جشن وارد کنندگان خودرو در تیرماه!
تیرماه امسال ۱۰ هزار خودرو وارد و در مقابل ۲۰ هزار فرصت شغلی حذف شد.
تیرماه امسال ۱۰ هزار خودرو وارد و در مقابل ۲۰ هزار اشتغال حذف شد.
به گزارش ایلنا و به نقل از بازار خبر؛ متاسفانه با گذشت زمان شاهد نشانه هایی مشهود از فشار بر دولت از جانب لابی های قدرت و مافیای اقتصادی در جهت حمایت از واردکنندگان خودروهای خارجی هستیم که این امر نیز زنگ خطری جدی است برای صنعت خودرو سازی داخلی و ادامه این روند احتمال بروز ورشکستگی و ظهور پدیده نامیمون بیکاری ده ها هزار نفر نیروهای مرتبط با این صنعت تاثیر گذار را افزایش می دهد. اما در این میان می توان به آمارهای تایید شده از طریق منابع معتبر اشاره کرد که چگونه تلاش لابی های قدرت در ابتدای امسال سود سرشاری را نصیب کسانی نموده است که غم نان بیگانگان را سرلوحه خود قرار داده اند.
طبق آخرین آمار گمرک در چهار ماه اول امسال ۳۴ هزار دستگاه خودرو به ارزش ۶۸۳ میلیون دلار وارد کشور شده که از این تعداد آمار بیش از ۱۰ هزار خودرو فقط در تیرماه گذشته به ثبت رسیده است. با یک حساب ساده و سرانگشتی می توان دریافت که قیمت هر خودرو حداقل ۲۰ هزار دلار بوده که از این بابت با سهم بیست درصد سود وارد کنندگان چیزی در حدود ۱۳۶ میلیون دلار سود این خودروها بوده است. به عبارتی حدود ۴۱۰۰میلیارد ریال سود ۴ ماه نخست سال ۹۳ وارد کنندگان خودرو بوده است. که در تیرماه برای این واردکنندگان ۱۲۰۰ میلیارد ریال سود داشته است. به هر حال بخش عمده ای از این جریان واردات و تشدید آن حاصل تلاش انجام شده در راکد شدن بازار خودروهای داخلی بوده و نشانه های موجود حداقل بر این باور است که کیفیت خودروهای وارداتی که در سطح ۲۰ هزار دلار در کشور فروخته شده کمتر از خودروهای داخلی است.
اما در این موضوع سهم کمیسیون صنایع مجلس را نیز در راکد کردن فروش خودروهای داخلی باید در نظر گرفت که با مصاحبه های متفاوت به مردم گفته اند خودرو نخرید! که حاصل توصیه خودرو داخلی نخرید افزایش فروش ۷۵% خودروهای خارجی نسبت به ماه مشابه در سال ۹۲ بوده است. البته باید توجه داشت که خودروهای وارداتی موجود نه از شبکه خدمات پس از فروش مناسبی برخوردارند و نه از کیفیت مناسب. در این کنکاش دو موضوع دیگر را هم باید در نظر گرفت، یک آنکه حاصل تلاش عده ای برای راکد کردن خرید و فروش خودروهای داخلی هرچند یک حرکت سیاسی و یا سهم خواهی در نظر گرفته نشود ولی سود حاصل برای وارد کنندگان که لابی های رسانه ای و بعضا سیاسی دارند قابل توجه است. دوم اینکه روند افزایش واردات امسال پیش بینی می گردد در صورتی که وضعیت خودروسازان داخلی به همین گونه نگه داشته شود و با سرکوب قیمتی اجازه افزایش تولید به آنها داده نشود روند واردات تا پایان سال حداقل به ۱۶۰ هزار خودرو خواهد رسید و سود آن در حدود ۶۴۰ میلیون دلار برابر ۱۹ هزار میلیارد ریال است.
در نتیجه تلاش انجام شده برای وارد کنندگان در سال ۹۳ باید پر ثمر و مناسب باشد. نکته دیگر اینکه در فرآیند تولید هر خودرو اشتغال دو نفر را سبب می شود و این اشتغال از زمانی که مواد اولیه تهیه می شود شروع و در تولید قطعه و تولید خودرو، حمل و نقل و خدمات پس از فروش آن ادامه دارد. البته بگذریم که هرکدام از این بنگاههای مرتبط با تولید یک خودرو نیاز به تهیه غذا، حمل و نقل، البسه و مواد مصرفی پرسنل دارند که آن به طور غیر مستقیم در داخل کشور تولید می گردد نیز خود یک اشتغالزایی به همراه دارد.
ولی با همین آمار غیر رسمی می توان اینگونه برداشت کرد که در چهار ماه اول امسال با واردات این تعداد خودرو بیش از ۱۵ هزار شغل مستقیم و به همین میزان هم شغل غیر مستقیم در کشور از بین رفته است. جای تامل دارد که توجه به این موضوع در کشورهای دیگر حتی چین که جزء اصلی ترین کشورهای صادر کننده خودرو است در نظر گرفته می شود برای وارد کردن یک خودرو شش ماه باید در انتظار باشی در حالی که برای واردات قطعات و سرمایه گذاری تولید بهشتی ساخته شده که کارگردانان آن بانکهای چینی، ضمانت دولتی، همراهی قانون گذاری و مردم چین هستند. توجه این چشم بادامی ها برای کسب اشتغال تا آنجا پیش می رود که هنگام عرضه خودرو حتی حاضر نیستند تبلیغات محصولات خود را به یک شرکت ایرانی بدهند و سعی می کنند تمام اشتغال بدست آمده از این موضوع را در کشور خود انجام دهند که با این تفاسیر و نگاهی گذرا به عملکرد واردکنندگان و حمایت مجلس نشینان از زمین گیر شدن صنعت خودرو سازی داخلی است..
به هر حال در این چهار ماهه اخیر اگر در نظر بگیریم خودروهای داخلی ۳۰% ارز بری دارد حداقل ۴۷۸ میلیون دلار ارز از دست داده و اگر بگوییم تولید خودرو در فرآیند داخلی ۵۰% نرم جهانی اشتغال ایجاد می کند. حداقل ۷۰ هزار شغل از دست داده ایم. شاید این موضع مهمی نباشد و مهم صرفا لابی های واردات باشد که توانسته اند از این حرکت ۴۰ میلیارد تومان سود نصیب خود کنند و اینجاست که باید بگوییم با بازار داخلی چه میکنیم؟