خبرگزاری کار ایران

یادداشتی به مناسبت روز خبرنگار؛

مسئولان کارنامه خود را از زاویه خبرنگار ارزیابی کنند/ باید به گزارش‌های خبرنگاران اهمیت داد

مرتضی عبداله‌زاده خبرنگار خبرگزاری ایلنا ضمن عرض تبریک به مناسبت روز خبرنگار یادداشتی را منتشر کرده است.

به گزارش ایلنا، یادداشت مرتضی عبداله زاده سرپرست خبرگزاری ایلنا جنوب فارس در ادامه آمده است:

یک سال گذشت و باری دیگر هفدهم مردادماه؛ روز خبرنگار فرا رسید. روزی که متعلق به قشری است که خطر برای او معنا ندارد و همواره می‎‌کوشد تا خطری از بطن جامعه حذف شود. یاد و خاطره بزرگمرد عرصه خبر و اطلاع رسانی؛ شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را در آغاز سخن گرامی می‌دارم. او که در 17 مرداد 1377 خورشیدی هنگامی که گروهک تروریستی طالبان به شهر مزار شریف حمله کرد و این شهر را به اشغال خود درآورد، با ارسال آخرین خبر، خود خبر شد.

ایثارگری این فعال عرصه خبر و شهادت هشت تن دیگر از اعضای کنسولگری ایران در مزارشریف سبب شد تا شورای فرهنگ عمومی کشور در نخستین سالگرد این رویداد، 17 مرداد، روز شهادت محمود صارمی را «روز خبرنگار» نامگذاری کند.

ضرورت توجه ویژه به این رسالت سنگین؛ ما را بر این داشت که با چشم گذاشتن از بیان مطالبات صنفی‌مان؛ چند نکته‌ای را در این روز یادآوری کنیم که این مطالب به رسانه یا مسئول خاصی اشاره ندارد و ما در ادامه آن را به عنوان یک نقد مرور می‌کنیم:

فراموشی اخلاق در رسانه موجب رواج بی‌اعتمادی مردم نسبت به آنان می‌شود و آن‌گونه است که باید جلب اعتماد مخاطبان از اهداف مهم یک روزنامه‌نگار یا خبرنگار باشد که با انتشار خبر، گزارش یا یادداشت و... به تحقق این مهم بکوشد و این مهم عملی نمی‌شود مگر با رعایت اخلاق و صداقت؛ واضح است که اگر رسانه‌ای اعتماد جامعه را به دلیل نوشته‌های نادرست از دست بدهد و از مسیر تحقق آرمان‌های سرزمین خویش دور شود لذا ناخودآگاه محکوم به شکست خواهد بود و هر چقدر یک نهاد به آن تزریق مالی و حمایت اجتماعی کند؛ بازهم نمی تواند نظر مردم را به خود جلب کند.

معتقدم که رسالت خبرنگار و روزنامه نگار فقط انعکاس خبر به مخاطبان نیست بلکه رسالتی بالاتر و سنگین‌تر از آن دارد و آن هم ریشه‌یابی مشکلات اجتماعی و بیان حقایقی است که ریشه در اجتماع و زندگی مردم دارد که بعضی مواقع خواسته یا ناخواسته به فراموشی سپرده شده است که فقط و فقط با تحقیق و انعکاس آن به مناسبت‌ترین شکل ممکن با رعایت اخلاق حرفه‌ای می‌تواند گره‌ای از مشکلات مردم باز کند اما امروز به نحوی دیده می‌شود که گزارش از صفحه‌های مطبوعات لامرد و مهر حذف شده است و تنها یک چیز معنا دارد آن هم جذب رپرتاژ و به نحوی که به قول دوست عزیز و پیشکسوتم جناب آقای محمود حق شناس؛ «گفت‌وگو با مسئول سنگ شکن خره» مهمتر است از پرداختن به گزارش اجتماعی و دغدغه‌های مردم!

اما در کنار این نقد بی‌انصافی است از بیان این مطلب که تأمین هزینه‌های چاپ و طراح و اجاره و...وضعیت بسیار سختی برای نشریات محلی به وجود آورده است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

امروز اقتصاد رسانه شرایطی را برای مطبوعات رقم زده است که ماده 2 قانون مطبوعات (رسالت مطبوعات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران) به فراموشی سپرده شده است اما نمی‌توان بطور کامل گفت که مطبوعات لامرد هیچکدام تاثیری در تحقق مطالبات مردم و آگاهی بخشی ندارند و شاید آن ستون صدای مردم هم خودش بتواند بسیار موثر واقع شود اما روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم باید سرلوحه کار روزنامه‌نگاران باشد.

مهمتر از آنکه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری یک شغل است و این موضوع در تفکر برخی مسئولان به اشتباه چیز دیگری شکل گرفته است که باید اصلاح شود چرا که او نَه حقوق نجومی می‌خواهد و نه پاداش تعطیل کاری و دستمزد ویژه شب کاری چرا که در حرفه خبرنگاری شب و روز معنایی ندارد اما فراموش نکنیم که او هم زندگی دارد آنرا نباید فراموش کرد!

اما گلایه‌ام از مسئولان...

هدف کلی و دغدغه کلی خبرنگاران بایستی تلاش در جهت رفع مشکلات مردم باشد که آن محقق نمی‌شود مگر با اهمیت دادن مسئولان دستگاه‌های اداری به گزارش‌های خبرنگاران که چنین نیست و در آستانه روز خبرنگار زبانشان گشوده می شود به شعارهایی از این قبیل که خبرنگاران بازوان ما هستند و خط و جبهه فرهنگی‌اند و ...! متشکریم از لطف و محبت شما!

پاسخ این است که خط و جبهه ما مشخص است و آنهم جبهه پیگیری مطالبات مردم و تنها تقاضا داریم که برای خبرنگار وقت بگذارید و نه برای او بلکه برای پیگیری حقوق مردم و خبرنگار از شما تنها احترام می‌خواهد.

چطور مدیری که می‌خواهد در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛ مجری سیاست‌های دولت و تحقق آرمان‌های انقلاب و نظام باشد ولی یک روز برای تشکیل نشست با خبرنگاران وقت نگذاشته است که آقای مسئول در فلان حوزه باید کار کرد، سال‌ها می‌گذرد اما اتاق آن مسئول همیشه تعطیل است یا بر در اتاقش نوشته است که بدون هماهنگی وارد نشوید.

امروز تنها روز خبرنگار نیست و حال که در آستانه هفته دولت قرار داریم، مسئولان کارنامه خود را از زاویه خبرنگار ارزیابی کنند.

سوال از مسئولان این است که چقدر در سال برای خبرنگار وقت گذاشته‌اید که به صحبت‌های او به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان گوش دهید؟ چقدر گزارش‌های خبرنگاران را پیگیری کرده‌اید؟ چقدر در جلسه شورای اداری به خبرنگار وقت داده‌اید که مطالبی از مشکلات مردم را مطرح کند؟

تهدید و تخریب خبرنگاران از خصلت‌های یک مدیر انقلابی نیست و آنانی که این عمل را پیش رو خود برای اعمال فشار بر خبرنگاران کرده‌اند، هیچگاه به مقاصد شوم خود دست پیدا نخواهند کرد.

دل‌های خبرنگاران از کینه توزی برخی مدیران به درد آمده است، آنها که به هیچ اصول اخلاقی و دینی پایبند نبوده و ادعای پایبندی به اصول قانون اساسی دارند.

حیف است در پایان سخنم وصیت نامه شهید شوشتری را یادآور نشوم:

دیروز ازهرچه بود گذشتیم

امروز از هرچه بودیم گذشتیم

آنجا پشت خاکریز بودیم و اینجا در پناه میز

دیروز دنبال گمنامی بودیم و امروز مواظبیم ناممان گم نشود

جبهه بوی ایمان می‌داد و اینجا ایمانمان بو می‌دهد

آنجا بر در اتاق‌مان می‌نوشتیم یا حسین فرماندهی از آن توست الان می‌نویسیم بدون هماهنگی وارد نشوید.

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم

بصیرمان کن تا ازمسیر برنگردیم

آزاد (رها) مان کن تا اسیر نگردیم

کد خبر : ۳۹۸۲۵۷