خبرگزاری کار ایران

منوچهر محمدی:

عنصرِ تخیل مهم‌ترین راه برای برون رفت از دایره بسته فیلم‌های تکراری و تلخ است

عنصرِ تخیل مهم‌ترین راه برای برون رفت از دایره بسته فیلم‌های تکراری و تلخ است
کد خبر : ۱۰۱۵۵۱۵

​منوچهر محمدی تهیه کننده سینما معتقد است: اصلی‌ترین پرسش این است که چرا عنصر «تخیل» که لازمه ضروری سینماست، در سینمای ایران و فیلمنامه‌ها غایب است.

به گزارش ایلنا، منوچهر محمدی گفت: آنچه امروز در سینمای ایران وجه غالب است که عمدتا در دو ژانر اجتماعی و کمدی خلاصه می‌شود، به شدت مبتنی بر یک واقع گرایی صرف است که نهایتا یک سوی آن به تلخی و سوی دیگر آن به سطحی نگری می‌انجامد و در کلیت نیز منجر به تکرار سوژه‌ها می‌شود. 

وی یادآور شد: عنصر تخیل، راهِ برون رفت از این دایره بسته است و راه حل آن نیز حمایت از فیلمساز و کم کردن هزینه این رویکرد برای او از طریق کاستن از ممیزی و ایجاد زیر ساخت جهت آشناسازی و بهره گیری از فناوری cgi است. 

وی در ادامه توضیح داد: منظور از تخیل ورزی در سینما پرداختن به موضوعات ممکن الوقوع همچون بلایای طبیعی نه در اشکال معمول بلکه در ابعادی که بر زیست یک شهر یا کشور تاثیر گذار باشد یا پرداختن به موضوعات یحتمل الوقوع که در دامنه حیات آتی بشر اثرگذار باشد یا موضوعاتی که غیر ممکن الوقوع باشد که تخیل با آنچه فنآوری در آینده ممکن است بر چگونگی حیات بشری تاثیر بگذارد مانند آنچه که اکنون در بخشی از سینمای جهان می‌گذرد. 

محمدی همچنین گفت: اگر تخیل ورزی با دانش و آگاهی صورت پذیرد حتی سینما می‌تواند منبع الهام دانشمندان باشد که در این مورد مصادیق بسیار است. به عنوان مثال، ۲۰هزار فرسنگ زیر دریا زمانی نوشته شد که اساسا فکر زیردریایی به ذهن دانشمندان خطور نمی‌کرد وفیلم‌های علمی تخیلی جنگ ستارگان که دستمایه عملی جنگ سالاران در دوره جنگ سرد گردید. 

گفتنی است، اختتامیه چهارنین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز