نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز:
برای جذب گردشگر باید به دنبال معرفی جاذبههای جدید بود

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز گفت: باید معضل افت گردشگر در شهر شیراز آسیب شناسی شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، مظفر مختاری که ظهر امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: در بررسی مسایل انگیزشی برای گردشگران مباحث متعددی همچون امنیت، وجود مراکز تفریحی، وجود مراکز گردشگری ، وجود مراکز تاریخی، فرهنگی و... وجود دارد که استان فارس و شهر شیراز در بسیاری از این مقوله ها از جمله مبحث امنیت مشکل خاصی ندارد.
وی با بیان اینکه به نظر میرسد تصمیم گیری و تصمیم سازی در حوزه گردشگری در شهر شیراز و استان فارس دچار روزمرگی شده است افزود: برای جذب گردشگر در شهر شیراز باید به دنبال معرفی جاذبه های جدید برای ایرانگردان و جهانگردان بود.
مختاری از برنامهریزی شهرداری شیراز و مدیریت گردشگری این شهرداری در ایام نوروز که منتج به ارائه خدمات مناسب به میهمانان نوروزی شد، تقدیرکرد و افزود: نباید فراموش کنیم که ذائقه مسافرت مسافر نوروزی و گردشگر فرهنگی با یکدیگر متفاوت است.
نماینده مردم شیراز در شورای اسلامی این شهر، نبود جاذبههایی نظیر آنچه در دیگر استان های کشورمان مانند باغ پرندگان، پارک آبی، آکواریوم، اماکن گردشگری و تفریحی و... وجود دارد را آفت بزرگی برای جذب گردشگر در شهر تاریخی فرهنگی شیراز دانست و افزود: عدم توجه به این آسیب می تواند از شیراز تنها یک شهر عبوری برای گردشگران و میهمانان نورزی در سال های آتی بسازد.
مختاری افزود: بررسی این موضوع در برخی شهرهای توریستی استان فارس نشان میدهد که این آفت که پیش از این دامنگیر آنان شده، نشان از فاجعهای بزرگ میدهد. این شهرها مدتهاست صرفاً به عنوان یک نقطه عبوری و با حداقل تماس با شهروندان مورد نظر گردشگران قرار گرفته است؛ چنانکه امروز کمترین نقش از توریستی بودن این شهرها در اذهان گردشگران باقی مانده است.
وی با بیان اینکه تجربه کاهش میهمان نوروزی در ایام تعطیلات نوروز سال جاری می تواند تلنگری به حوزه تصمیمگیری و تصمیم سازی بخش گردشگری باشد، افزود: در کنار لزوم توجه به تعریف و عملیاتی کردن جاذبه های جدید گردشگری برای شهر شیراز ، برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره های ملی و محلی در این ایام همراه با اطلاعرسانی خوب می تواند میهمانان نوروزی را برای حضور در شهر شیراز ترغیب کند.
مختاری ثبت چنین جشنواره هایی را برای شهر شیراز گام موثری در جهت برندسازی در حوزه گردشگری دانست و افزود: با برندسازی برای شهر شیراز و دیگر شهر های استان میتوان عناصر متفاوت با دیگر نقاط کشور را برای برقراری ارتباط با میهمانان نوروزی و افزایش انگیزه آنها برای حضور در شهر شیراز و استان فارس معرفی کرد.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در ادامه با تاکید بر نقش رسانهها در ارائه ایده و فکر به مدیران و تصمیم گیران حوزه فرهنگی و گردشگری افزود: امروز رسانه ها از نقش صرف انعکاس حرف های مدیران و مسئولان فاصله گرفته اند و به عنوان یک مشاور امین می توانند با ارایه دیدگاه هایی جامع، مدیران را در تصمیم گیری هایی صحیح تر یاری کنند.
مختاری در پایان از رسانهها و اهالی قلم خواست تا به مقوله گردشگری و راه های جذب گردشگر به شهر شیراز و دیگر نقاط استان فارس با نگاهی خاص و ویژه نگاه کنند.