خبرگزاری کار ایران

همزمان با عید غدیر در شیراز؛

دو مرکز درمانی ناباروری و ژنتیک در بیمارستان پیوند ابوعلی سینا افتتاح می شود

دو مرکز درمانی ناباروری و ژنتیک در بیمارستان پیوند ابوعلی سینا افتتاح می شود
کد خبر : ۱۴۹۷۷۳۵

۹۹ پیوند طی یک ماه در بیمارستان پیوند اعضا ابوعلی سینا

همزمان با عید سعید غدیر دو مرکز درمان ناباروری و ژنتیک پزشکی رویان ابوعلی سینا و درمانگاه سعدی شیرازی در بیمارستان پیوند اعضا ابوعلی سینا در شیراز افتتاح می شود.

به گزارش ایلنا، پدر پیوند اعضای ایران گفت: بیمارستان پیوند اعضا یکی از بزرگترین مراکز پیوند اعضا در جهان است این بیمارستان تمام رشته‌های پزشکی مورد نیاز بیماران را پوشش می‌دهد.

دکتر سید علی ملک حسینی در جمع خبرنگاران افزود: همزمان با عید غدیر درمانگاه سعدی شیرازی، مرکز پزشکی باروری و مرکز ژنتیک پزشکی در این بیمارستان افتتاح می شود که همگی از مراکز درمانی خیریه هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که در ایران عمل پیوند انجام می‌دهند از همین مرکز آموزش دیده‌اند، ادامه داد: متخصصان برخی کشورها برای آموزش عمل پیوند به شیراز مراجعه می‌کنند.

ملک حسینی با بیان اینکه توسعه بیمارستان پیوند در شیراز ضروری است، تصریح کرد: این قول را خواهیم داد تا هر۶ ماه یک بار شاهد اتفاقات خوب و جدیدی در این مرکز باشیم؛ در حال حاضر مجبور شده ایم  برخی آزمایش‌ها را به خارج از کشور ارسال کنیم یا اگر در داخل قصد انجام آزمایش را داریم مرکز مورد نظرمان مطمئن نیست.

ضرورت ایستگاه خط مترو برای تسهیل در رفت و آمد بیماران

مؤسس بیمارستان پیوند اعضا بوعلی سینا گفت: افتتاح بیمارستان یک هزار و ۱۰۰ تختخوابی سرطان جنوب در نزدیکی بیمارستان پیوند اعضا ابوعلی سینا اهمیت بسیاری دارد، بیمارستان توان‌بخشی مرحوم آیت‌الله امامی کاشانی ۲۰۰ تخت دارد که در آینده نزدیک پذیرای بیماران قطع نخاع و زخم بستر خواهد بود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به ضرورت ایستگاه خط مترو برای تسهیل در رفت و آمد بیماران در نزدیکی این بیمارستان اشاره کرد و یدآور شد: هرکس آگاهانه و ناآگاهانه با تصویب شدن مصوبه راه‌اندازی مترو در جوار این بیمارستان مخالفت کند گناهکار است چراکه ایجاد خط مترو برای بیماران و خانواده‌های آنها یک نیاز مهم است.

۹۹ پیوند طی یک ماه در بیمارستان پیوند اعضا ابوعلی سینا

رئیس بیمارستان پیوند اعضا ابوعلی سینا نیز در این نشست گفت: بیمارستان پیوند اعضا بوعلی سینا موفق شده است تا بالاترین درجه رتبه‌بندی را در مبحث وزارت بهداشت اخذ کند.

محمدباقر خسروی با بیان اینکه در ماه گذشته ۹۹ پیوند در یک ماه در این بیمارستان انجام شده است،  افزود: بیش از ۶۹ درصد تخت‌های بیمارستان مربوط به بیماران داخلی هستند.

وی ادامه داد: این بیمارستان یکی از بیمارستان‌های بزرگ و طراز اول در خاورمیانه در نوع خدماتی که ارائه می‌دهد و یکی از بزرگترین مراکز پیوند در دنیا به لحاظ تعداد پیوند است.

رئیس بیمارستان پیوند اعضا ابوعلی سینا از انجام ماهانه ۶۰ تا ۹۰ عمل جراحی قلب در این بیمارستان خبر داد و افزود: مراکز تصویربرداری این بیمارستان از مجهزترین مراکز تصویربرداری است.

خسروی با اشاره به افتتاح (IVF) در این بیمارستان اشاره کردو گفت: مرکز (IVF)  با ۳ اتاق عمل و دستگاه‌های پیشرفته یکی از پیشرفته‌ترین مراکز آی وی اف در ایران است که روش‌های مختلف درمان ناباروری را ارائه می‌دهد.

راه اندازی موسسه رویان ابوعلی سینا در مرکز خیریه پیوند اعضای ابو علی سینا شیراز

پدر دانش سلول های بنیادی در ایران و رییس موسسه رویان ابوعلی سینا هم گفت: افتتاح مرکز پزشکی باروری شکیبا و مرکز ژنتیک پزشکی شکیبا در موسسه‌ای خیریه رویان ابو علی سینا اولین گام از یک راه طولانی است.

دکتر حسین بهاروند افزود: موسسه خیریه رویان ابو علی سینا زیست‌بومی است که نه تنها یک مرکز درمانی و تشخیص پیشرفته که صد البته یک بستر تحقیق و توسعه کارآمد و به روز به عنوان مکمل دانشگاه بین‌المللی ابو علی سینا و یک شتاب دهنده پیشرو در جهت کارآفرینی‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های میان رشته‌ای از طریق راه‌اندازی و مشارکت در تأسیس مراکز استارتاپی خواهد بود.

بهاروند با بیان اینکه تمام درآمدهای این موسسه صرف تحقیق و توسعه و تاسیس شرکتهای دانش‌بنیان خواهد شد، گفت: رویان ابو علی سینا نقش مهمی در جذب محققین جوان و نخبه به عنوان هسته اولیه داشته و مسیری قابل اطمینان جهت جذب نخبگان و مهاجرت معکوس افراد نخبه به داخل کشور است.

رییس موسسه رویان ابوعلی سینا یادآور شد: این موسسه در حال حاضر شامل مرکز خدماتی پزشکی باروری شکیبا و مرکز ژنتیک پزشکی شکیبا است که در روز عید سعید غدیر افتتاح می‌شوند.

گام بعدی تاسیس مرکز سلول های بنیادی مرکز ملی پارکینسون

بهاروند در بخشی دیگر از سخنان خود بر ضرورت راه‌اندازی مرکز ملی پارکینسون تأکید کرد و گفت: درصدد هستیم که در گام بعدی افزون بر مرکز سلول های بنیادی مرکز ملی پارکینسون را با کمک مردم تاسیس کنیم چراکه بیماری پارکینسون یک بیماری تخریب کننده سیستم عصبی است که زیر مجموعه بیماری‌های اختلالات حرکتی است.

رییس موسسه رویان ابوعلی سینا ادامه داد: این بیماری مزمن و پیشرونده دومین بیماری شایع دستگاه عصبی بعد از بیماری آلزایمر است و بیش از ۱۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری هستند که یک درصد از جمعیت بالای ۶۰ سال را شامل می‌شود.

بهاروند گفت: پیش بینی شده که تعداد مبتلایان به این بیماری در سال ۲۰۴۰ به ۱۳ میلیون نفر برسد و همچنین پس از پاندمی کرونا این آمار افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه شیوع این بیماری در ایران ۱۵۰ الی ۱۶۰ هزار نفر است، گفت: علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نیست اما فاکتورهای محیطی از جمله استفاده از آفت کشها و عوامل ژنتیکی و افزایش سن با بروز علائم آن ارتباط دارند.

بهاروند اضافه کرد: به دلایل نامشخص شیوع این بیماری در دنیا و ایران در حال افزایش است بنابراین کنترل و مدیریت این بیماری باید تقویت شود، در حال حاضر برنامه ملی پایان دادن به بیماری پارکینسون در کنگره آمریکا با در نظر گرفتن بودجه یک میلیارد دلاری به تصویب رسیده او هدف از این برنامه مدیریت برای پیشگیری، تشخیص، کنترل و درمان بیماری پارکینسون تا سال ۲۰۳۵ است.

وی  تصریح: یادمان باشد که آن زمانی که زوج‌های نابارور کشورمان برای درمان به خارج می‌رفتند یا اینکه در اجاق کوری خودشان می‌سوختند و می‌ساختند، آن زمانی که بیماران نیازمند پیوند کبد کشورمان به خارج می‌رفتند و یا از عدم ادامه درمان ناامید می‌شدند آن زمانی که خیلی‌ها در خارج و حتی داخل می‌گفتند ایران کشوری عقب مانده است و زیر ساخت‌های علمی لازم برای تحقیقات در عرصه‌های برتر علمی و ورود به فناوری‌های نوین نظیر سلول‌های بنیادی را ندارد،جوانانی همچون دکتر سید علی ملک حسینی و دکتر سعید کاظمی آشتیانی رییس فقید پژوهشگاه رویان بودند که با عمل نشان دادند که همیشه شرایط مانند گذشته نمی‌ماند.

وی ادامه داد: پس ما نیز امروز حرکت می‌کنیم و با راه‌اندازی مراکزی چون مرکز ملی درمان پارکینسون که دارای روش‌های نوین نظیر پیوند سلول‌های بنیادی است نه تنها سبب ایجاد امید و کاهش درد شویم بلکه بتپانلم پرچم کشورمان را در زمینه‌های علمی بالا ببریم.

بهاروند گفت: رسیدن به این اهداف نیازمند ایجاد ساختار و زمینه انجام خدمات خوبی است و بدون شک حمایت و کمک مالی سازمان‌ها و خیرین موجب سرعت بخشیدن و نیل به اهداف مورد نظر در این عرصه می‌شود.

گام های موثر در حوزه درمان ناباروری با تاسیس مرکز رویان ابوعلی سینا

رییس مرکز پزشکی باروری شکیبا هم در این نشست گفت: با تاسیس مرکز سلامت باروری و درمان ناباروری موسسه رویان ابو علی سینا وابسته به مرکز خیریه پیوند اعضا شیراز تصمیم گرفتیم گام های موثری در حوزه درمان ناباروری و خدمات کمک باروری برداریم.

 دکتر مریم زارع افزود: این مرکز ارائه تمامی خدمات تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم و پستان و آموزش انجام غربالگری‌ها و خود ارزیابی‌ها به خانم‌های در سنین باروری و به باروری سالم در زوج های را داراست.

زارع با اشاره به اینکه امروزه به مدد روش‌های نوین درمانی بیش از ۹۰ درصد علل ناباروری قابل درمان است، گفت: روند درمانی یک زوج نابارور از بررسی اولیه آغاز و با انجام اقدامات تشخیصی و پاراکلینیکی ادامه می‌یابد؛ در این بین مشاوره‌های تخصصی متعدد بر حسب شرایط زوجین نیز مورد نیاز خواهد بود و در نهایت بر اساس بررسی‌های انجام شده تصمیم‌گیری برای استفاده از روشهای نوین درمان ناباروری بر حسب شرایط زوجین انجام میپذیرد.

وی افزود: ۱۵ درصد زوج‌های نابارور نیازمند درمان با روشهای کمک باروری آزمایشگاهی هستند که بر اساس برآوردهای تقریبی سالانه ۳۳ هزار سیکل درمان ناباروری در مراکز تخصصی درمان ناباروری انجام می‌شود، از طرف دیگر با تشخیص‌های ژنتیکی قبل از آنکه جنین به رحم مادر منتقل شود می‌توان از تولد نوزادان معیوب جلوگیری کرد.

رییس مرکز پزشکی باروری شکیبا گفت: در این مرکز تمامی خدمات پیشرفته درمان ناباروری، مشاوره‌های تخصصی ژنتیک و روانشناسی تغذیه در طول مسیر درمان ناباروری به مراجعین ارایه می‌شود تا با کمترین استرس و هزینه و در کوتاهترین زمان به نتیجه دلخواه دست یابند.

وی ارایه خدمات حفظ قدرت باروری در بیماران مبتلا به سرطان را از دیگر خدمات این مرکز دانست و گفت: این مراکز برای بیمارانی است که می‌خواهند تحت درمان‌های شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار بگیرند یا خانم‌های جوانی که به دلایل اجتماعی و شخصی قصد دارند ازدواج یا فرزنددار شدن خود را به تعویق بیاندازند.

به گفته زارع تشخیص اختلالات ژنتیکی در مرحله جنینی و قبل از انتقال جنین به رحم مادر در خانواده‌های دارای سابقه اختلالات ژنتیکی و کمک به پیشگیری از تولد نوزادان معیوب از اهداف این مرکز است.

راه‌اندازی مرکز ژنتیک پزشکی در شیراز ضرورت داشت

رییس مرکز ژنتیک پزشکی شکیبا هم در این نشست با اشاره به اینکه ضرورت راه‌اندازی یک مرکز ژنتیک پزشکی در شیراز بیش از پیش احساس می‌شد،  گفت: با توجه به نیاز جامعه ما بر آن شدیم تا با تأسیس مرکز ژنتیک پزشکی شکیبا گام‌های موثری در حوزه تشخیص ژنتیک پزشکی برداریم.

امیر امیری یکتا افزود: بیماری‌های ژنتیکی در کشورهای مختلف تنوع گسترده‌ای دارد و در کشور ما نیز به علت ازدواج‌های فامیلی معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیکی از شیوع بالایی برخوردارند.

وی ادامه داد: سالانه نزدیک به سه هزار نوزاد مبتلا به سندروم داون و یک هزار و ۲۰۰ نوزاد ناشنوا به دنیا می‌آیند و نزدیک به ۲۰ هزار بیمار تالاسمی و ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران شناسایی شده‌اند.

امیری یکتا با بیان اینکه حدود ۸۰۰ هزار فرد کم‌بینا و نابینا در کشور وجود دارند، گفت: آمارها نشان می‌دهد سالانه حدود ۳۰ هزار کودک مبتلا به اختلالات ژنتیکی در کشور متولد می‌شوند و از سوی دیگر هم علت زمینه‌ای حدود ۸۰ درصد بیماری‌های نادر بیماری‌هایی با فراوانی یا شیوع کم در جمعیت‌های انسانی ژنتیکی است و به دلیل بروز تغییرات در ژن‌ها یا کروموزوم‌ها بروز می‌کنند.

رییس مرکز ژنتیک پزشکی شکیبا گفت: از سوی دیگر درمان و نگهداری این افراد بسیار گران و باری بر دوش دولت‌هاست، لذا در اکثر کشورهای توسعه یافته دنیا اقدامات پیشگیری کننده وسیعی برای کاهش بیماری‌های ارثی و ژنتیکی صورت می‌گیرد.

امیری یکتا یادآور شد: در ایران نیز با توجه به آمار فزاینده اینگونه بیماری‌ها انجام اقدامات اساسی برای پیشگیری قبل از ازدواج قبل از بارداری و پس از آن مهم و ارزنده به نظر می‌رسد.

وی بیان کرد: برای بسیاری از بیماری‌های شایع از جمله ناشنوایی نابینایی سرطانهای ارثی و غیره در صورت مبتلا بودن جنین مجوز سقط جنین صادر نمی‌شود بنابراین روش تشخیص پیش از لانه گزینی در رحم مادر (PGD) راه حلی قابل قبول برای زوج‌های است که خواهان بررسی سلامت و یا حتی تعیین جنسیت جنین خود پیش از بارداری هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز