از سوی وزارت صنعت منتشر شد؛
متن دستورالعمل اجرایی توزیع سبد کالا
وزارت صنعت، معدن و تجارت، متن کامل دستورالعمل اجرایی توزیع سبد کالا و شرح وظایف مباشرین توزیع، سازمان های صنعت، معدن و تجارت و فروشگاه های عرضه کننده سبد کالا را منتشر کرد.
با توجه به رایگان بودن کالا، فروشگاه معرفی شده باید از هر جهت مورد اطمینان سازمان صنعت معدن و تجارت باشد لذا سازمان صنعت معدن و تجارت استان باید به طریق مقتضی نسبت به اخذ ضمانت لازم از فروشگاه معتمد برای انجام تسویه حساب و عودت کالاهای مازاد اقدام نماید.
به گزارش ایلنا، در متن کامل دستورالعمل اجرایی توزیع سبد کالا که از سوی معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت و مدیراجرایی طرح سبد کالا در اختیار رسانهها قرار گرفت، آمده است:
۱ - سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان باید با تماس با مدیران استانی مباشرین توزیع روند ورود کالاهای سبد را به استان پیگیری و در صورت لزوم برای تسریع آن اقدام نماید.
۲ - سازمانهای صنعت معدن و تجارت استان میزان کالای وارد شده را به صورت روزانه در قالب جدول ذیل تهیه و به مباشر توزیع و ستاد کتبا اعلام نمایند.
۳ - مدیران ادارات صنعت معدن و تجارت در شهرستانها باید اقدام مشابه بند ۲ را در حوزه شهرستان انجام و نتیجه را به سازمان صنعت معدن و تجارت استان مربوطه اعلام نماید.
۴ - تمام شهرهای استان باید دارای فروشگاه عرضه کننده کالاهای سبد باشند. در صورت عدم وجود فروشگاههای تحت پوشش مباشرین معرفی شده در یک شهر، سازمان صنعت معدن و تجارت استان مجاز است از عرضه کنندگان معتمد خود در توزیع سبد استفاده نماید. در این صورت سازمان صنعت معدن و تجارت باید فروشگاه مورد نظر را به یکی از مباشرین توزیع معرفی نماید تا نسبت به تحویل کالا به آن اقدام شود.
۵ - سازمانهای صنعت، معدن و تجارت با توجه به دستورالعمل شماره ۶۰/۲۲۳۱۶۷ مورخ ۹۲.۱۰. ۱۶ این ستاد و نیز دستورالعمل شماره ۳۷۰/۹۲ / ۴۹۳۷۸ مورخ ۹۲.۱۰. ۲۲ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدامات لازم را برای بازرسی و نظارت بر کیفیت و کمیت کالاهای سبد به عمل آورند.
۶ - کالاهای سبد اول شامل ۱۰ کیلوگرم برنج هندی ۱۱۲۱ بسته بندی شده، ۲ عدد مرغ(به وزن تقریبی ۴ کیلوگرم)، ۲ بسته پنیر ۴۰۰ گرمی، ۲ بطری روغن نباتی مایع ۸۱۰ گرمی و یک شانه ۳۰ عددی تخم مرغ(با وزن حداقل ۱.۸ کیلوگرم) با پرینت تاریخ تولید خواهد بود.
۷ - سبد کالای دولت کاملا رایگان است و دریافت هر گونه وجهی تحت هر عنوان از متقاضیان ممنوع میباشد.
۸ - شروع توزیع سبد بین متقاضیان و پایان آن با مجوز کتبی ستاد بسیج اقتصادی کشور میباشد و فروشگاهها نباید بدون مجوز ستاد کالاهای سبد را توزیع نمایند.
۹ - دریافت کنندگان سبد با توجه به مصوبه دولت شامل کارمندان دولت، فرهنگیان، نیروهای مسلح، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی میباشند و این ستاد و سازمانهای صنعت معدن و تجارت استانها هیچ نقشی در تعیین یا حذف دریافت کنندگان سبد ندارند.
۱۰ - توزیع سبد کالا با سیستم الکترونکی(کارت یارانه افراد) انجام میگردد. وظیفه راه اندازی سیستم به عهده معاونت فناوری اطلاعات وزارت صنعت معدن و تجارت میباشد. در صورت تغییر احتمالی روش توزیع مراتب کتبا به سازمانهای صنعت معدن و تجارت اعلام خواهد شد.
۱۱ - سبد کالا به سرپرست خانوار دریافت کننده یارانه تعلق میگیرد و در صورتیکه در یک خانواده دریافت کننده یارانه دو یا چند نفر از مشمولین دریافت سبد وجود داشته باشد به یکی از آنها سبد تعلق خواهد گرفت و بقیه حذف میشوند مثلا سرپرست خانوادهای که کارمند است در صورتیکه همسر یا فرزندش کارمند، فرهنگی یا عضو نیروهای مسلح یا تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) یا بهزیستی باشند یک سبد دریافت خواهند کرد. این اقدامات به استناد مصوبه دولت توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است.
۱۲ - در این دستورالعمل منظور از خانواده همان خانوادهای است که در سازمان هدفمندی یارانهها برای دریافت یارانه ثبت نام کرده است.
۱۳ - به منظور اطلاع افراد از تعلق سبد، سامانه پیام کوتاه در این مورد پیش بینی شده است که متقاضیان میتوانند با ارسال کد ملی خد به شماره پیش بینی شده از این موضوع مطلع شوند همچنین متقاضیان میتوانند با مراجعه به صفحه اینترنتی پیش بینی شده در این مورد اقدام نمایند.
تبصره: شماره سامانه پیام کوتاه و صفحه اینترنتی پس از اعلام از سوی معاونت فناوری اطلاعات وزارت متبوع متعاقبا از طریق ستاد به سازمانهای صنعت معدن و تجارت استانها اعلام خواهد شد.
۱۴ - دریافت سبد فقط با کارت یارانه بانکی میباشد و به صورت اتوماتیک کالاهای سبد بر روی کارت سرپرست خانوار شارژ میشود لذا نیاز به هیچ گونه ثبت نام در اینترنت یا فروشگاه و… نمیباشد.
۱۵ - سازمانهای صنعت معدن و تجارت با اطلاعیههای صادره(با توجه به نامه شماره ۶۰/۲۲۸۶۴۹ مورخ ۲۴ دی ۹۲ رایگان بودن سبد و موارد لازم دیگر را به طرق مقتضی به اطلاع مردم برسانند.
۱۶ - به منظور تسویه حساب نهایی توزیع کالا با مباشرین تامین و توزیع کالا اقلام مشمول سبد کالای رایگان دولت، سازمان صنعت معدن و تجارت استانها باید ضمن نظارت کامل بر مراحل توزیع فرمهای الف، ب و ج این دستورالعمل را به منظور تهیه مستندات اثبات تحویل و توزیع و ارائه تاییدیههای نهایی در سطح استان تکمیل نمایند.
۱۷ - پاسخگویی سازمانهای صنعت معدن و تجارت به استعلامهای این ستاد به منظور بررسی و رسیدگی به کلیه اسناد مربوط به توزیع اقلام سبد کالای رایگان دولت
۱۸ - ملاک تعیین و محاسبه هزینه حمل و نقل و کارمزد توزیع و سایر هزینههای تبعی بر اساس نرخهای اعلام شده از سوی سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان خواهد بود که بر اساس ضوابط پرداخت مدارک و مستندات لازم و نحوه پرداخت که از سوی معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع که از طریق ذیحساب ابلاغ میشود.
شرح وظایف مباشرین تامین:
۱ - مباشرین تامین برای کالاهای سبد رایگان به شرح زیر:
الف) روغن نباتی: انجمن صنایع روغن نباتی ایران از طریق شرکت تعاونی فرآوری روغن و دانههای روغنی ایران
ب) برنج: شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران از طریق شرکتهای غله و خدمات بازرگانی استانها
ج) مرغ: شرکت پشتیبانی امور دام
د) تخم مرغ: اتحادیه مرکزی مرغداران میهن
ه) پنیر: انجمن صنفی صنایع فرآوردههای لبنی ایران
بر اساس ضوابط مربوطه مسئولیت تامین کالای مورد نیاز سبد را بعهده دارند. لذا لازم است کلیه تولیدکنندگان که متقاضی تامین کالا در این خصوص میباشند، درخواستهای خد را به مباشرین مذکور ارائه و موضوع را مورد پیگیری قرار دهند.
۲ - مباشران تامین موظفند بر اساس حوالههای صادره از سوی دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار، نسبت به تحویل کالای مربوطه به مباشرین توزیع بر اساس لیست فروشگاههای استانی و شهرستانی اعلام شده توسط هر یک از آنها اقدام نمایند.
۳ - مباشران تامین موظفند گزارش مقدار کالای تحویلی را به صورت روزانه به تفکیک استان و مباشر توزیع کتبا به ستاد بسیج اقتصادی کشور و سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها ارسال نمایند.
۴ - مباشران تامین موظفند گزارش مقدار کالای تحویلی را در قالب فرم الف بند ۲ به تفکیک استان و مباشر توزیع تنظیم و به تایید سازمان صنعت معدن و تجارت استانها برسانند و کتبا به ستاد بسیج اقتصادی کشور اعلام نمایند.
وظایف مباشران توزیع:
۱ - تنظیم و امضای تفاهم نامه با مباشران تامین به منظور دریافت و توزیع کالای مربوطه
۲ - دریافت حواله کالا از دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار بر اساس سهمیه تعیین شده توسط ستاد بسیج اقتصادی کشور
۳ - مراجعه به مباشران تامین و ارائه جدول سهمیه استانی جهت دریافت کالا در استانهای کشور
۴ - تقسیم کالا متناسب با جمعیت هر شهرستان بین واحدهای استانی به تعداد فروشگاههای تحت پوشش و انعکاس جدول سهمیهها به هر یک از مباشران تامین
۵ - پیش بینی واحدهای عرضه کننده کالا در نقاطی که مباشران توزیع فاقد فروشگاه میباشد.
۶ - اعلام کالاهای وارد شده به استان به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اخذ تاییدیه مطابق بند ۲ وظایف سازمانهای صنعت معدن و تجارت همین دستورالعمل
۷ - مباشر توزیع در هر استان موظف است مطابق بند ۱۰ وظایف فروشگاههای عرضه کننده سبد نسبت به جمع آوری نسخ چهارم رسیدهای صادره اقدام و مجموع کالای وارده به استان را به صورت روزانه به سازمان صنعت معدن و تجارت استان(در قالب فرم «ب» بند ۱۶ تکالیف سازمانهای صنعت، معدن و تجارت) گزارش و تاییدیه ورود کالا به شبکه دریافت نماید.
وظایف فروشگاههای عرضه کننده سبد:
۱ - پیش بینی یخچال و سردخانه مناسب جهت نگهداری کالاهای پنیر و مرغ
۲ - فروشگاه باید نسبت به آماده سازی POS خود اقدامو خط ارتباطی آن را با شبکه حفظ نماید.
۳ - بعد از کشیدن کارت افراد در POS(به مثابه پرداخت پول توسط کارتخوان) گزینه دریافت سبد بر روی POS پدیدار میشود. در صورتی که متقاضی مشمول به دریافت کالاهای خود بود گزینه تایید انتخاب و رسید دریافت کالا از POS خارج خواهد شد.
۴ - چاپ رسید به منزله دریافت کالا میباشد.
۵ - فروشگاه باید تمام کالاهای سبد را دریافت و برای توزیع آماده نماید اما در صورت عدم وجود هر یک از کالاها، گزینه دریافت یک یا چند کالا در سامانه پیش بینی شده است که با انتخاب و چاپ حواله کالاهای موجود صادر و به متقاضی تحویل خواهد شد. بدیهی است در مراجعات بعدی کالاهای باقیمانده به همین روش تحویل خواهد شد.
۶ - کالاهای سبد اول شامل ۱۰ کیلو گرم برنج هندی ۱۱۲۱ بسته بنده شده، ۲ عدد مرغ(به وزن تقریبی چهارکیلوگرم)، ۲ بسته پنیر ۴۰۰ گرمیUF، ۲ بطری روغن نباتی مایع ۸۱۰ گرمی و یک شانه ۳۰ عددی تخم مرغ(با وزن حداقل ۱.۸ کیلوگرم) با پرینت تاریخ تولید خواهد بود.
۷ - بسته کالای دولت کاملا رایگان است و دریافت وجه تحت هر عنوان اعم از بسته بندی نایلکس و غیره ممنوع خواهد بود.
۸ - فروشگاه عرضه کننده سبد باید با اعلان مناسب این موضوع را به اطلاع متقاضیان برساند.
۹ - سازمانهای صنعت، معدن و تجارت در طول دوره توزیع در مورد بازرسی از فروشگاههای عرضه کننده سبد اقدام خواهد نمود. فروشگاهها باید با مامورین سازمان صنعت، معدن و تجارت با رویت کارت شناسایی همکاری نمایند.
۱۰ - هر یک از فروشگاههای عرضه کننده موظفند بلافاصله پس از دریافت کالا نسبت به صدور رسید کالای دریافتی از مباشر تامین یا نماینده وی در ۴ نسخه(در قالب فرم «ب» بند ۱۶ تکالیف سازمانهای صنعت، معدن و تجارت) اقدام نماید. تقسیم نسخ رسید دریافت کالا بشرح ذیل خواهد بود.
۱۱ - فروشگاههای عرضه کننده سبد موظفند رسیدهای چاپ شده دستگاه POS(رسید مخصوص فروشگاه) را که مبین تحویل کالا به متقاضی میباشد، تا پایان تسویه حساب نهایی نگهداری نمایند