رئیس شعبه تامین اجتماعی شهرستان مهر مطرح کرد:
افزایش آمار بیکاری بگیران بهدلیل تعدیل و اخراجیهای عسلویه است
ضریب نفوذ تامین اجتماعی در شهرستان مهر ۲۵ درصد است که این آمار با توجه به ۹ سال سابقه این شعبه نیز امیدوارکننده خواهد بود.
رئیس شعبه تامین اجتماعی شهرستان مهر به مناسبت هفته تامین اجتماعی در گفتگویی تفضیلی گفت: بیش از ۱۵ هزار نفر در شهرستان مهر تحت پوشش تامین اجتماعی هستند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد و مهر، رئیس تامین اجتماعی شعبه شهرستان مهر با گرامیداشت هفته تامین اجتماعی از خبرگزاری ایلنا در انعکاس اخبار کارگری و در اطلاع رسانی دقیق خود به شهروندان تقدیر و تشکر کرد و افزود: از مجموع جمعیت تقریبا ۶۰هزار نفری شهرستان مهر تقریبا ۱۴۳۰۰ نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که ۵۴۰۰ نفر بیمه شده اصلی و ۸۹۰۰ نفر بیمه شده تبعی را شامل میشوند.
علی طهماسبی با ارایه گزارش فوق گفت: اگر تعداد ۱۷۹ نفر بازنشستگان و مستمری بگیران و ۵۳۷ نفر اعضای خانواده آنان را به آمار بالا اضافه کنیم نیز بیش از ۱۵۰۰۰ نفر تحت پوشش تامین اجتماعی هستند.
وی آمار بیمه شدگان شهرستان مهر را نسبت به سابقه این شعبه امیدوار کننده دانست واظهار داشت: ضریب نفوذ تامین اجتماعی در شهرستان مهر ۲۵ درصد میباشد که این آمار با توجه به ۹ سال سابقه این شعبه نیز امیدوار کننده خواهد بود.
رئیس تامین اجتماعی شهرستان مهر در رابطه با افزایش حقوق مستمری بگیران در سال ۹۳ گفت: افزایش ۲۵ درصدی حقوق مستمری بگیران در فیشهای خرداد ماه اعمال و به حساب بانکی آنان واریز شده است.
وی در خصوص اعتبارات وام بازنشتسگان و مستمری بگیران در سال جاری نیز گفت: متاسفانه به دلیل محدودیت منابع تا کنون هیچگونه امکانی جهت پرداخت وام به صورت مستقیم از سوی سازمان تامین اجتماعی به مستمری بگیران وجود نداشته است ولی در یکی دو سال گذشته با تعاملی که با بانک رفاه کارگران بوجود آمده است نیز شعب این بانک با دریافت گواهی مستمری و تعهد کسر اقساط مستمری بگیران از شعب تامین اجتماعی نسبت به پرداخت وام تا سقف ۱۵ میلیون تومان به این عزیزان اقدام نموده که امیدواریم این روند تداوم داشته باشد و گرهی از کار مستمری بگیران بگشاید.
طهماسبی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان بدهکاری کارفرمایان به سازمان تامین اجتماعی در این شعبه گفت: مطالبات معوق سازمان از کارفرمایان شهرستان مهر نیز تقریبا بالغ بر ۱۳ میلیارد ریال میباشد که طی فرایندی قانونی و برنامه ریزی شده از طریق صدور اعلامیه بدهی و در مراحل بعدی در فرمهای اخطاریه و اجرائیه نسبت به وصول این معوقات از کارفرمایان پیگیری میشود.
وی تصریح کرد: در مواردی نیز برای تعامل و الزام بیشتر کارفرمایان به رعایت قانون، مراتب را از طریق مجمع امور صنفی و اتاق اصناف پیگیری نموده و در سال گذشته نیز سازمان تامین اجتماعی با اجرای قانون بخشودگی جرائم، حسن نیت خود را در همراهی با کارفرمایان گرامی اثبات نموده و استقبال خوبی هم از این طرح صورت گرفته است.
رئیس شعبه تامین اجتماعی مهر با اشاره به فرهنگ سازی پرداخت مطالبات معوق کارفرمایان اظهار داشت: هدف متعالی این است که با زمینه سازیهای فرهنگی به سمتی برویم که رعایت حقوق بیمهای کارکنان از سوی کارفرمایان، به عنوان یک افتخار شهروندی محسوب شود و در این زمینه از یکدیگر پیشی بگیرند و دیگر نیازی به تحکم قانون نداشته باشیم.
طهماسبی به میزان سهمیه بیمه کارگران ساختمانی شهرستان مهر در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در سال گذشته به ترتیب ۳۶ و ۲۰ نفر در نیمه اول و دوم اختصاص یافته بود که کارگران از این سهمیه بطور کامل استفاده کردند.
وی در خصوص سهمیه کارگران ساختمانی در امسال نیز تصریح کرد و گفت: در نیمه اول سال جاری هم تعداد ۲۲ سهمیه به شهرستان مهر تعلق گرفته بود که به همین تعداد از متقاضیان تحت پوشش بیمهای قرار گرفتند.
رئیس تامین اجتماعی با متذکر شدن به شهرداریهای شهرستان مهر گفت: با توجه به اینکه بودجه لازم برای پوشش بیمهای این قشر زحمتکش از دو منبع یعنی حق بیمه دریافتی از پروانههای ساختمانی و دیگری از ۷ درصد پرداختی بیمه شدگان، تامین میشود لذا ضروری است که تمام شهرداریهای شهرستان، قبل از صدور پروانه ساختمانی نیز مالکین محترم را جهت پرداخت حق بیمه مربوطه به شعبه تامین اجتماعی راهنمایی نموده واز صدور هرگونه پروانه ساخت بدون گواهی تسویه بدهی از تامین اجتماعی خودداری کنند.
وی در ادامه با اظهار گلهمندی خود از مکاتبات انجام شده و عدم همکاری شهرداریها نیز دو نکته مهم را یادآور شد و افزود: همانطور که در مصوبه مربوطه آمده نیز تداوم پوشش بیمهای کارگران ساختمانی منوط به تامین کامل منابع در دو بخش کارفرمایی و کارگری است و دوم اینکه سازمان تامین اجتماعی در صورت عدم برخورداری از سهم شرکت مالکین ساختمان دیگر قادر به ارائه خدمات به کارگران نبوده و به دنبال آن قطع سهمیه بیمه کارگران ساختمانی و یا کاهش آن را در پی خواهد داشت.
طهماسبی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آمار بیمه بیکاری در سال قبل و در ابتدای سال نخست سال جاری در این شهرستان چقدر بوده است گفت: آمار مقرری بگیران بیکاری در پایان آذرماه سال گذشته ۶۴ نفر بوده که از دیماه به بعد نیز با افزایش قابل توجهی روبرو شد که در پایان خرداد ماه امسال نیز ۱۵۵ نفر از این شعبه مقرری بیکاری دریافت نمودهاند.
وی عامل افزایش آمار بیکاری بگیران در این شعبه را ناشی از تعدیل و اخراجیهای صورت گرفته در حوزه پارس جنوبی(عسلویه) دانست و گفت: از این آمار ذکر شده نیز چیزی کمتر از ۳۰ نفر مربوط به شهرستان مهر میباشند که امیدواریم با کاهش مشکلات پارس جنوبی(عسلویه)، این نیروها دوباره مشغول به کار شوند.
رئیس شعبه تامین اجتماعی شهرستان مهردر خصوص اقدامات انجام شده در ارائه خدمات الکترونیک به بیمه شدگان و کارفرمایان در این شعبه تصریح کرد و افزود: بزودی شعبه شهرستان مهر در حال ارائه کد رمز ورودی به کارفرمایان کارگاهها و بیمه شدگان اختیاری است و اگر از لحاظ زیر ساختهای مخابراتی شهرستان به مشکلی برنخوریم تا پایان سال جاری در بخش دریافت لیست حقوق و دستمزد بیمه شدگان و صدور برگه پرداخت حق بیمه را بصورت الکترونیکی به مشتریان گرامی ارائه خواهیم کرد.
در ادامه در پاسخ به میزان آمار حوادثناشی از کار در سال قبل و سه ماهه سال جاری که به این شعبه گزارش شده است، افزود: در سال گذشته تعداد ۹ فقره حادثه ناشی از کار و در سه ماهه نخست امسال به تعداد ۵ فقره حادثه ناشی از کار به این شعبه گزارش شده که میتوان عمدهترین علل وقوع این حوادثرا عدم آموزش کافی کارگران و عدم استفاده از لباس و تجهیزات مناسب و ایمن و نیز سرپیچی کارگران از توصیههای ایمنی کارفرما مثل خودداری از بکارگیری لباس و تجهیزات بخاطر هوای گرم، دانست.
علی طهماسبی بیش از پیش بر فرهنگ سازی و نظارت کامل کارفرما و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهر تاکید کرد و در خصوص وظایف تامین اجتماعی در ارائه خدمات به حادثه دیدگان، گفت: کلیه خدمات پزشکی ارائه شده به حادثه دیدگان از طرف سازمان تامین اجتماعی پشتیبانی میگردد و در صورت شدت حادثه و اثبات میزان تقصیر کارفرما در مراجع قضایی، سازمان بر اساس ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی با ارائه خدمات به بیمه شده نیز کارفرما را پیگرد قانونی میکند.
رئیس شعبه تامین اجتماعی مهر به دو وظیفه مهم کارفرمایان در هنگام بروز حوادثناشی از کار اشاره کرد و افزود: در مرحله نخست انجام اقدامات و کمکهای اولیه جهت جلوگیری از شدت حادثه و اعزام مصدوم به مراکز درمانی است و در مرحله دوم مراجعه به شعبه و ظرف سه روز کاری از بروز حادثه نیز گزارش حادثه را تنظیم و تحویل داده تا پیگیری همکاران تامین اجتماعی را مسیر ساخته و بدیهی است که در صورت گسترده یا شدید بودن حادثه میبایست بدون قوت وقت مراتب را به مراجع انتظامی، اورژانش و آتش نشانی منعکس کرده تا ضمن دریافت خدمات تخصصی از وی، گزارش مستندی از حادثه در لحظات اولیه تهیه کرده چرا که این گزارش اهمیت و کارکردهای مفیدی در ادامه روند خواهد داشت.
وی در پایان به صدور کارت هوشمند سلامت اشاره کرد و اضافه کرد: توسعه خدمات الکترونیک تامین اجتماعی جزء اولویتهای مدیریت جدید سازمان تامین اجتماعی بوده و جایگزینی دفترچههای درمانی با کارتهای الکترونیک نیز در همین راستا بوده و بنا به گفتههای مدیر عامل سازمان، امیدواریم در سال جاری این موضوع محقق شود و همکاران در همین راستا در حال تکمیل اطلاعات بیمه شدگان هستند تا به محض اجرا شدن آن در شعب بتوانیم این خدمات را در جهت ارائه مناسب به بیمه شدگان به اجرا درآوریم.