خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

آلودگی اراضی جنوب تهران به سرب / حدود ۲ درصد مردم به سرطان گوارش مبتلا هستند

آلودگی اراضی جنوب تهران به سرب / حدود ۲ درصد مردم به سرطان گوارش مبتلا هستند
کد خبر : ۱۱۳۸۷۳

اجازه ندهیم مواد غذایی کنسروی تاریخ تولید گذشته وارد کشور شود ضمن اینکه می‌بایست کاهش قیمت در صنایع تبدیلی مدنظر قرار گیرد.

وزارت جهاد باید تا پایان برنامه پنجم مصرف کودشیمیایی را به یک سوم کاهش دهد و کودهای گیاهی و زیستی را جایگزین کند که این امر تاکنون صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رجایی رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در اولین همایش نقش صنایع تبدیلی و غذایی در توسعه بخش کشاورزی با بیان اینکه در سبد غذایی ایران مصرف گوشت و لبنیات کاهش و چربی افزایش پیدا کرده گفت: طبق مطالعات ۱۰۹ درصد کودکان زیر ۵ سال کشور دچار کم وزنی شدید هستند که این میزان در روستاها که خود تولیدکننده هستند به ۱۳.۷ درصد می‌رسد.

وی با اشاره به میزان ۱۵.۴ درصد کوتاهی قد نسبت به سن در کشور افزود: کم‌خونی ناشی از فقر آهن در دختران بین ۱۵ تا ۱۹ سال بالاتر از خانم‌های ۲۰ تا ۴۵ سال است که این امر نیز نشانگر تغذیه نامناسب و رواج فست فودهاست.

وی در ادامه گفت: حدود ۲ درصد مردم به سرطان گوارش مبتلا هستند که آماری تأمل برانگیز است و یک سوم این سرطان‌های گوارش مربوط به کودها و سموم است که در مواد غذایی باقی مانده و ۵۰ درصد نیز مربوط به جاهایی است که کود شیمیایی بیشترین مصرف را دارد.

رجایی به قانون برنامه پنجم در زمینه مصرف کودهای شیمیای اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد باید تا پایان برنامه پنجم مصرف کودشیمیایی را به یک سوم کاهش دهد و کودهای گیاهی و زیستی را جایگزین کند که این امر تاکنون صورت نگرفته است.

رجایی واقع شدن صنایع تبدیلی در شهرک‌های صنعتی را از جمله دیگر مشکلات برشمرد و گفت: صنایع تبدیلی باید در شهرک‌های کشاورزی شکل گیرد زیرا در این صورت ضایعات محصولات کشاورزی به ۳۰ درصد کاهش می یابد.

وی استانداردهای اجباری را یکی از بحثهای صنایع تبدیلی دانست و گفت: هنوز در کشورما برچسب گذاری و استانداردسازی اجباری صورت نمی گیرد که مشکلاتی را بوجود آورده است.

وی در کنار هم قرار گرفتن غذا و دارو را از جمله دیگر مشکلات دانست و گفت: در حال حاضر متولیان بخش غذا متعددند و این امر نیز مشکلات عدیده‌ای را پیش روی صنایع غذایی کشورمان قرار داده است چرا که در صورت بروز مشکلات در زمینه غذایی هنوز متولی حل مشکل آن مشخص نیست.

وی در ادامه به آلودگی اراضی جنوب تهران به سرب اشاره کرد و گفت: خاک جنوب تهران به فلزات سنگین آلوده شده لذا آلودگی در محصولات غده‌ای و همچنین کاهو، نعناع و تره بیش از حد موجود است که باید چاره اساسی اندیشیده شود.

وی بر لزوم فرموله شدن سیاست تغذیه ای کشور تأکید کرد و گفت: وزارت خانه‌های مربوطه باید این امر را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه تولید محصولات غذایی باید افزایش یابد گفت: باید اقدامی صورت گیرد که ۳۰ درصد ضایعاتی که در بخش تولید داریم کاهش یافته و همچنین از ۱۰ درصد اعتباری که در صندوق توسعه برای مصارف کشاورزی و تبدیلی در نظر گرفته شده استفاده بهینه شده و بتوانیم بخش خصوصی را نیز فعال کنیم.

وی تأکید کرد: عرضه و تقاضای صنایع غذایی در فصول مختلف باید تعادل یابد و ریزمغذی های مورد نیاز بدن را افزایش دهیم و به مردم یاد دهیم به جای تاریخ مصرف محصولات فقط تاریخ تولید را ببینند.

وی واردات محصولات فراوری شده سایرکشورها که تاریخ مصرف آنها نیز بعضا تمام شده را نگران کننده خواند و تأکید کرد: اجازه ندهیم مواد غذایی کنسروی تاریخ تولید گذشته وارد کشور شود ضمن اینکه می‌بایست کاهش قیمت در صنایع تبدیلی مدنظر قرار گیرد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز