خبرگزاری کار ایران

یک پیشکسوت هنر های تجسمی:

مباحثآکادمیک نقاشی در شیراز کمرنگ است

کد خبر : ۲۰۵۵۸۱

با دستمایه قرار دادن بخش هایی از مجموعه دیوارها و پنجره های محله و بازارچه های قدیم شیراز قصد دارم این موضوعات را که دستخوش تغییرات بسیاری شده اند به مخاطب با زبانی نو ارایه کنم.

سعیدغلامی از اساتید و پیشکسوتان هنرهای تجسمی استان فارس در نشست صمیمی که با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس داشت، با اشاره به اینکه گزیده‌ای از نقاشی‌های مدرن و پست مدرن خود را در قالب نمایشگاهی در منزل خود برپاکرده است، افزود: با دستمایه قرار دادن بخش‌هایی از مجموعه دیوار‌ها و پنجره‌های محله و بازارچه‌های قدیم شیراز قصد دارم این موضوعات را که دستخوش تغییرات بسیاری شده‌اند به مخاطب با زبانی نو ارایه کنم.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، این هنرمند نقاش ادامه داد: دیوار‌ها و پنجره‌هایی که میان مدرنیسم و پست مدرنیسم سیر می‌کنند مانند هنر ایرانی است که به ترانس آوانگارد ایتالیا نزدیک است.

وی که مجموعه‌ای از مفاهیم را در آثارش شکل داده است، خاطرنشان کرد: آثاری که از من در کار‌هایم قرار دارد بین مدرنیسم و پست مدرنیسم سیر می‌کند.

غلامی با اشاره به اینکه در اروپا به ویژه ایتالیا نهضتی به نام ترانس آوانگراد شکل گرفته که نوعی انتقال گذشته به آینده است، افزود. این منریسم نوینی که در ایتالیا نمود یافته به نوعی با اهداف پست مدرنیستی همراه بودند، اما در جاهایی موفق نبودند.

وی با بیان اینکه مدرنیسم از دهه ۷۰ میلادی با چالشهایی روبه رو شد، گفت: چون این هنر خواص بود و مخصوص فهم و درک گروه خاصی بود به نوعی به حاشیه رفت.

غلامی با تاکید بر اینکه ترانس آوانگارد مشابه هنر ایرانی است، خاطرنشان کرد: در ایران ویژگی‌های مدرنیسم که زیبایی در آن مطرح است و هم ایده و مفهوم می‌گنجد. به صورتی که در هنر کتاب آرایی ایرانی که تصویر در کنار متن قرار دارد و حتی متن درون نگاره می‌گنجد.

وی افزود: وقتی کتیبه‌های ایرانی، متن را با شعر توضیح می‌دهد بدین صورت بینامتنیت که در هنر غرب و پست مدرنیسم مطرح می‌شود در نگارگری ما نیز مشاهده می‌گردد. بنابراین ما می‌توانیم آن را به عنوان ارزش امروزی به کار گیریم. یعنی از متن به عنوان مفهوم گرایی تصویر استفاده کنیم.

مباحثآکادمیک نقاشی در شیراز کمرنگ است

وی در این مورد که «چه اندازه نقاشان جوان توانسته‌اند هویت نقاشی مکتب شیراز را پاس بدارند» پاسخ داد: در شیراز متاسفانه روی این جریان کم کار شده و می‌توان گفت به طور کلی کاری انجام نگرفته است. اما در بخشی از نقاشان جوان ساکن تهران خوشبختانه هستند هنرمندانی که نگاهی و رویکردی به مباحثو مبانی گذشته نقاشی ایرانی دارند.

وی ادامه داد: بعلاوه آن نگاهی به مباحثعرفانی و فلسفی هم در آثار ایشان هست و رویکردی به اشعار مولانا، تفکرات بزرگانی چون سهروردی در آثارشان دیده می‌شود که جای خوشبختی دارد، اما متاسفانه در شیراز روی این مباحثاصلا کار نشده است.

این هنرمند نقاش مدرنیست با مورد تاکید قرار دادن اینکه مباحثآکادمیک نقاشی در شیراز کمرنگ است، خاطرنشان کرد: آموزش آکادمیک به صورتی که در غرب انجام می‌گیرد مورد نظر نیست. در کنار آموزش آکادمیک هنر شرق هم می‌تواند مطرح شود.

غلامی تاکید کرد: ما باید مبانی هنر ایران، ژاپن، چین و هند را هم به عنوان هنر شرق به دانشجویان هنر آموزش دهیم. از همه مهم‌تر هنر خودمان که خیلی با ارزش است نیز باید مورد نظر قرار گیرد که متاسفانه این کار صورت نمی‌گیرد.

وی سطح کیفی آموزش در مقاطع کار‌شناسی نقاشی را پایین عنوان کرد و گفت: به دلیل ناهماهنگی میان استادانی که به امر آموزش مشغولند آن موفقیتی که انتظار می‌رود هنوز در دسترس نیست، اما رگه‌هایی از این موضوع دارد شکل می‌گیرد که شاید با برگزاری مجموعه نشست‌های تخصصی بتواند تاثیرگذار باشد. اگر بشود نشست‌های ایچنینی را به صورت مداوم در کنار سلسله بحث‌هایی که در رسانه‌ها می‌توان قرار داد می‌شود جلو‌تر از هر دانشگاهی حرکت کرد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز