مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا در سازمان توسعه تجارت ایران:
چرا سود ارزش افزوده در بسته بندی به جیب کشورهای دیگر می رود
علیرغم تلاشهایی که در این زمینه صورت گرفته بازهم در مورد کیفیت مواد اولیه در بخش بسته بندی ضعیف هستیم وباید بتوانیم تکنولوژی های جدید را برای توسعه این بخش فراهم کنیم.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: معمولا محصولات کشاورزی به روش سنتی به کشورهای حوزه خلیج فارس با شناور ها صادر می شود و کمتر توجهی به بسته بندی آنها صورت می گیرد.
محمود بازاری، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که چرا ایران در صنعت بسته بندی ضعیف عمل کرده است؟ اظهار داشت: این ضعف علل مختلفی دارد ومحصولات صادراتی براساس چهارچوب محتوا و مشخصه هایی که دارند طبقه بندی می شوند و تجار ما چندان به این موضوع توجه ندارند وآموزشها در این زمینه ضعیف است.
وی افزود: در این راستا نیازمند آگاهی بخشی به تجار، تولید کنندگان وفروشندگان هستیم تا بتوانیم در بازارهای هدف جایگاه خود را پیداکنیم.
بازاری ادامه داد: قطعا ظاهر، جنس مناسب وبسته بندی مرغوب در فروش محصولات موثر است.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالادرسازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سرمایه گذاری ها در این بخش گفت: خوشبختانه چندین واحد مناسب در زمینه بسته بندی در بخشهایی از کشور مانند تبریز و خراسان جنوبی وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: اما معمولا محصولات کشاورزی به روش سنتی به کشورهای حوزه خلیج فارس با شناور ها صادر می شود و کمتر توجهی به بسته بندی آنها صورت می گیرد.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالاوسازمان توسعه تجارت ایران گفت: این موضوع در کوتاه مدت به ما ضربه خواهد زد همانطور که در خیلی از بازارها که برند سازی و نشانه سازی مناسب و طرحی زیبا وجذاب نداشتیم در عرضه کالا با مشکل مواجه شدیم.
وی افزود: این موضوع نیاز به فرهنگ سازی وآموزش بیشتر دارد اما علیرغم تلاشهایی که در این زمینه صورت گرفته است بازهم در مورد کیفیت مواد اولیه در بخش بسته بندی ضعیف هستیم وباید بتوانیم تکنولوژی های جدید را برای توسعه این بخش فراهم کنیم.
بازاری گفت: البته نقش رسانه ها و بخصوص رسانه ملی در آموزش بصری تجار حائز اهمیت است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از محصولات کشاورزی نظیر زعفران در کشورهای دیگر بسته بندی می شود افزود: از سالهای قبل زعفران به صورت فله به اسپانیا، امارات وچین ارسال می شد و اسپانیا توانسته در جامعه جهانی خریداران خوبی داشته باشد و در خصوص برند سازی درچند سال اخیر موفق عمل کرده اما باید بحثصادرات این محصول مدیریت شود وما می توانیم با استفاده از مشارکت ودانش دیگر کشورها سهم صادرات با بسته بندی کوچکتر را در بازار هدف مان را بیشتر کنیم.
وی افزود: البته در این راه نیازمند کمک دولت هستیم کما اینکه در بخش کشمش و خرما بسته بندی ها مرغوب تر شده و عایدات ارزش افزوده این محصول نصیب کشورهای دیگر نمی شود.
بازاری گفت: البته اینکه گفته می شود کالاهای کشاورزی فساد پذیرند و شکل و قالب بسته بندی آنها متفاوت تر از سایر کالاهاست درست است زیرا بسته بندی محصولی مانند یخچال با بسته بندی گوجه فرنگی و سایر صنایع غذایی و کشاورزی کاملا متفاوت تر است و کیفیت و طرح و رنگ و استاندارد خاصی را می طلبد.