خبرگزاری کار ایران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس خبرداد؛

بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی بین فارس و هیات های خارجی مبادله شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۸۸۲

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی بین استان فارس و هیات های خارجی مبادله شد، گفت: انعقاد تفاهم نامه های اقتصادی با هیات های خارجی نشان دهنده امنیت سرمایه گذاری در استان فارس است.

به گزارش ایلنا،  ششمین‌ نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران(اکسپو2024) در حالی پنجمین و آخرین روز خود را گذراند که استقبال مردم، سرمایه‌گذاران و هیات‌های تجاری از این رویداد همچنان قابل توجه بود. غرفه استان فارس هم پذیرای تعداد قابل توجهی از مراجعه‌کنندگانی بود که یا برای آشنایی بیشتر با ظرفیت های این استان در حوزه‌های گردشگری، گیاهان دارویی و فولاد می‌آمدند و یا برای عقد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری.

در همین ارتباط معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد بزرگ، اکسپو 2024 را زمینه ساز ایجاد تحولات عمیق در حوزه سرمایه گذاری استان توصیف کرد و گفت: در این رویداد پنج روزه بالغ بر 160 هیات تجاری از غرفه استان فارس بازدید کردند که از این تعداد 110 هیات از هیات‌های بلندپایه خارجی  بودند که در پیامد حضور آنها بیش از 40 تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی بین استان فارس و این هیات ها مبادله شد که امیدواریم بتوانیم بخشی از این تفاهم نامه ها را اجرایی کنیم.

حسن شیخ‌نیا با تاکید براینکه در اکسپوی امسال تلاش شد ظرفیت‌های استان فارس متفاوت از گذشته معرفی و عرضه شود؛ تصریح کرد: خوشبختانه در همین نمایشگاه مقدمات اولیه اجرایی شدن برخی از این تفاهم‌نامه‌ها انجام شد و به یاری خداوند در هفته آتی حداقل دو تفاهم نامه منعقد شده وارد فاز اجرایی می شود.

به گفته وی، هیات‌های تجاری کشورهای مختلفی از غرفه استان فارس بازدید کردند که از آنجمله می‌توان به کشورهای روسیه، چین، ترکیه، مغولستان، اندونزی، مالزی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در ادامه استقبال از غرفه استان فارس را خوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: در جریان این رویداد بسته‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان فارس به صورت سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به همه مخاطبان که از کشورهای مختلف به نمایشگاه آمده بودند معرفی شد و توانستیم بخشی از این توانمندی ها را به مرحله تفاهم نامه برسانیم.

شیخ‌نیا اقدام بعدی را پیگیری تفاهم نامه ها عنوان کرد و گفت: بیشترین تفاهم نامه ها در حوزه های «صنعت و معدن»، «گردشگری» و «کشاورزی» منعقد شد بطوری که در حوزه صنعت و معدن دو تفاهم نامه  در حوزه تامین انرژی، یک تفاهم نامه در حوزه تامین مالی امضا شد. همچنین در حوزه کشاورزی تفاهم نامه ارسال محصولات به کشورهای روسیه و چین منعقد شد. علاوه براین در حوزه گردشگری و کشاورزی نیز تفاهم نامه خوبی با کشور عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس امضاء شد.

وی تبادل تفاهم‌نامه های اقتصادی با هیات‌های تجاری کشورهای صاحبنام را نشان‌دهنده امنیت سرمایه‌گذاری در فارس توصیف کرد و گفت: فارس به عنوان بهشت سرمایه‌گذاری مورد توجه همگان قرار گرفته که امیدواریم بتوانیم آنها را به نتیجه برسانیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه از تجربه‌های گذشته برای بهبود عملکردها در نمایشگاه به خوبی استفاده شده، ابراز داشت: تلاش برای معرفی ظرفیت‌های فارس به زبان‌های بین المللی و دعوت از فعالان حوزه تجارت خارجی و هیات‌های تجاری خارجی از جمله رویکردهایی بود که در پیش گرفته شد تا ظرفیت های استان فارس بهتر از گذشته به منصه ظهور برسد.

به گفته شیخ‌نیا یکی از توفیقات نمایشگاه امسال برای استان فارس این بود که تفاهم نامه ها هم جنبه سرمایه‌گذاری داشتند و هم جنبه تامین مالی برای پروژه ها. از دیگر نکات قابل توجه استقبال ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه گذاری بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال به موضوع زنجیره ارزش راهبردی توجه ویژه داشته و برهمین اساس استان فارس نیز با دو زنجیره ارزش گیاهان دارویی و فولاد پا به این نمایشگاه گذاشته‌بود، ابرازداشت: در این نمایشگاه 20 محصول جدید در حوزه فرایندها و تولیدات رونمایی شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی، شیلات، فرش و صنایع دستی، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات آرایشی، بهداشتی، صنعت ساختمان، خدمات فنی مهندسی و پتروشیمی را از جمله اهداف برگزاری این رویداد عنوان کرد و گفت: فارس با شعار توسعه زنجیره ارزش درفناوری های نوین در این رویداد ملی حاضر شد و تبیین ظرفیت‌های کم نظیر خود را در دستور کار قرار داد.

شیخ نیا نقش زنجیره‌های ارزش در پیشگیری از خام فروشی، حفظ منابع و مواد اولیه را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: تکمیل زنجیره های ارزش علاوه بر افزایش بهره‌وری به رشد و توسعه اقتصادی هر بخش کمک می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در ادامه سخنان خود به نقش زنجیره های ارزش در پیشگیری از خام فروشی، حفظ منابع و مواد اولیه اشاره و خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره های ارزش علاوه بر افزایش بهره‌وری در بخش های مختلف به رشد و توسعه اقتصادی هر بخش کمک می‌کند.

آمایش فرصت های سرمایه‌گذاری فارس

در ادامه حمیدرضا ایزدی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز از آمایش فرصت های سرمایه‌گذاری این استان خبر داد و گفت: براساس آمایش صورت گرفته برای هر یک از شهرستان های استان فارس سه فرصت و ظرفیت سرمایه‌گذاری تعریف و این فرصت‌ها در قالب کتاب «راهنمای اولویت ها و سرمایه گذاری در استان فارس» تدوین و با حضور استاندار در نمایشگاه رونمایی شد.

به گفته وی، در این کتاب برای هر شهرستان مشخصات کامل سه فرصت سرمایه گذاری به همراه راهبردها و فرایندهای اخذ مجوز مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به اینکه در این کتاب 111 فرصت سرمایه گذاری پیش بینی و معرفی شده است، ابرازداشت: علاوه براین معرفی مزیت های رقابتی استان فارس به بازدیدکنندگان ارایه شد و تلاش کردیم در رایزنی با هیات های خارجی ماشین آلات و تکنولوژی های لازم برای تکمیل زنجیره ارزش تولید در صنایع بالادستی و پایین دستی محصولات مختلف همچون آلومینیوم و فولاد را دنبال کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه هایی در حوزه زنجیره ارزش فولاد خبر داد و با اشاره به زنجیره ارزش بخش معدن گفت: یکی از اصلی ترین و با اولویت ترین مسایلی که در سازمان صمت پیگیری می شود فرآوری مواد معدنی معادن استان است.

ایزدی با تاکید براینکه اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است؛ تصریح کرد: از جمله اقدامات انجام شده برای تکمیل زنجیره ارزش بخش معدن می توان به راه اندازی واحدهای سنگبری و فرآوری سنگ های تزیینی صادرات محور در  اقلید و یکی دیگر از شهرستان های استان اشاره کرد.

به گفته وی، علاوه براینها در خصوص بهره برداری از  معادن مس در شهرستان های بوانات و داراب نیز اقداماتی انجام شده که از آنجمله می توان راه اندازی واحد کنسانتره مس در بوانات را مورد اشاره قرار داد. در این خصوص رایزنی هایی برای خرید تجهیزات و تکنولوژی لازم برای تبدیل کنسانتره به شمش مس نیز در حال انجام است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس در ادامه به فعالیت معدن سرب و روی در شهرستان فراشبند نیز اشاره کرد و گفت: در این واحد سومین واحد کنسانتره سرب به بهره برداری رسیده و اگر زیرساخت های مناسب برای تبدیل شمش فراهم شود امکان تولید شمش هم وجود دارد و سرمایه گذار پای کار هست.

مجتبی دهقان‌پور، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در خصوص  آخرین وضعیت ارزش افزوده گیاهان دارویی و دستاوردهای استان فارس در اکسپو 2024 توضیحاتی را ارایه داد و گفت: در این رویداد بین‌المللی، 25 گواهی زنجیره ارزش در بخش های مختلف محصولات کشاورزی در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی همچنین از رونمایی از سامانه و تارنمای گیاهان دارویی استان فارس خبر داد و افزود: علاوه براین سامانه هوشمند کشاورزی ایران«مهکا» نیز با هدف مدیریت بهینه زمین و زمین هایی که قرار است برای سرمایه گذاری در اختیار متقاتضیان قرار گیرد، رونمایی شد.

وی همچنین به رونمایی از سامانه «زمین 365» با حضور وزیر کشور اشاره و خاطرنشان کرد: رونمایی از سامانه گیاهان دارویی از اقدامات شاخصی بود که با حمایت استاندار انجام شد.

دو تفاهم نامه همکاری در کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود از امضای سه تفاهم نامه در نخستین روز نمایشگاه خبر داد و گفت: براین اساس دو تفاهم نامه همکاری در کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی و همکاری در زمینه پرورش و صنعت گوشت قرمز با کشور مغولستان امضا شد . علاوه براین یک تفاهم نامه همکاری نیز در زمینه بسته بندی و صادرات میوه و تره بار با کشور روسیه به امضا رسید.

دهقان پور در خصوص زنجیره ارزش گیاهان دارویی فارس و مختصات آن نیز توضیحاتی را ارایه داد و گفت: در حال حاضر  نزدیک به 37 هزار هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی در اراضی زراعی و منابع طبیعی استان داریم که زمینه اشتغال 17 هزار و 500 نفر را به صورت مستقیم و فصلی فراهم می کند.

وی با بیان اینکه 300 گونه گیاهان دارویی در استان فارس وجود دارد،اظهارداشت: از این تعداد بالغ بر 50 گونه قابلیت کشت زراعی و دارویی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از کسب رتبه نخست این استان فارس در طرح تولید گیاهان دارویی در دیم زارها به وسعت 22 هزار هکتار خبر داد و گفت: در این طرح 19 گونه از گیاهان دارویی به صورت دیم کشت می شود.

دهقان پور با اشاره به اینکه بیش از 100 واحد فرآوری گیاهان دارویی در استان فارس فعالیت دارند، ظرفیت اشتغال ایجاد شده این واحدها را 1700 نفر اعلام و خاطرنشان کرد: در مجموع حدود 7 هزار تن از گیاهان دارویی فرآوری شده به ارزش 20 میلیون دلار به کشورهای آلمان، ترکیه، هند، پاکستان، انگلستان، عمان، کویت، بلژ یک، قطر و امارات صادر می شود.

وی از دیگر ظرفیت های قابل توجه استان فارس را در زمینه تعولید گل محمدی، گلاب و اسانس عنوان کرد و گفت: بزرگترین دشت گل محمدی دیم جهان در لایزنگان داراب با 8600 هکتار وسعت قرار دارد و در این استان بالغ بر 15 هزار تن گل محمدی تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در پایان بزرگترین چالش تولیدکنندکان و واحدهای فرآوری گیاهان دارویی را فراهم نبودن بازارهای ثابت و بذرهای اصلاح شده عنوان کرد و بیان داشت: تلاش می کنیم با تکمیل زنجیره های ارزش زمینه دسترسی آسان تر به بازارهای داخلی و خارجی را فراهم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز