتخابهای متنوعی را برای دیدن و شنیدن دارند، پس ما باید به سراغ موضوع و روایتی بکر و جذاب برویم. تمام تلاش تیم دعوت در طول این سالها این بوده که به نظر و سلیقه مخاطب حداکثر احترام را بگذاریم و فکر میکنم که خوشبختانه به این مهم هم دست پیدا کردیم.