خبرگزاری کار ایران

ویراست دوم دستورالعمل رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی

ویراست دوم دستورالعمل رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی
کد خبر : ۲۰۴۷۴۱

برای تعیین رتبه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اینترنتی، هیئت رتبه‌بندی با ترکیب مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی؛ دو نفر از استادان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری؛ سه نفر از مدیران عامل خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اینترنتی؛ یک نفر از روزنامه‌نگاران آگاه به حوزه فعالیت خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری تشکیل می‌شود.

ویراست دوم دستورالعمل رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی منتشر شد که متن کامل آن بدین شرح است:

مقدمه:

وجود تعداد قابل توجه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی در کشور و تفاوت فاحش موجود در عملکرد آن‌ها از جمله در میزان تولید خبر، گستره فعالیت، انتشار چند زبانه، سرعت در تولید و انتشار اخبار، تعداد دفا‌تر و نمایندگی‌های خبری در داخل و خارج از کشور، میزان بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید رسانه‌ای، رعایت اصول حرفه‌ای و ده‌ها موضوع دیگر، ایجاب می‌نماید که عدالت رسانه‌ای در نگرش به خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی برقرار شود و هر مؤسسه خبری در جایگاه واقعی خویش قرار گیرد و آن‌ها که فعال‌تر و برترند در ارزیابی‌ها مورد غفلت واقع نشوند.

دستورالعمل ذیل با هدف ارتقاء جایگاه حرفه‌ای خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی و برقراری عدالت رسانه‌ای تهیه و تنظیم شده است. البته پیش نویس اولیه این دستورالعمل توسط تعدادی از روزنامه‌نگاران مطلع و مدیران خبرگزاری‌ها و کمک کار‌شناسان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی تهیه شده و سپس در اختیار مدیران محترم خبرگزاری‌ها و جمعی از اهالی رسانه قرار گرفت تا پیشنهاد‌ها و نظرات اصلاحی و تکمیلی خود را ارائه نمایند و آنچه در پی می‌آید ماحصل نظرات و پیشنهادهای واصله است.

ماده(۱): به منظور تعیین رتبه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی، هیئت رتبه بندی با ترکیب ذیل برای مدت ۲ سال تشکیل می‌شود:

۱ - مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی به عنوان رئیس هیئت

۲ - دو نفر از استادان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری؛

۳ - سه نفر از مدیران عامل خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی به انتخاب آنان(دو نفر ازخبرگزاری‌ها و یک نفر از پایگاه‌های خبری)

۴ - یک نفر از روزنامه‌نگاران آگاه به حوزه فعالیت خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی به عنوان مسؤول دبیرخانه و دبیر هیئت رتبه‌بندی.

تبصره(۱): جلسات هیئت رتبه‌بندی با دعوت رئیس هیئت برگزار می‌شود و جلسات با حضور اکثریت مطلق اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات آنان با رأی اکثریت نسبی قابل اعتبار است.

تبصره(۲): انتخاب اعضای مندرج در ردیف‌های ۲ تا ۴ در نخستین دوره توسط مدیران عامل خبرگزاری‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد.

تبصره(۳): برای دوره دوم به بعد ۱۱ نفر از مدیران عامل خبرگزاری‌های دارای رتبه اول تا یازدهم و ۱۰ نفر از مدیران پایگاه‌های خبری اینترنتی حائز رتبه اول تا دهم مسؤولیت انتخاب اعضای هیأت رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی مندرج در ردیف‌های ۲ تا ۴ ذیل ماده(۱) را به عهده دارند.

تبصره(۴): جلسات مدیران عامل خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی به منظور انتخاب اعضای هیئت تعیین رتبه‌ بندی با حضور اکثریت مطلق افراد رسمیت می‌یابد و تصمیمات آنان با رأی اکثریت نسبی قابل اعتبار است.

تبصره(۵): مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی مسؤول دعوت مدیران عامل خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی به منظور انتخاب اعضای هیأت موضوع ماده(۱) است و یک ماه قبل از پایان هر دوره می‌بایست انتخابات را برگزار نماید.

تبصره(۶): مدیران عامل خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی یا نماینده تام الاختیار ایشان بدون حق عوض شدن در جلسات رتبه بندی شرکت می‌کنند.

ماده(۲): هیأت رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی موظف است مطابق شاخص‌های این دستورالعمل، هر شش ماه یکبار، اقدام به رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی دارای مجوز نموده و نتیجه را منتشر کند.

ماده(۳): شاخص‌های رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی و میزان امتیاز هر یک از شاخص‌ها مطابق جدول زیر خواهد بود:

ماده(۴): در صورت اعتراض مدیران خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی به نتیجه رتبه‌بندی، موضوع توسط هیئت رتبه‌بندی مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد و در صورت تأکید هیأت بر تصمیم قبلی، نظر هیأت منتخب معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی متشکل از ۳ نفر از روزنامه‌نگاران خبره، قطعی خواهد بود.

ماده(۵): دبیرخانه هیئت رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی در اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با حضور ۲ کارشناس آگاه به امور خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری تشکیل می‌شود و مسؤولیت آن با دبیر هیئت است.

تبصره(۱): دبیرخانه موظف است اطلاعات مربوط به خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی را براساس شاخص‌های تعیین شده و مفاد این دستورالعمل، دسته‌بندی و تنظیم کرده و به هیأت رتبه‌بندی جهت تصمیم گیری ارائه نماید.

ماده(۶): شیوه نامه اجرایی شاخص‌های این دستورالعمل توسط دبیرخانه تهیه می‌شود و پس از تصویب هیأت رتبه‌بندی اجرا می‌گردد.

ماده(۷): تغییر و یا اصلاح مفاد این دستورالعمل با پیشنهاد دبیرخانه ویا هیأت رتبه‌بندی و تصویب معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان پذیر است.

ماده(۸): این دستورالعمل شامل ۸ ماده و ۶ تبصره در تاریخ به تصویب معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و از این تاریخ لازم الاجرا است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز