خبرگزاری کار ایران

توسط مخترعین جوان شیرازی انجام گرفت؛

اختراع دوایار الکترومکانیکال جهت سنجش دقیق داروهای مایع اطفال و کودکان

اختراع دوایار الکترومکانیکال جهت سنجش دقیق داروهای مایع اطفال و کودکان
کد خبر : ۱۵۴۶۵۷۰

مخترعین جوان شیرازی موفق به اختراع دوایار الکترومکانیکال سنجش دقیق داروهای مایع اطفال و کودکان جهت مصارف خانگی و بیمارستانی شدند.

به گزارش ایلنا، یکی از مخترعین شیرازی در رابطه با این اختراع و علل آن اظهار داشت: درمان دارویی در کودکان زیر 5 سال اکثرا به صورت مایع،شربت و قطره است که به دلیل سن کم این کودکان، دقت در میزان و خوراندن این دارو ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

علی بینا افزود: در روش های بکار گرفته شده برای انجام این کار، مشکلاتی چون عدم توجه کودکان به دلیل سن پایین کودکان و جذاب نبودن قاشق ها و قطره چکان ها از نظر روانشناسی برای آنها و یا خطر آسپیراسیون وجود دارد.

به گفته وی  آسپیراسیون ریوی اصطلاح فنی برای مواردی است که در آنها تصادفا شیء یا مایعی از طریق استنشاق وارد نای یا ریه می شود.

بینا خاطرنشان کرد: مشکل دیگر اندازه گیری نادقیق است به طوری که در رده ی سنی اطفال، میزان داروها معمولا بر اساس وزن آنها اندازه گیری می شود.

این مخترع تصریح کرد: این اختراع با دارا بودن سیستم اندازه گیری الکترونیکی، مشکل اندازه گیری دارو های مایع را به طور کامل حل می کند؛ طراحی جذاب و منحصر بفرد برای کودکان باعث جلب توجه و تشویق آنها برای خوردن دارو شده، خطر اسپراسیون ریوی را کاهش داده و فرایند طاقت فرسای تجویز دارو را راحت تر کند.

وی افزود: همچنین این دستگاه مجهز به سیستم شست و شوی خودکار جهت ضدعفونی آن می باشد. لازم به ذکر است که ویال ارائه شده در این اظهارنامه علاوه بر رفع مشکلات مطرح شده، در کشور نیز قابل ساخت است.

بینا اظهار داشت: با توجه به مشکلات و موارد ذکر شده و همچنین عدم وجود دستگاه مشابه و مشکلات بسیار در روش های موجود می توان به این نتیجه رسید که در صورتی که  بتوان با طراحی مناسب و دقیق  یک وسیله الکترومکانیکی میزان داروی مورد نیاز اطفال و کودکان را در دقت های بالا اندازه گیری کرد و در پروسه درمان از این وسیله بهره جست میتوان مشکلات مطرح شده را تا حد خوبی حل کرد می توان تجویز دارو ها رابه کودکان دقیق تر و آسان تر کند.

  دیگر مخترع دستگاه فوق نیز در سخنانی اظهار داشت: در این اختراع با در نظر گرفتن مشکلاتی چون عدم توجه کودکان و بی میلی آنها به خوردن دارو، خطر آسپیراسیون و اندازه گیری نادقیق دارو قاشقی طراحی شد تا این مشکلات را به میزان چشمگیری برطرف سازد؛ اساس این اختراع وسیله ای برای جمع آوری دارو در دقت های بالا برای دارو رسانی به اطفال و کودکان است که همواره به دلیل عدم امکان تجویز قرص یا کبسول نیازمند استفاده از دارو های مایع برای آن ها وجود دارد.

اختراع دوایار الکترومکانیکال جهت سنجش دقیق داروهای مایع اطفال و کودکان

علی محمدی افزود: این اختراع درون ظرف دارو قرار گرفته و با یک روش مکنده دارو رو یه میزان دقیق درون مخزن خود جمع آوری میکند و سپس می تواند دارو را از مخزن خود خارج کند؛ کلیدی ترین عملکرد این دستگاه عدم مکانیکی بودن و دستی بودن ان و همچنین اندازه گیری میزان دارو با دقت 0.1 سی سی است.

 محمدی خاطرنشان کرد:  این اختراع شامل محل قرار گیری باتری، کلید های تنظیم کننده،دکمه فرمان،سری مجرای ورودی دارو،سری نصب شونده بر روی شیشه دارو، نازل مکنده دارو، مخزن شیشه ای، پیستون، استپر موتور الکترومکانیکی، بار اسکرول ، پیچ تنظیم ، پیچ کالیبراسیون، مجرای ورودی آب،جعبه دستگاه،مدارات فعال کننده موتور،صفحه نمایشگر برای نشان دادن میزان حجم دارو ، کلید شروع و پایان،بلندگو،درایور LED، سوکت شارژ است.

وی گفت: ساختار مکانیکی این اختراع برگرفته شده از یک موتور الکتریکی از نوع  استپر موتور DC می باشد که به واسطه یک رابط به یک مکانیزم سرنگ مانند با مخزن شیشه ای متصل شده است.

دیگر مخترع مذکور نیز در  بیان واضح و دقیق مزایای اختراع ادعایی نسبت به اختراعات پیشین گفت: اندازه گیری بسیار دقیق تا دقت 0.1 سی سی، اندازه گیری الکترونیکی،  مصرف انرژی بسیار پایین و راه اندازی توسط دو عدد باطری و   دارا بودن محفظه شیشه ای قابل شستشو از مزایای این اختراع است.

 سید علی حسین زهرایی در شرح مزایای دیگر اختراع نیز گفت: دارا بودن سیستم شستشوی خودکار، دارا بودن صفحه نمایش برای نشان دادن و تنظیم دقیق مقدار دارو، چند بار مصرف بودن و ضدعفونی خودکار محفظه دستگاه، طراحی ساده و کاربردی دستگاه،   وجود آهنگ مرتبط به کاراکتر قرار داده شده بر بروی دستگاه برای جذب بیشتر کودکانو   سایز کوچک و قابلیت حمل از دیگر مزایای اختراع است.

زهرایی در ذکرکاربرد صنعتی اختراع نیز اظهار داشت: کاربرد اصلی اختراع مذکور برای تجویز داروی های خوراکی مایع به کودکان است که این قاشق ها می توانند در مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان ها و در خانواده ها مورد استفاده قرار گیرند.

با به کار گیری این دستگاه در سطح کلان و کشوری جهت جلوگیری از هدر رفتن زمان و هزینه جهت انجام پروسه درمانی و تجویز و ارائه دارو به بیماران از جمله اطفال و یا بیمارانی که نیازمند استفاده از میزان مشخصی دارو به صورت دقیق هستند، بهره جست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز