خبرگزاری کار ایران

مدیر ستاد هماهنگى کانون هاى مساجد فارس خبر داد؛

30 مسجد فارس در آینده نزدیک احیا مى شود

30 مسجد فارس در آینده نزدیک احیا مى شود
کد خبر : ۱۵۲۰۳۲۳

مدیر ستاد هماهنگى کانون هاى فرهنگى هنرى مساجد فارس گفت: طبق آخرین آمار، در استان 30 مسجد تعطیل وجود دارد که به دلیل ساختمان قدیمى، تنها نماز جماعت را برگزار مى کردند که با کمک شهردارى، در آینده نزدیک این مساجد احیا خواهند شد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین حسین امیدى در نشست خبرى که به مناسبت روز جهانى مساجد در سالن شهید قاضى استاندارى فارس برگزار شد، افزود: حدود 150 مسجد نیمه فعال داریم که باید در جهت تقویت این مساجد راه حل هایى اندیشیده شود.

وى با اشاره به اینکه باید براى جذب و رونق مساجد، برنامه هایى متناسب با روحیه افراد برگزار شود، عنوان کرد: در سطح استان فارس حدود 5 هزار مسجد و حسینیه داریم که در شهر شیراز 308 مسجد و در شهرستان فارس 413 مسجد شناسایى شده است.

امیدى یادآور شد: در آمار کانون هاى فرهنگى، یکهزار و 300 کانون فرهنگى در سطح استان وجود دارد که از این تعداد نزدیک به 280 کانون علمى و فرهنگى در شیراز است.

وى گفت: آمار پایگاه هاى مقاومت بسیج در سطح مساجد استان 4 هزار و 200 پایگاه مقاومت است که در سطح مساجد و حسینیه ها مشغول به فعالیت هستند؛ البته تعداد مساجد بین راهى و اماکن استراحتى کم است که باید با برنامه ریزى مناسب، در جهت رفع این مشکل باشیم.

30 مسجد فارس در آینده نزدیک احیا مى شود

رئیس مرکز رسیدگى به امور مساجد استان فارس تصریح کرد: هدف این است که در این هفته پرچم، نام و یاد مسجد را در دل ها زنده و ظرفیت مسجد را براى خانواده ها تشریح کنیم؛ اصحاب مساجد نیز باید در محله خود آسیب شناسى کنند تا بدین وسیله اهداف مسجد دنبال شود.

مدیر ستاد هماهنگى کانون هاى فرهنگى هنرى مساجد فارس بر ضرورت توجه به علم روز در مساجد تأکید و بیان کرد: ارکان مساجد باید به علم روز مسلط شوند و براى جذب و رونق مساجد بایستى برنامه ها متناسب با روحیه افراد برگزار کنند.

وى اظهار کرد: برخى از مساجد فعال و پویا هستند و در موضوعات تخصصى ورود مى کنند و البته خروجى موفقى هم دارند، بنابراین براى داشتن یک مسجد موفق و پر رونق، اول باید نیاز و مشکل محله و مسجد شناسایى شود.

امیدى بیان کرد: برخى مساجد استان فارس فعالانه و مبتکرانه عمل کرده و با درآمدزایى که ایجاد مى کنند مسجدى مستقل به وجود مى آورند. برخى مساجد هم در جهت رفع محرومیت زدایى به صورت جهادى عمل مى کنند و برخى قسمتى از مسجد را به محیط ورزشى اختصاص داده اند و با این کار جوانان زیادى را جذب مسجد مى کنند که براى نسل نو جذابیت دارد و باعث ارتباط مسجد و مدرسه مى شود.

وى از اعتباراتى که در شهردارى شیراز براى موضوع مسجد محورى در نظر گرفته شده است، سخن گفت و افزود: شهردارى نزدیک به 700 میلیارد تومان بودجه در قالب هدف مسجدمحورى مشخص کرده است.

براى تخصیص عادلانه این بودجه، یک مرکز را به عنوان مرکز ناظر و مشاوره انتخاب کردیم که مسیر بودجه را مدیریت کند. در این خصوص محلات پیشنهادات خود را به این مرکز ارائه مى دهند و کارشناسان بعد از تحقیقات خود به مسجد مورد نظر بودجه اختصاص مى دهند که تلاش داریم این بودجه صرف آبادانى محلات و مساجد شود.

امیدى تصریح کرد: با برنامه ریزى هایى که با سازمان اوقاف داشتیم بنا داریم در آینده با یک شیب بسیار ملایم، هیئت امنا را بر اساس تحصیلات، سن و تعهد براى رسیدگى به امور مساجد انتخاب کنیم.

وى در مورد کمبود مساجد در سطح شهر و محلات نیز گفت: در نظام شهرسازى و مسکن مهر، اگر 60 بلوک ساخته شود باید محیط فرهنگى هم متناسب با جمعیت ساخته شود، در واقع مسجد صرفاً محل نماز نیست و مردم مى توانند مشکلات و جلسات واحدهاى مسکونى خود را در آن عنوان کنند.

امیدى از نهادى به نام شوراى صلح و سازش نام برد و افزود: شوراى صلح و سازش در مساجد فعال است و مى تواند با مداخله به موقع مشکلات مردم یک محله را حل و فصل کند و در واقع مساجد خیر محور هستند و نباید حاکمیتى باشند، چرا که مسجد یک نهاد مردمى است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز