رشد ۱۵۱ درصدی واردات تایر سواری
در ۹ ماهه اول سال ۹۲ نیز دو میلیون و ۱۳۳ هزار و ۷۴۲ حلقه تایر سواری وارد کشور شد در حالیکه در مدت مشابه امسال شاهد رشد ۱۵۱ درصدی و ورود پنج میلیون و ۳۴۶ هزار حلقه انواع تایر خودرو سواری هستیم.
دبیر انجمن تایر از رشد ۱۵۱ درصدی واردات تایر سواری در ۹ ماهه امسال خبر داد
به گزارش ایلنا، خسرو محمودیان بر ضرورت اعمال تعرفه ویژه برای واردات تایر از چین تأکید و گفت: مطابق بررسیها سهم واردات از مجموع بازار از ۲۶ درصد در سال ۸۳ به ۳۸ درصد در سال ۹۳ افزایش یافته است.
خسرو محمودیان دبیر انجمن صنعت تایر ایران، در دوازدهمین همایش صنعت لاستیک ایران، با بیان این مطلب، اظهارداشت: واردات کشور عمدتا از مبدا چین صورت می گیرد و تایرسازان چینی تهدید عمده رشد و حتی بقای صنعت تایر ملی به شمار می آید.
به گفته وی، اعمال تعرفه ویژه برای واردات تایر از چین مانند کشورهای تایرسازی چون ترکیه، هند، برزیل و حتی امریکا، می تواند علاوه بر حمایت صنعت ملی برای حضور و مشارکت سرمایه گذاران خارجی و از جمله تایرسازان چینی در کشور ما ایجاد انگیزه و بسترسازی کند.
محمودیان افزود: ۱۰شرکت تایرسازی در ایران طی سال ۱۳۹۲ افزون بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان برابر ۹۲۶ میلیارد دلار تولید تایر داشتند و سهم ارزش تولیدات صنعت تایر از تولید ناخالص ملی ۰.۳ درصد است و سهم ارزش افزوده صنعت تایر ایران از کل صنعت ۱.۶ درصد می باشد.
به گفته دبیر انجمن صنعت تایر ایران، صنعت تایر ایران ۰.۵ درصد از فروش کل تایر در دنیا را به خود اختصاص داده است و در میان ۷۵ تولیدکننده پر فروش تایر در دنیا یکی از شرکت های تایرسازی داخلی نیز وجود دارد.
محمودیان برخی مزیت های نسبی صنعت تایر ایران را شامل سابقه تولید بیش از ۵۰ سال در تولید داخلی، تاثیر اشتغالزایی بالا، تامین حداقل ۵۰ درصد از مواد اولیه در داخل کشور، ضریب پیوند مناسب با صنایع بالادستی و پایین دستی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تایر در منطقه، پتانسیل بالا برای افزایش کمیت و کیفیت تولید و امکان افزایش سهم مواد اولیه داخلی با توجه به توسعه صنایع پتروشیمی کشور دانست.
وی به مقایسه میزان مصرف انواع تایر سواری در ۹ ماه امسال و مدت مشابه سال قبل پرداخت و گفت: سال گذشته در این مدت هشت میلیون و ۲۴۷ هزار و ۵۴۶ حلقه تایر و در ۹ ماهه امسال با ۱۵ درصد رشد شاهد تولید ۹ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۷۶۳ حلقه تایر سواری در کشور بودیم.
دبیر انجمن صنعت تایر ایران ادامه داد: در ۹ ماهه اول سال ۹۲ نیز دو میلیون و ۱۳۳ هزار و ۷۴۲ حلقه تایر سواری وارد کشور شد در حالیکه در مدت مشابه امسال شاهد رشد ۱۵۱ درصدی و ورود پنج میلیون و ۳۴۶ هزار حلقه انواع تایر خودرو سواری هستیم.
محمودیان تاکید کرد: عدم وجود مشوق های لازم برای تشویق سرمایه گذاری در صنعت تایر موجب شده است تا عملا فرصت های ناشی از رشد بازار تقریبا به صنایع خارجی و واردات واگذار شود و فرصت های ایجاد اشتغال مولد کشور را نصیب کشورهای دیگر کند.
طرح های توسعه صنعت تایر کمتر از ۲۰۰ هزارتن توجیه اقتصادی ندارد
رئیس هیات مدیره گروه صنعتی رازی نیز در این همایش اعلام کرد: در حال حاضر تولید تایرهای بایاس در دنیا منسوخ شده و در ایران نیز باید تولید این تایرها را متوقف و برای جایگزینی تایرهای نسل جدید سرمایه گذاری هایی کرد.
محمدرضا گنجی، با بیان اینکه ایران قابلیت تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده تایر در منطقه خاورمیانه را دارا است، افزود: برای تحقق این هدف علاوه بر همکاری دولت در راستای تکمیل طرح های توسعه این صنعت، لازم است تا طرح های توسعه جدید با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن به بالا در دستورکار قرار گرفته و از اجرای طرح هایی با ظرفیت کمتر جلوگیری شود.
وی با اشاره به ضرورت تحول تکنولوژیکی صنعت تایر بیان کرد: این صنعت مهم کشور با دارا بودن قدمت ۵۰ ساله نیازمند جایگزینی و نوسازی ماشین آلات بوده و برای دستیابی به کیفیت بالا و رقابت در کلاس جهانی باید به موضوع تحقیق و توسعه نگاه ویژه ای داشته باشیم.
رئیس هیات مدیره گروه صنعتی رازی گفت: در حال حاضر با وجود مشکلات متعددی همچون بالا بودن هزینه تامین مالی و دشواری تامین مواد اولیه بالغ بر ۷۵درصد از نیاز کشور توسط واحدهای داخلی تامین می شود که این میزان معادل ۶۰درصد از کل ارزش بازار تایر کشور است.
گنجی با بیان اینکه برنامه ریزی صحیح برای صادرات یکی از راهکارهای ارتقای سطح رقابت پذیری تایرهای داخلی است، گفت: طی سالهای گذشته به دلیل اتخاذ تصمیمات خلق الساعه در زمینه منع صادرات تایر، بازارهای صادراتی تولیدکنندگان داخلی که با زحمت فراوان به دست آمده بود از بین رفت و احیای آنها دشوار و هزینه بر خواهد بود.