مجموعه «آموزش مربیگری موسیقی کودک» منتشر شد/ت وضیحات نویسندگان کتاب
مجموعه «آموزش مربیگری موسیقی کودک» ابه همت انتشارات آروَن؛منتشر شد. میرهاشمی و نیلوفر نادی مولفان این اثر درباره آن توضیح دادند.
به گزارش ایلنا، سحر میرهاشمی و نیلوفر نادی به همت انتشارات آروَن، مجموعهای تحت عنوان «آموزش مربیگری موسیقی کودک» را منتشر کردهاند. این مجموعه چکیدهای از تجربیات چندینساله این دو هنرمند در زمینه موسیقی کودک است که در دو زبان فارسی و انگلیسی به چاپ رسیده است. به همین بهانه، گفتگویی با این دو هنرمند داشتیم که در ادامه خواهید خواند.
دغدغهتان از انتشار این کتاب چه بود؟
سحر میرهاشمی: در حوزه موسیقی کودک اساتید بزرگواری تدریس میکردند که در تدریس، شیوههای خاص خودشان را به کار میبردند. با توجه به شیوههای متفاوت اساتید، تصمیم گرفتیم که روش تدریس این بزرگواران را با شیوههای دیگری که در خارج از کشور تدریس میشود را به صورت یک مجموعه مکتوب درآوریم. در مقدمه این کتاب نیز به این موضوع اشاره کردیم که با توجه به این منبع، دوره مربیگری موسیقی کودک نیز آموزش دیده تا با درآمدی بهتر کار تدریس انجام گیرد.
نیلوفر نادی: ما به این موضوع فکر کردیم که کتابی در این زمینه وجود ندارد که بر روی این موضوع تمرکز داشته باشد و به این نتیجه رسیدیم که روشهای اساتید پیشکسوت داخل ایران و بخشی از روشهای اساتید خارج از کشور و همچنین تجربیات سالهای تدریس خودمان را به صورت مکتوب در بیاوریم و در قالب یک کتاب در اختیار عموم علاقهمندان قرار دهیم.
در مورد انتشار این کتاب بیشتر توضیح دهید؟
سحر میرهاشمی: ما برای تدریس موسیقی کودک، اصولی را برای خودمان تنظیم کرده بودیم که از طریق آن روند تدریس را به خوبی پیش میبردیم. بعد از مدتی که بازخورد خوبی را دیدیم، تصمیم گرفتیم این اصول را به صورت مدرن و مکتوب وارد بازار کنیم تا منبع خوبی برای افرادی باشد که میخواهند در این حوزه فعالیت کنند.
نیلوفر نادی: این کتاب از دستهبندیهای مختلفی از جمله تئوری موسیقی، ریتم موسیقی و یکسری تجربیات و بازیهای حرکتی تشکیل شده است و در واقع ما کل دورهی موسیقی کودک که از ۱.۵ تا ۲ سال به طول میانجامد را دستهبندی کردیم و راجع به هر سرفصل آن توضیحات خلاصهشدهای را منتشر کردهایم. این کتاب از ۱۵ سرفصل تشکیل شده که به دو بخش فارسی و انگلیسی تألیف شده است.
این کتاب برای چه رنج سنی مناسب است؟
سحر میرهاشمی: مخاطب این کتاب، بزرگسالان و تمام مربیهای موسیقی کودک هستند. البته در مقدمه این کتاب به این موضوع اشاره کردیم. این کتاب میتواند مورد استفاده پدران و مادرانی قرار گیرد که تا حدودی به موسیقی اشراف دارند و با رجوع به این کتاب، میتوانند راحتتر فرزندانشان را آموزش دهند. همچنین این کتاب میتواند مورد استفاده مربیهای موسیقی کودکی که به تازگی کار تدریس را شروع کردهاند نیز قرار گیرد. البته مربی باید خلاقیت بسیاری داشته باشد تا در آن واحد بتواند بازی و ریتم طراحی کند و با سازهای مختلف خلق اثر کند و آن را با کودکان انجام داده تا کلاس را از حالت تکراری و یکنواختی درآورند و صرفا نوازنده بودن برای آموزش کافی نیست.
نیلوفر نادی: در تکمیل صحبتهای سحر میرهاشمی نیز باید به این نکته اشاره کرد که شاید خیلی از چیزهایی که در تئوری موسیقی بلد هستیم را به صورت مستقیم در موسیقی کودک استفاده نمیکنیم اما تا زمانی که به آن اجحاف کامل نداشته باشیم، نمیتوانیم در این زمینه خلاقیت داشته باشیم. و در پسِ ذهنمان باید تئوری موسیقی، ریتم موسیقی و حتی سلفژ را به صورت کامل داشته باشیم تا بتوانیم در زمینه موسیقی کودک فعالیت و خلاقیت مرتبط را ایجاد کنیم و یکسری فعالیتهای مربوط به آن را انجام دهیم.
