در نشست گفتمان توحید عنوان شد:
تعاملات و رفتارها نتیجه بسط اندیشههاست
جامعه درواقع یک پدیدار انسانی است، پدیدار انسانی چیست؟ پدیدار انسانی یعنی هر آنچه در فکر انسان میگذرد در کنش او آمده و کنش در ساحت تعامل، به جامعه تبدیل میشود.
به گزارش ایلنا، یکشنبه ۲۷ بهمن مرکز گفتمان توحید پژوهشکده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی نشستی با موضوع «توحید» برگزار کرد. یزدان پناه از اساتید حوزه علمیه قم سخنران اصلی این نشست بود.
یزدان پناه خطاب به مرکز گفتمان توحید گفت: بحمدلله کاری را که شما شروع نمودهاید یکی از آرزوهای ما بوده است. بنده انجام این قبیل کارها را جزءکارهای اساسی انقلاب میدانم چون جزء بحثهای بنیادی میباشد و در امتداد حرکت قرآن و انبیاست. علامه طباطبائی (رحمه الله) میفرمایند: همه آنچه که در دین اسلام آمده است حول محور توحید میگردد. قرآن توحید حقیقی و راههای رسیدن به آن را به همگان نشان داده است.
وی افزود: اساساً هر اندیشهای اگر بسط پیدا کند، همهجا و همۀ صحنهها را دربرمیگیرد. وقتی فکری در اندیشۀ انسان قرار گرفت و اندیشۀ انسانی آن را پذیرفت، آن اندیشه در تعاملات و رفتارهای او حاضر میشود. من معتقدم پوچگرایی با اینکه غلطترین و غیرواقعیترین اندیشه بشری است، اگر بسط پیدا نماید میتواند در همهجای اجتماع فراگیر شود.
وی خاطرنشان کرد: جامعه درواقع یک پدیدار انسانی است، پدیدار انسانی چیست؟ پدیدار انسانی یعنی هر آنچه در فکر انسان میگذرد در کنش او آمده و کنش در ساحت تعامل، به جامعه تبدیل میشود. اگر اندیشه را بسط دهند (بدون بسط نمیشود) بهراحتی همهجا را دربرمیگیرد؛ این یک واقعیت است. بهویژه اینکه اصلاً حقیقیترین، واقعیترین و مهمترین مسئله و مرکز ثقل همۀ مباحث «توحید» است و کلّ آنچه در دین میبینیم، با همۀ ابعاد و جهاتی که دارد، از همین توحید نشأت میگیرد.
وی اظهار داشت: اساساً ما در صحنۀ اجتماعی با یک دوگانه روبهرو هستیم: دوگانۀ خدا و طاغوت. اگر توحید در صحنۀ اجتماع بیاید، و بسط پیدا نماید معنایش این است که منحصراً توحید حاکم است. آیۀ «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنوا» که در قرآن آمده است افادۀ حصر مینماید. یعنی فقط خدا ولی است و بقیه از حیطه ولی بودن خارجاند. هر کسی هم که تولّی داشته باشد و گرایش به توحید داشته باشد در جرگه حزبِ «الله» جلّ جلاله قرار میگیرد.