شمس اردکانی؛
ماشین آلات راهسازی بسیار فرسودهاند

ماشینآلات سنگین لازمه اجرای پروژههای عمرانی از جمله راهسازی است و بیشترین ضریب اشتغال به نسبت سرمایه در این حوزه ایجاد میشود، بهطوریکه به ازای یک لودر یا بولدوزر بهطور میانگین امورات دو خانوار میگذرد.
با توجه به این مسائل سرمایهگذاران بخش خصوصی ماشینآلات راهسازی را تعمیر و نگهداری نمیکنند و در حال حاضر این ماشینآلات بسیار فرسوده شدهاند.
به گزارش ایلنا، شمس اردکانی رئیس انجمن تولید کنندگان و واردکنندگان ماشینآلات سنگین عمرانی در نشست خبری، افزود: ۱۰۰ درصد منابع مالی مورد نیاز پروژههای راهسازی در ایران از بودجه عمرانی تامین میشود، اما با توجه به محدودیت اعتبارات عمرانی، پروژهها با تاخیر و کندی در اجرا روبرو شده و در پارهای از مواقع نیز متوقف میشوند.
وی با تاکید بر اینکه در اینصورت راهسازی برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی حاضر نیست بهصورت BOT(ساخت، بهرهبرداری، واگذاری) با سرمایهگذاران بخش خصوصی در حوزه راهسازی مشارکت کند و اندک سرمایهگذاران این بخش نیز نمیتوانند پس از ساخت پروژه عوارض واقعی دریافت کنند و نرخها در این حوزه توسط دولت تعیین میشود.
وی با اشاره به اینکه دولت به دلیل کمبود اعتبارات نمیتواند مابهالتفاوت عوارض را به بخش خصوصی پرداخت کند، اظهار کرد: با توجه به این مسائل سرمایهگذاران بخش خصوصی ماشینآلات راهسازی را تعمیر و نگهداری نمیکنند و در حال حاضر این ماشینآلات بسیار فرسوده شدهاند.
رئیس انجمن تولید کنندگان و واردکنندگان ماشینآلات سنگین عمرانی خاطرنشان کرد: ماشینآلات سنگین لازمه اجرای پروژههای عمرانی از جمله راهسازی است و بیشترین ضریب اشتغال به نسبت سرمایه در این حوزه ایجاد میشود، بهطوریکه به ازای یک لودر یا بولدوزر بهطور میانگین امورات دو خانوار میگذرد.
شمساردکانی با تاکید بر اینکه در بخش تامین ماشینآلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی در سالهای اخیر سرمایهگذاری نشده است، افزود: چنانچه فعالیتهای عمرانی از جمله راهسازی در کشور افزایش یابد با کمبود شدید ماشینآلات سنگین مواجه خواهیم شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه عمر ماشینآلات بین ۳۰ تا ۴۰ سال است، گفت: با توجه به عمر بالا، مصرف سوخت این ماشینآلات بسیار زیاد است، بنابراین برای اینکه بتوانیم ماشینآلات سنگین را برای فعالیتهای عمرانی آماده کنیم نیازمند تعامل بیشتر با دولت با توجه به گشایشهای اخیر در حوزه بینالمللی هستیم.
چارهای جز همکاری با چینیها نداشتیم
نایبرئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در ادامه این نشست از تدوین نظام تشکلهای اتاق ایران خبر داد و گفت: با باز شدن فضا، زمان آن رسیده فناوریهای مربوط به ماشینآلات سنگین را از کشورهایی که تاکنون برای ما ممنوع بوده، وارد کنیم.
محس جلالپور با بیان اینکه به دلیل محدودیتهای ناشی از تحریم مجبور به مبادلات تجاری با چینیها و هندیها بودیم، افزود: اما در حال حاضر باید با کشورهای اتحادیه اروپا مخصوصا کشورهایی که در گروه ۱ + ۵ حضور دارند تعامل بیشتری داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه هماکنون ضریب مکانیزاسیون معادن ایران کمتر از ۱۰ درصد است، گفت: این در حالی است که از کشورمان بهعنوان بهشت معادن یاد میشود، علاوه بر این در حوزه خدمات نیز کار چندانی انجام ندادهایم و مسائل این بخش فقط با همکاری تشکلها حل میشود.
کمیسیون ماده یک وزارت صنعت بزرگترین عارضه برای نوسازی ماشینآلات است
محمدرضا بهرامن نائب رئیس خانه معدن نیز در سخنانی خواستار تغییر قوانین ورود ماشینآلات عمرانی به ایران شد و گفت: کمیسیون ماده یک وزارت صنعت بزرگترین عارضه برای نوسازی ماشینالات سنگین حوزه معدن است.
وی با بیان اینکه باید نگاه مسئولان در خصوص ورود ماشینآلات عمرانی تغییر کند، افزود: بهعنوان مصرفکننده ماشینآلات سنگین به دنبال بهرهگیری از تجهیزات با کیفیت هستیم، در این راستا در صدد جایگزین کردن برخی ماشین آلات فرسوده با ماشینآلات دستدوم هستیم که لازمه این کار تغییر نگرش تصمیمگیران است.
نائب رئیس خانه معدن همچنین با اشاره به این که هماکنون ۵۵۰۰ معدن فعال در کشور داریم، اظهار کرد: بهطور میانگین سالانه نیازمند یک میلیارد دلار برای نوسازی ماشینالات عمرانی هستیم.