خبرگزاری کار ایران

بازدید کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی از خط ۲ مترو شیراز؛

تا ارزیابی شرایط، فاز ۲ قطار شهری شیراز فعلآ متوقف است/ الزامات قانونی در خصوص استعلام از وزارت میراث فرهنگی اخذ نشد

 تا ارزیابی شرایط، فاز ۲ قطار شهری شیراز فعلآ متوقف است/  الزامات قانونی در خصوص استعلام از وزارت میراث فرهنگی اخذ نشد
کد خبر : ۱۵۴۲۳۱۵

به دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به همراه جمعی از مدیران تخصصی و کارشناسان مامور به بازدید از خط ۲ متروی قطار شهری شیراز که از نزدیکی حافظیه می‌گذرد، شد تا آن را مطابق الزامات قانونی و نظریات کارشناسی تعیین تکلیف کنند.

به گزارش ایلنا، در بازدید رئیس پژوهشگاه به همراه مدیران تخصصی (معاون پژوهشی، مشاور تخصصی و روسای پژوهشکده‌های باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت، بناها و بافت‌های تاریخی) از قطار شهری شیراز مقرر شد: تمامی اسناد، اطلاعات و داده‌های در اختیار را سازمان قطار شهری و شهرداری شیراز در اختیار وزارت میراث و پژوهشگاه قرار دهند تا پس از ارزیابی و بررسی شرایط طرح، تصمیم نهایی و شایسته اتخاذ شود. 

پیرو شکایت اداره کل میراث استان فارس، عملیات اجرای  فاز ۲ قطار شهری شیراز فعلآ متوقف شده است تا به سرعت و دقت تعیین تکلیف شود. 

رئیس پژوهشگاه با انتقاد از اینکه شهرداری شیراز و سازمان قطار شهری الزامات قانونی در خصوص استعلام از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در مرحله امکان‌سنجی و پیش از آغاز عملیات اجرایی اخذ نکردند انتقاد کرد و گفت: تعامل، گفتگو و رعایت قانون و ملاحظات کارشناسی مسیر حل چالش‌ها و مشکلات است.  

مصطفی ده‌پهلوان تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته میراث فرهنگی نه تنها مانع توسعه نیست بلکه محور و خمیره توسعه است؛ اساسا توسعه‌ای که در آن گذشته تاریخی و فرهنگی شهرها قربانی شود، توسعه نیست.  

ده‌پهلوان گفت: وزارت میراث مخالف ساخت مترو در هیچ جای کشور نیست بلکه آن را به شرط رعایت الزامات قانونی لازم و نیاز جدی شهرها هم می‌داند. 

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در ادامه گفت: تا ارزیابی شرایط و روشن شدن نتایج، فعلا عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز متوقف می شود. 

 ده‌پهلوان گفت: درحال حاضر اولویت ما این است  که بسنجیم و اطمینان حاصل کنیم، عبور خط ۲ متروی شهری از کنار آرامگاه حافظ آسیب، لطمه و تخریب را متوجه این مجموعه تاریخی و فرهنگی نمی‌کند زیرا لسان‌الغیب ثروت و آبروی فرهنگی ماست و شهره دوست و بیگانه است. 

 به گفته سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز عبور مترو از عمق ۲۶ متری، فاصله ۸۰ متری رواق و ۱۲۰ متری آرامگاه از سطح زمین نه تنها آسیبی به مجموعه تاریخی و فرهنگی حافظ وارد نمی‌کند بلکه به بهبود شرایط گردشگری شهر شیراز کمک می‌کند. 

در این بازدید مفصل و طولانی، علاوه بر مدیران پژوهشگاه و سازمان قطار شهری شیراز، کارشناسان و مدیران اداره کل استان فارس نیز حضور داشتند و از نزدیک با شرایط و پیشرفت طرح آشنا شدند. 

مطابق دستورالعمل اجرایی مطالعات فرهنگی و تاریخی و پیوست تخصصی میراث فرهنگی در محدوده طرح‌های عمرانی، مجوز اجرای طرح‌های عمرانی را شورای فنی طرح‌های عمرانی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز