رییس هیات مدیره انجمن مرغداران گوشتی کشور در گفتگو با ایلنا:
صادرات مرغ مستلزم برنامه ریزی است / صادرات مرغ توجیه اقتصادی ندارد
بازار صادراتی برای کشورهای هدف بازاری رقابتی است، رقیب ایران در صادرات مرغ به روسیه کشورهای برزیل و ترکیه هستند که این کشورها شرایط مناسبی را برای تولیدکننده برای صادرات مرغ به وجود آوردهاند
رییس هیات مدیره انجمن مرغداران گوشتی کشور، در رابطه با صادرات مرغ که با مازاد عرضه در بازار روبرو است، گفت: صادرات هر کالایی به کشورهای هدف مستلزم برنامه ریزی دقیق و بلند مدت است.
محمد یوسفی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: مرغ و تخم مرغ کالای اساسی در سبد خانوار است و به همین خاطر قیمت آن با حساسیت بسیاری روبرو است.
وی در خصوص صادرات مرغ به کشورهای هدف، گفت: کشوری که تصمیم به صادرات میگیرد باید مزیتهایی در تولید داشته باشد، این مزیت در مصرف داخلی هم باید نمود پیدا کند، فراموش نکنیم که بازار صادراتی برای کشورهای هدف بازاری رقابتی است، رقیب ایران در صادرات مرغ به روسیه کشورهای برزیل و ترکیه هستند که این کشورها شرایط مناسبی را برای تولیدکننده برای صادرات مرغ به وجود آوردهاند.
یوسفی افزود: صادرات مرغ به روسیه برای بسیاری از تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد؛ از طرفی در ایران مرغهای درشت تولید میشود و کشوری مثل روسیه خواهان مرغ با وزن کمتری است.
رییس هیات مدیره انجمن مرغداران گوشتی کشور، با تاکید بر اینکه اکثر مردم گمان میکنند مرغ کم وزن بیمار است و این تفکر درستی نیست، گفت: باید الگوی مصرف مرغ در کشور را تغییر داد، مرغ با وزن بالای ۲ کیلو ضایعات کمتری دارد؛ اما مرغ با وزن پایین خوشمزهتر است، با این حال مردم طرفدار مرغ با وزن بالا هستند که به خودی خود موجب تمایل تولید کننده به پرورش مرغ با وزن بالای ۲ کیلو میشود.