دریافت استاندارد ۳۴۰۰۰ گامی موثر برای یکپارچهسازی منابع انسانی در کتابخانه ملی
عبدالله قطبی معتقد است سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با دریافت استاندارد ۳۴۰۰۰ و نشان برنزی (C۲) و کسب رتبه چهارم در میان دستگاههای خصوصی و دولتی، گامی موثر در جهت یکپارچهسازی و منسجم شدن فرآیند منابع انسانی در سازمان برداشته است.
به گزارش ایلنا، عبدالله قطبی مدیرکل توسعه منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: مدیریت منابع انسانی یکی از دغدغههای اصلی همه مدیران ارشد سازمانها محسوب میشود و برای مدیریت موثر این حوزه٬ روشهای مختلف به کار گرفته میشود تا بهرهوری ارتقا یابد. مدیریت موثر بر نیروی انسانی بهعنوان یکی از مباحث اصلی سازمانها مطرح است و استاندارد ۳۴۰۰۰ کمک می کند تا یکپارچهسازی و منجسمسازی در سازمانها ایجاد شود، ضعف عمده سازمانها این است که از این مدل بهره کافی و لازم را نمیگیرند و هر یک از سازمانها مدل و مبنای اختصاصی و ویژه خود را درنظر میگیرند و بر اساس آن سایر فعالیتها و عملکردهای خود را تعریف میکنند.
مدیرکل توسعه منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: در مدل استاندارد ۳۴۰۰۰ که فرآیند آن از سال ۲۰۰۱ آغاز شد، موضوع یکپارچه سازی بهطور ویژه مدنظر قرار گرفت و به واسطه این مهم تلاش شد اثربخشی در فعالیتهای مختلف منابع انسانی سازمانها دیده شود.
وی هدف از طرح و اجرای مدل۳۴۰۰۰ را بررسی نظامند و یکپارچهسازی فرآیندهای منابع انسانی سازمانها و دستگاههای مختلف با فرآیندی علمی برشمرد و افزود: تعدادی از اساتید و متخصصان در این حوزه، سالهاست فعالیت و بررسیهای خود را در این زمینه آغاز کردهاند و پیشبینی میشود این مدل در حوزه استانداردهای بینالمللی نیز مورد استفاده و بهرهمندی قرار گیرد.
قطبی ادامه داد: یکی از ویژگیهای این مدل سلسله مراتبی بودن آن است که بر اساس کاربرگها مراحل مختلف تعریف شده است و طبق این کاربرگها خوداظهاری انجام میشود و در مرحله بعدی مستندات ارائه شده درباره اقدامات صورت گرفته مورد ارزیابی قرار میگیرد.
به گفته مدیرکل توسعه منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برخی از سازمانها مدل ۳۴۰۰۰ را به عنوان استراتژی سازمانی خود معرفی کردهاند و در ذیل آن دیگر فرآیندهای خود را پیشبینی و تعریف میکنند.
وی یادآور شد: تقسیمبندی امتیازات در استاندارد ۳۴۰۰۰ مدیریت منابع انسانی، به گونهای است که ۲۰۰۰۰ امتیاز آن به سطوح بلوغ فرایندی و ۱۴۰۰۰ امتیازآن نیزبه بررسی نتایج و نگرشهای کارکنان در خصوص متغیرهای بنیادین منابع انسانی همچون «رضایت شغلی»، «تعهد سازمانی»، «ماندگاری و عدم تمایل به ترک خدمت»، «سلامت و بهداشت روانشناختی»، «اعتیاد به کار» و غیره تعلق دارد.
قطبی اظهار داشت: ارزیابی به صورت سالیانه و در دو حوزه فرایندها و نگرشهای منابع انسانی در سطح سازمانهای شرکت کننده در جایزه انجام میشود و تیم ارزیابی در جلسات متعدد کارشناسی نسبت به سنجش سطح بلوغ فرایندی اقدام میکند.
مدیرکل توسعه منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امسال برای سومین سال متوالی در کنفرانس ملی مدیریت منابع انسانی شرکت کرده و در ارزیابی تعالی منابع انسانی موفق به کسب نشان استاندارد ۳۴۰۰۰ شد.
وی افزود: سال گذشته پس از ارزیابیهای صورت گرفته سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موفق به کسب نشان (C۳) استاندارد ۳۴۰۰۰ شده بود و این رتبه در سال جاری به نشان (C۲) استاندارد ۳۴۰۰۰ ارتقا یافت. هر سال در پایان ارزیابیهای مدل۳۴۰۰۰ کنفرانس ملی مدیریت منابع انسانی در دانشکده مدیریت و دانشگاه تهران در پنلهای تخصصی حوزه منابع انسانی برگزار میشود که امسال ۲۰ نفر از همکاران سازمان جهت شرکت در پنلهای آنلاین کنفرانس معرفی و از مباحث ارائه شده توسط اساتید استفاده کردند. این همکاران از واحدهای سازمانی مرتبط با فرآیندهای منابع انسانی انتخاب و معرفی میشوند.
قطبی تاکید کرد: ارتقای رتبه در این کنفرانس ملی نیازمند فراهم سازی مقدمات و در اختیارداشتن منابع ویژه است اما سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با وجود محدودیت در منابع موفق شد با مشارکت خود در این کنفرانس ملی رتبه خود را ارتقا دهد.
وی یادآور شد: یکی ازمواردی که از سال گذشته تغییر داده شد، مبحث ارتقا وانتصاب افراد در پستهای مدیریتی بود. سالهای گذشته انتصابها براساس کانونهای ارزیابی شایستگی مدیران انجام نمیشد، اما خوشبختانه از سال گذشته تاکنون انتصابهای مدیریتهای میانی و پایه را به سمتی میبریم که بر مبنای کانونهای شایستگی مدیران یکه مورد تایید سازمان اداره استخدامی انجام شود.
وی در همین رابطه تصریح کرد: چهار دوره کانون ارزیابی شایستگی عمومی مدیران برگزار شد، امسال برای اولین بار از جامعه بیرونی برای این مهم دعوت شد و رقابت بسیار مناسبی در این حوزه شکل گرفت و پیرو این امر رویکرد خود را به سمت شایستگی عمومی و شایستگی تخصصی سوق دادیم و این دو با یکدیگر تلفیق شد و در سال آینده برای اولین بار شاهد کانون های توسعه بر مبنای کانونهای ارزیابی شایستگی خواهیم بود.
مدیرکل توسعه منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر اهمیت جانشین پروری در سازمانها، ادامه داد: تحقق این امر مستلزم تخصیص بودجهای درخور در حوزه آموزش است، طی جلسات تخصصی برگزاری دورههای آموزشی برای حوزههای مدیریتی و آن دسته از افرادی که در کانون ارزیابی شایستگی عمومی مدیران شرکت کرده و مستعد ارتقای رتبه هستند، درنظر گرفته شده است.در این جلست تلاش میشود نقاط قوت و ضعف افراد به خوبی دیده شد و در ادامه نقاط قوت پرورش یابد و نقاط ضعف برطرف شود.
وی به برگزاری کمیته ساماندهی نیروی انسانی در این سازمان اشاره کرد و گفت: برگزاری این کمیته از دیگر اولویت های سازمان در حوزه مدیریت منابع انسانی بوده است و تلاش شد از تعدادی نیروهای ستاد کاهش و به همان میزان به نیروهای صف افزوده شود به طوری که ۲۵درصد پرسنل در حوزه ستاد و ۷۵درصد در حوزه صف مشغول فعالیت و خدمت باشند.
قطبی در پایان با اشاره به نهادیه بودن امر دورکاری پرسنل در این سازمان خاطرنشان کرد: با بروز بحران کرونا این تهدید به فرصت تبدیل شد به طوری که فرآیند دورکاری از شکل سنتی خارج و در سامانه خامس به صورت کامل برخط برای تسریع در فرآیند به اجرا درآمد، همچنین در راستای سلامت همکاران و مدیریت بحران کروناجدول مشاغل دورکاری باردیگر توسط دفتر برنامه ریزی و نظارت مورد بازنگری قرار گرفت و تعداد مشاغل دورکاری در ایام کرونا افزایش یافت، این امر باعث شد ضمن تسریع و سهولت بیشتر اجرای فرآیند دورکاری برای ذینفعان٬ از نظر عملکردی نیز شاهد افزایش بهره وری کارکنان باشیم.