چه شد که تصمیم به ورود به عرصه موسیقی کودک گرفتید؟
سحر میرهاشمی: حدودا ۴ سال است که در حوزه موسیقی کودک فعالیت میکنم. در ابتدا در کلاسهای سرکار خانم سودابه سالم شرکت نموده و تجربیات لازم را کسب کردم و با مشاهده ویدئوهای آموزشی، تصمیم به فعالیت جدی در راستای آموزش موسیقی کودک گرفتم.
نیلوفر نادی: علاقه من به کار کردن با بچهها و موسیقی باعث شد که پا به این عرصه بگذارم. من تقریباً ۱۰ سال است که کار موسیقی کودک میکنم و برای شروع این فعالیت پیش ۲.۳ تا از اساتیدی که در این زمینه فعال هستند، دورههای متعددی را گذراندم و آموزش دیدم. همچنین سعی کردیم با جستجو و دیدن ویدئوهای زیادی در رابطه با آموزش مربیگری موسیقی کودک خودمان را به روز نگه داریم و از روشهای جایگزین هم استفاده کنیم.
از اهمیت آشنایی کودکان با موسیقی و تأثیر آن در شخصیت آنان بگویید.
نیلوفر نادی: به طور کلی به دلیل اینکه موسیقی بر پایه ریتم است، در زندگی بچهها تأثیر بسزایی میگذراد و انگار که بچهها برنامهریزی شده میشوند خصوصاً بچههایی که مسئولیتپذیر و نظمپذیر نیستند، موسیقی به آنها کمک زیادی در این زمینه میکند به این دلیل که موسیقی به ما میگوید که باید بر روی یک حساب و کتابی ساز بنوازید و اگر دارید از جایی شروع میکنید، در جایی باید آن را تمام کنید و یکسری قانونها و ریتمهای مشخصی دارد و این مشخص بودن آن باعث میشود که بچهها منظم بودن را یاد بگیرند و بتوانند مسائل را خیلی بهتر در ذهنشان دستهبندی کنند و تصمیمهای بهتری در زندگیشان بگیرند.
سحر میرهاشمی: ما اجراهای گروهی نیز داشتیم و در این کتاب نیز به آن اشاره کردیم و این تیم ورک باعث میشود که این حس همکاری از بچگی در ذهنشان شکل بگیرد و اگر در کلاس دو نفر بلز آلتو، دو نفر ساز کوبهای و چند نفر زایلوفون مینوازند، اینها هر کدام دارند وظایف خودشان را انجام میدهند اما باید در قالب گروه حواسشان به یکدیگر باشد. پس این موضوع نشان دهنده این است که میتوانند قطعات خودشان را به صورت منظم اما در قالب یک گروه اجرا کنند.
متأسفانه در کشور ما نگاه درستی به موسیقی کودک وجود ندارد. چه راهکاری را برای این موضوع پیشنهاد میدهید؟
نیلوفر نادی: به نظر من دلیل این موضوع این است که تنها چیزی که از بیرون دیده میشود، این است که بچهها قرار است یکسازی بنوازند اما اتفاقی که میافتد این است که موسیقی بر روی شخصیت و ذهنیت بچهها تأثیر میگذارد که بهترین سن شروع آن، از سنین کودکی است و شاید اگر در سن ۲۰ سالگی موسیقی را آموزش ببیند، شاید خیلی این تأثیرات را از موسیقی نگیرد. من فکر میکنم از حدود ۶ سال گذشته اوضاع موسیقی کودک در کشورمان خیلی بهتر شده و فضا برای آموزش موسیقی کودک بازتر شده و خانوادههایی که به این سمت میروند، بیشتر دیده میشوند.
سحر میرهاشمی: با توجه به تجربهای که در این زمینه داشتیم متوجه شدیم، بچههایی که ابتدا موسیقی کودک را میآموزند و سپس ساز تخصصی مورد علاقهشان را شروع میکنند، به دلیل یادگیری مبانی به روش ساده و در قالب قصه و بازی، راحتتر و سریعتر پیش میروند.
چه راهکاری برای اصلاح موسیقی کودک مناسب است؟
نیلوفر نادی: به نظر من اگر در رسانهها بیشتر به موسیقی کودک پرداخته شود، باعث میشود بیشتر این نوع موسیقی شنیده شود و همینطور اگر در فضای مجازی بیشتر در مورد این مبحث صحبت شود، کمک بزرگی به دیده شدن موسیقی کودک میشود.
سحر میرهاشمی: راهکاری که به نظر میرسد این است که برای موسیقی کودک، دورهای را در دانشگاهها همانند دیگر گرایش ها، به صورت تخصصی گنجانده شود. به این دلیل که کار کردن و آموزش به کودکان بسی گسترده است.