خبرگزاری کار ایران

رایزنان بازرگانی دیپلماسی هنری فرش را گسترش دهند

کد خبر : ۱۸۸۵۴۱

کارگر از رایزنان بازرگانی اعزامی از سوی کشورمان به دیگر کشورها خواست تا برای بهبود و رونق صادرات فرش دستباف به یاری مرکز ملی فرش ایران بشتابند و اضافه کرد: بررسی میدانی بازار کشورهای هدف از منظر سبک زندگی مردم، الگوی مصرف آنان، سطح درآمدی خانوارها، وضعیت شبکه فروش فرش در آن کشور، چگونگی حضور رقبای ما در آن بازار می تواند از جمله خدمات رایزنان بازرگانی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش باشد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: رایزنان بازرگانی ایران در دیگر کشورها می توانند ردای دیپلمات های حوزه تجارت و فرهنگ را با محوریت فرش دستباف بر تن کنند.

به گزارش ایلنا، حمید کارگر در نشست با رایزنان بازرگانی کشورمان افزود: هر رایزن بازرگانی یک دیپلمات حوزه تجارت و اقتصاد است و فرش دستباف به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی کشورمان که افزون بر وجوه اقتصادی جنبه های بارز فرهنگی و هنری را نیز داراست می تواند بستر مناسبی برای یک کنش دیپلماتیک در دیگر کشورها باشد.

کارگر با اشاره به ویژگی های قابل توجه هنر - صنعت فرش دستباف در ایران گفت: وجود پشتوانه غنی تاریخی، فرهنگی و هنری در این حوزه، خوشنامی فرش ایران در کشورهای دیگر، وجود شبکه توزیع و فروش فرش در بسیاری از کشورها، تنوع چشمگیر دستبافته های ایرانی در زمینه طرح و نقش، رنگ بندی، قیمت، اندازه، نوع کاربری و نیز توانمندی در تولید بر اساس سلیقه ونیاز مصرف کنندگان از شاخصه هایی است که در فعالیت برون مرزی برای فرش می توان به آنها تکیه کرد.

وی فرش دستباف را دستمایه مناسبی برای ترسیم چهره ای متفاوت از ایران در مجامع جهانی دانست و افزود: اهدای فرش به چهره های سیاسی دیگر کشورها، بافت فرش برای مناسبت های مهم بین المللی مانند جام جهانی فوتبال، بافت فرش هایی با گره زدن نمایندگان ملل و نژادهای مختلف با عنوان پیام صلح و دوستی ایرانیان و مواردی از این دست، از نمونه های ابتدایی ایفای نقش فرش در حوزه دیپلماسی هنری است.

کارگر از رایزنان بازرگانی اعزامی از سوی کشورمان به دیگر کشورها خواست تا برای بهبود و رونق صادرات فرش دستباف به یاری مرکز ملی فرش ایران بشتابند و اضافه کرد: بررسی میدانی بازار کشورهای هدف از منظر سبک زندگی مردم، الگوی مصرف آنان، سطح درآمدی خانوارها، وضعیت شبکه فروش فرش در آن کشور، چگونگی حضور رقبای ما در آن بازار می تواند از جمله خدمات رایزنان بازرگانی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش باشد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران همچنین شناسایی کانال های ارتباطی متناسب و مرتبط با فرش در بازارهای هدف را از رایزنان بازرگانی خواستار شد و گفت: شایسته است تا انجمن ها، اتحادیه ها و یا رشته های مختلف شغلی مرتبط با فرش مانند حوزه های معماری، دکوراسیون داخلی در کشورهای هدف شناسایی شوند تا به هنگام اعزام هیأت های تجاری نتایج بهتری حاصل شود.

به گفته کارگر شناسایی و سنجش انواع نمایشگاه هایی که در کشورهای هدف برگزار می شود و دیگر فرصت های تجاری مناسب برای حضور فرش ایرانی نیز می تواند در دستور کار رایزنان بازرگانی برای بهبود تجارت فرش ایران قرار گیرد.

کمک به تهیه بانک اطلاعاتی از فعالان فرش در کشور مقصد، رصد رخدادهای فرهنگی، سیاسی یا تجاری مناسب برای حضور فرش ایران در کشور هدف، اطلاع رسانی درباره قوانین گمرکی، حمل و نقل و تجاری کشور میزبان و ظرفیت شناسی آن کشور برای توسعه بازار فرش ایران نیز از دیگر محورهای مورد اشاره کارگر در این نشست بود.

گفتنی است این نشست به دعوت سرپرست مرکز ملی فرش ایران و با حضور ۲۲ رایزن بازرگانی کشورمان که به زودی به کشورهای محل ماموریت خود اعزام خواهند شد با هدف کمک به رونق صادرات فرش دستباف ایران تشکیل شد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز