خبرگزاری کار ایران

در بازدید از روند اجرایی پروژه خط سه قطارشهری شیراز مطرح شد؛

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل با تمرکز بر گسترش غربی شهر/ بهره‌برداری کامل از خط سوم تا شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۶

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل با تمرکز بر گسترش غربی شهر/ بهره‌برداری کامل از خط سوم تا شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۶
کد خبر : ۱۶۲۹۱۵۹

پیشرفت چشمگیر در ساخت ایستگاه B۳ خط سوم مترو با فناوری‌های نوین

قائم‌مقام شهردار شیراز گفت: در طرح تفصیلی شهر شیراز که حدود پنج الی شش سال پیش تدوین شد توسعه شهر به سمت غرب پیش‌بینی شده و محدوده خدماتی از کمربندی به گویم گسترش یافته است.

به گزارش ایلنا، آرش فرج زاده در بازدید شبانه مدیران شهری، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز از روند اجرایی پروژه خط سه قطارشهری، افزود:این موضوع نشان‌دهنده اهمیت محدوده غربی برای آینده توسعه شهر است. به همین منظور شهرداری موظف بود زیرساخت‌های لازم برای دسترسی به این منطقه را فراهم کند.

وی ادامه داد: با تلاش‌های شورای ششم و اقدامات انجام‌شده بسیاری از مسیرهای تردد به غرب شیراز احداث، بازگشایی یا تعریض شده‌اند.

فرج زاده با اشاره به اینکه محور آیت‌الله حائری و محور شهید آیت‌الله رئیسی که فاز دوم آن نیز در حال اجراست از جمله این پروژه‌ها هستند، ادامه داد: همچنین محور حسینی الهاشمی در سال‌های گذشته و اجرای زیرگذر گویم به بهبود تردد در این منطقه کمک کرده است.

وی ابا بیان اینکه در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی که شامل اتوبوس و مترو است توجه ویژه‌ای به گسترش خطوط مترو به سمت غرب شده است، یادآور شد: این پروژه  با همکاری شورای شهر در حال پیشرفت است و شهروندان نیز با اهتمام خود به تسریع این پروژه کمک کرده‌اند.

به گفته فرج زاده بسیاری از شهروندان ممکن است هنوز از ابعاد این پروژه و ایستگاه‌های در حال ساخت آگاه نباشند.

قائم‌مقام شهردار شیراز با اشاره به نشست اخیر شهرداران کلان‌شهرهای کشور، اظهار داشت: شهرداران حداقل ٤ یا ۵ کلان‌شهر اذعان داشتند که پروژه‌های مترو شیراز در مقایسه با سایر شهرهای کشور فعال‌تر و برجسته‌تر است. آنها در مورد نحوه تأمین اعتبار، مشاوران و اجرای موفق این پروژه‌ها سؤالاتی مطرح کردند.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل با تمرکز بر گسترش غربی شهر/ بهره‌برداری کامل از خط سوم تا شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۶

فرج زاده  گفت: به عنوان مثال شهر مشهد برنامه‌ریزی کرده خط سوم مترو خود را در دهه کرامت افتتاح کند اما شیراز در حال حاضر علاوه بر خط یک که روزانه بیش از ١٠٠هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند خط دوم و سوم را با سرعت در حال اجرا دارد و عملیات اجرایی خط چهار نیز آغاز شده است. این پروژه‌ها در آینده نزدیک به‌طور ملموس قابل‌مشاهده خواهند بود و در مجموع به ایجاد یک شهر زیرزمینی در حوزه حمل‌ونقل و تردد منجر خواهد شد.

وی همچنین به توان عمرانی شیراز اشاره کرد و گفت: وجود حدود٩ تونل در این شهر که از نظر جغرافیایی چندان کوهستانی نیست نشان‌دهنده قدرت عمرانی بالای شیراز است. چند روز پیش هیئتی علمی از دانشگاه جامع امام حسین پس از شنیدن گزارش پروژه‌های عمرانی شیراز به شدت تحت تأثیر حجم و تکنیک این فعالیت‌ها قرار گرفتند.

بهره‌برداری کامل از خط سوم تا شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۶

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این بازدید گفت: این پروژه با وجود حفظ ترافیک خیابان میرزای شیرازی، در زیر زمین با تلاش شبانه‌روزی کارگران و مهندسان در حال اجراست.

علی کلانتری مزرعه نو با اشاره به اینکه یکی از جذابیت‌های این پروژه حفظ ترافیک خیابان و در زیر چنین بستری، فضای کار آماده می‌شود، افزود:برخی همکاران صبح به زیر زمین می‌روند و شب بازمی‌گردند، و در شیفت شب تا صبح فعالیت می‌کنند؛ همه ۲۴ ساعته در حال خدمت هستند تا قولی که به مردم شیراز داده شده، به موقع و با کیفیت محقق شود.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل با تمرکز بر گسترش غربی شهر/ بهره‌برداری کامل از خط سوم تا شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۶

وی ادامه داد: تمام ایستگاه‌های خط سوم در حال فعالیت هستند و ایستگاه صنایع نیز طی دو هفته آینده حصارکشی و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز ابراز امیدواری کرد با رعایت برنامه زمان‌بندی، بهره‌برداری کامل از خط سوم تا شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۶ محقق شود.

هر ایستگاه  مترو با روش‌های متفاوتی اجرا می‌شود

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز در این بازدید گفت: هر ایستگاه با روش‌های متفاوتی اجرا می‌شود؛ ایستگاه B3 زیر خیابان و بدون تأثیر بر ترافیک سطحی، و ایستگاه چمران در بستر رودخانه با شرایط خاص خود در حال ساخت است.

رضا محمدیان، افزود: دستگاه TBM بدون حفاری ایستگاه‌ها از آن‌ها عبور کرده که صرفه‌جویی چندمیلیاردی به نفع شهرداری داشته است.

 وی تأکید کرد: این خط ۱۲ کیلومتری با ۶ ایستگاه، جمعیتی حدود ۸۰۰ هزار نفر از پل معالی‌آباد تا گویم را به خطوط ریلی شیراز متصل کرده و ظرفیت جابه‌جایی مسافر را از ۱۰۰ هزار به بیش از ۲۰۰ هزار نفر در روز افزایش خواهد داد.

 محمدیان اظهار داشت : طراحی‌ها با در نظر گرفتن ضرایب اطمینان و خطرات احتمالی انجام شده و عملیات به‌گونه‌ای است که اگر مردم به دیواره‌های ایستگاه‌ها توجه نکنند، شاید متوجه اجرای پروژه نشوند.

 وی افزود : این پروژه با زحمت‌های شبانه‌روزی در دو شیفت، برای تبدیل شیراز به بهترین مکان زندگی در کشور و منطقه اجرا می‌شود.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل با تمرکز بر گسترش غربی شهر/ بهره‌برداری کامل از خط سوم تا شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۶

پیشرفت چشمگیر در ساخت ایستگاه B3 خط سوم متروی شیراز

معاون مطالعات فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ریلی  شیراز از پیشرفت چشمگیر در ساخت ایستگاه B3 خط سوم متروی شیراز خبر داد.

محمدباقر هادی‌نژاد افزود: ایستگاه B3، سومین ایستگاه از خط ۱۱.۷ کیلومتری توسعه غربی خط یک مترو، از پل معالی‌آباد (بصیرت) تا ایستگاه راه‌آهن، با ۸ایستگاه طراحی شده و به‌صورت کاملاً زیرزمینی با روش پیشرفته بالا به پایین (Top-Down) در حال اجراست. این روش بدون تأثیر بر عوارض ترافیکی و سطح زمین، از طریق تونل دسترسی اجرا می‌شود که در آینده به‌عنوان گالری ورودی مسافران نیز استفاده خواهد شد.

هادی‌نژاد با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این ایستگاه شامل حدود ۹۰هزار مترمکعب خاک‌برداری، ۲ هزار تن میلگرد و ۲۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی با برآورد هزینه‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: این ایستگاه با طراحی نوین و حذف ستون‌های میانی در دهانه ۲۸ متری، یکی از اولین ایستگاه‌های کشور با این ویژگی محسوب می‌شود.

 وی  ادامه داد: استفاده از بتن به‌جای روش‌های قدیمی مانند ژئوممبران برای جلوگیری از نفوذ آب، هزینه‌های تبعی را کاهش داده است.

 شیراز با اشاره به چالش‌های پروژه اظهار داشت: نشت آب شدید ناشی از فرسودگی تأسیسات زیرزمینی و ناشناخته بودن برخی تأسیسات مدفون، با نوسازی خطوط آب و پایش مستمر ایمنی توسط سازمان حمل‌ونقل ریلی، پیمانکار و مشاور مدیریت شده است.

 وی افزود: روش زیرزمینی و بالا به پایین، پیچیدگی‌های اجرایی و هزینه‌های بالایی دارد، اما به‌منظور کاهش آسیب به عوامل ترافیکی و حفظ کسب‌وکارهای محلی، این روش توسط شهرداری انتخاب شده است.

هادی‌نژاد با بیان اینکه ایستگاه B3 هم‌اکنون در طبقه دوم در حال ساخت است و طبقه زیرین پس از تکمیل دال فعلی اجرا خواهد شد، گفت: اتصال دال به شمع‌ها و خاک‌برداری زیر آن با دقت مهندسی بالا انجام می‌شود تا از نشست زمین و ناپایداری جلوگیری شود. همچنین، دال کف که در آینده به‌عنوان فضای بلیت‌فروشی استفاده خواهد شد، در حال حاضر نقش المان نگهدارنده را ایفا می‌کند، که این امر به کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی اجرا کمک کرده است.

وی  با اشاره به تجهیزات ایستگاه، نصب سیستم‌های سیگنالینگ، پله‌برقی، آسانسور، برق بالاسری و تأمین برق ایستگاه و قطار در مراحل بعدی ، یادآور شد: این تجهیزات به‌دلیل هزینه بالا و وابستگی به فناوری‌های خارجی، نیازمند تأمین مالی دقیق هستند.

هادی‌نژاد افزود: با تکمیل سازه ایستگاه تا پایان سال ۱۴۰۴، نصب این تجهیزات در سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل با تمرکز بر گسترش غربی شهر/ بهره‌برداری کامل از خط سوم تا شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۶

وی این ایستگاه را افتخاری برای مردم شیراز دانست و ابراز امیدواری کرد با تکمیل آن، گامی بزرگ در توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش ترافیک شهری برداشته شود.

بابایی، مدیر پروژه شرکت شمس عمران، پیمانکار پروژه نیز گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ افتخار خدمت در این پروژه نصیب شرکت شمس عمران، وابسته به وزارت دفاع، شده است.

وی افزود: این ایستگاه با روش ریب و شمع و ویژگی‌های خاص خود، با وجود تجربه شرکت در شهرهایی مانند اصفهان، چالش‌های منحصربه‌فردی داشته است.

بابایی با قدردانی از حمایت‌های مدیریت شهری و شورای شهر شیراز، اظهار داشت: با حمایت‌های مالی شهرداری، پیش از عید شرمنده کارگران نبوده‌ایم و پرداخت‌های خوبی انجام شده است؛  با رعایت برنامه زمان‌بندی، اهداف پروژه از غرب به شرق محقق خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز