خبرگزاری کار ایران

جوانه یک صنعت جدید از بطن تغییر ذائقه/قهوه جایگزین چای شده است

جوانه یک صنعت جدید از بطن تغییر ذائقه/قهوه جایگزین چای شده است
کد خبر : ۱۵۴۲۶۱۲

تغییر ذائقه نسل جوان و گرایش به مصرف قهوه موجب شده در سال‌های اخیر صنعت جدیدی در ایران شکل بگیرد، در این راستا خبرگزاری ایلنا سرویس ویژه‌ای را با هدف اطلاع‌رسانی آخرین اخبار و دستاوردهای این صنعت راه اندازی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرانی‌ها به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان اصلی چای شمرده می‌شوند و چای به عنوان نوشیدنی اصلی تمامی ‌مجالس، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها محسوب می‌شود. اما همچنان که سبک زندگی رو به تغییر است، انتخاب نوشیدنی نیز در حال تغییر و تحول بوده و آمارها گواه افزایش گرایش به مصرف قهوه به ویژه در نسل جوان و نوجوان کشور است.

قهوه که نوشیدنی محبوب در اغلب کشورهای جهان محسوب می‌شود، با رونق واردات و تجربه مصرف در ایران نیز روی نمودار صعودی ایستاده است. بر طبق آمارهای جهانی، بیشترین مصرف قهوه مربوط به کشورهای اسکاندیناوی است. رتبه اول، از آن فنلاند است با سرانه مصرف ۱۲ کیلوگرم قهوه به ازای هر نفر. به این ترتیب میانگین مصرف قهوه در فنلاند روزی ۴ لیوان است. نروژ، ایسلند و دانمارک به ترتیب در جایگاه دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

به موازات تجربه جهانی، از قضا مصرف قهوه در ایران از قدمت تاریخی برخوردار است  و به قرن شانزدهم میلادی و دوران صفویه باز می‌گردد. در آن زمان، قهوه از طریق تجارت با یمن به ایران راه یافت و به سرعت در بین درباریان و ثروتمندان محبوب شد. در آن زمان مردم ایران به مصرف شربت در شربت‌خانه‌ها بیش‌تر عادت داشتند. اما ورود قهوه به ایران توانست این عادت را به جمع شدن مردم در مکانی دیگر سوق بدهد به قهوه‌خانه‌ها.

با وجود اینکه در حال حاضر در قهوه خانه‌های ایران بیشتر چای سرو می‌شود اما در اصل شکل‌گیری این واحدهای صنفی چنان که از نام آن پیداست برای سرو قهوه بوده است.

اما میزان مصرف در سال‌های اخیر با افزایش قابل توجه همراه بوده و بسیاری از کافی شاپ‌ها در پی تقاضای ایجاد شده در سطح جامعه شکل گرفته است.

به‌طوریکه حسام ربیعی، رئیس انجمن قهوه ایران پیش از این اعلام کرده بود که  میزان واردات دانه قهوه سبز در سال ۱۳۹۸ معادل هشت هزار تن بوده، اما این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۳۳ هزار تن رسیده است.

ربیعی در اظهاراتی از افزایش مصرف داخلی قهوه خبر داده و گفته بود در ایران کشت قهوه محسوسی وجود ندارد. اگر تنها همین ۳۳ هزار تن را معادل مصرف ایرانیان در نظر بگیریم سرانه مصرف قهوه برای هر ایرانی ۴۰۰ گرم خواهد شد. این سرانه یک سی‌ام مصرف رتبه اول - فلاند - است. البته مصرف قهوه به اشکال دیگری نیز در ایران وجود دارد و بنابراین باید گفت که سرانه مصرف قهوه ایرانیان حداقل ۴۰۰ گرم است. و ارزش افزوده این صنعت، جلوگیری از خروج ارز است.

محبوبیت قهوه در ایران به مرور زمان در حال تغییر است. شاید یک زمانی قهوه ترک پرمصرف‌ترین قهوه در ایران بوده است. در صورتی که در سال‌های اخیر، شاهد رشد کافه‌های تخصصی و افزایش تمایل به قهوه‌های با کیفیت و  Single Origin بوده‌ایم. این امر نشان می‌دهد که ذائقه قهوه‌نوشی ایرانیان در حال پیچیده‌تر شدن است. بنابراین، نمی‌توان به طور قاطع گفت که کدام قهوه در ایران محبوب‌تر است. هر دو قهوه ترک و اسپرسو طرفداران خاص خود را دارند و در کنار قهوه‌های دیگر، جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ نوشیدنی ایرانیان دارند.

گام‌های رو به رشد فعالان بازار در تولید و فروش قهوه

افزایش واردات و پاسخ مثبت ذائقه عمومی ‌یکی از دلایل رشد جهش‌وار صنعت قهوه در ایران است. چرخی در خیابان‌ها نشان می‌دهد که تعداد کافی شاپ‌ها به نسبت چای خانه‌ها قابل توجه‌تر بوده و بر خلاف فضای خاص چای خانه‌ها تمامی‌اقشار از جمله بانوان به راحتی از کافی شاپ‌ها استفاده می‌کنند.

در نتیجه  طی سال‌های اخیر نیازی از آموزش جهت تولید و فروش صحیح قهوه موجب شکل گیری مدرسه قهوه ایران شد.

جوانه یک صنعت جدید از بطن تغییر ذائقه/قهوه جایگزین چای شده است

مدیرعامل مدرسه قهوه ایران در این خصوص تصریح کرد: مدرسه قهوه با توجه به چالش‌هایی  که در بحث آموزش و یادگیری  صنعت قهوه وجود داشت راه‌اندازی شد.

علی زعفری اضافه کرد: در این آموزشگاه آموزش ساده ، صحیح ، تکنیکی و سریع سیاست اصلی ما است تا به علاقه‌مندان جدیدترین متد دنیا آموزش داده شود.

این کار آفرین برتر صنعت قهوه و کافی شاپ در ادامه تاکید کرد: اساتید ما در این آموزشگاه بالاترین سطح علمی‌ را سپری کردند، در این مجموعه یکسان‌سازی و استانداردسازی مصرف قهوه به جد دنبال می‌شود.

می‌توان اذعان داشت؛ مدرسه قهوه ایران اولین، مجهزترین و بزرگترین مجموعه آموزش تخصصی قهوه، باریستا و مدیریت کافی شاپ در ایران است. در حال حاضر این مجموعه مجهزترین فضای آموزشی در صنعت قهوه کشور است و معتبر ترین مدرک در حوزه این صنعت را صادر می‌کند. مدرسه قهوه از نظر امکانات و تجهیزات با آکادمی‌های معتبر دنیا برابری می‌کند. کارگاه‌های آموزش تئوری و عملی و work shop‌های تجهیز شده به جدیدترین ابزار و دستگاه‌های دنیا تنها بخشی از امکانات مجموعه است.

در راستای معرفی فعالان صنعت قهوه، خبرگزاری ایلنا سرویس ویژه‌ای را با هدف اطلاع‌رسانی آخرین اخبار و دستاوردهای این صنعت راه اندازی کرده است.این رسانه در نظر دارد در کنار تولید کننده‌ها، حمایت لازم از رونق کسب و کار‌های این صنعت را محقق سازد.

 

 

انتهای پیام/
ونوس بهنود
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز