خبرگزاری کار ایران

انتقاد مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری از عدم واردات تاکسی‌های استاندارد

انتقاد مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری از عدم واردات تاکسی‌های استاندارد
کد خبر : ۱۰۷۷۳۵

اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور نسبت به واردات خودرو با هدف ایجاد رقابت میان خودروسازان داخلی و خارجی مخالفتی ندارد / ترویج نگاه اقتصادی به معنای اقتصاد کارخانه‌ای نیست.

ایلنا: مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور ضمن انتقاد از واکنشهای تند و غیر منطقی منتقدان واردات تاکسی گفت: اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان خودرو می‌تواند از خودروهای تولید داخل و خارج برای توسعه و نوسازی ناوگانی تاکسیرانی بهره ببرد.

به گزارش ایلنا، " بابک هاشمی " در این باره تصریح کرد: ‌ با توجه به اینکه مجموعه تاکسیرانی محدود به استفاده از دو نوع خودرو غیر استاندارد از نظر کار‌شناسان اتحادیه است که حتی نمی‌تواند مجوز شماره گذاری پلاک «ت» را نیز اخذ کند، اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور نسبت به واردات خودرو با هدف ایجاد رقابت میان خودروسازان داخلی و خارجی مخالفتی ندارد.

وی با اشاره به هجمه رسانه‌ای از سوی مخالفان واردات تاکسی اظهار کرد: رویه فعلی به معنای حمایت از تولید ملی نیست، زیرا اقتصاد سالم، اقتصادی است که عرضه و تقاضا همپوشانی مناسبی با یکدیگر داشته باشند، اما در دو سال اخیر در قالب طرح‌های توسعه و نوسازی، خودرویی از سوی خودروسازان به ناوگان تاکسیرانی واگذار نشده است.

هاشمی با بیان اینکه بر اساس حمایت از تولید ملی، در سنوت گذشته خودروهای دو خودروساز داخل را به عنوان تاکسی پذیرفته‌ایم، گفت: در حال حاضر خودروسازان از تحویل‌‌ همان دو نوع نیز سرباز زده‌اند.

معرفی خودرو تیبا از گروه خودروسازی سایپا با توجه به اینکه از سایر محصولات تولید داخل از نظر قیمت تمام شده خودرو مناسب‌تر است از سوی اتحادیه برای برون رفت از وضعیت حاد کنونی به مقامات بالادستی مطرح شده، اما به گفته این مقام مسئول تا کنون هیچ پاسخی مبنی بر تایید یا عدم تایید این خودرو به اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اعلام نشده است.

وی با ابراز تاسف از انحصاری بودن تولید خودرو تاکسی در کشور اظهار کرد: افرادی که مخالف واردات تاکسی هستند و فریادهای آنان به افلاک رسیده است چرا طی دو سال گذشته هیچ گونه فریادی برای حمایت از خانواده بزرگ تاکسیرانی با بیش از ۵۰ هزار تاکسی فرسوده علیرغم فشارهای اقتصادی زیادی که تاکسیرانان متحمل شده‌اند، بر نیاوردند، و حداقل به فکر خانوارهای این رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی نبودند که چگونه هزینه‌هایشان از درآمد‌هایشان پیشی گرفته است.

افت ۸ / ۴۶ درصدی تولید خودرو در ایران

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور اذعان کرد: بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهار ماهه منتهی به تیرماه امسال تولید انواع سواری در کشور توسط خودروسازان به ۱۵۵ هزار و ۴۳۵ دستگاه رسیده است که افت ۸ / ۴۶ درصدی را نسبت به سال قبل شاهد هستیم.

وی در تشریح مشکلات گریبانگیر مالکان تاکسی‌های فرسوده اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که این خودرو‌ها به دلیل آلایندگی بالا و نداشتن توان خدمات دهی نمی‌توانند در مدت موظفی کار کنند و متاسفانه تعادل و رابطه منطقی در کیلومتر بر هزینه و کیلومتر بر درآمد برای رانندگان ندارد. ضمن آنکه با اتلاف سوخت به یکی از حامل‌های انرژی ضربه جبران ناپذیری خواهیم زد.

هاشمی در این باره افزود: هر تاکسی روزانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ نفر را جابجا می‌کند که این میزان برای صاحبان تاکسی‌های فرسوده به دلیل فرسودگی خودرو کاهش می‌یابد و علاوه بر آسیب رساندن به اقتصاد رانندگان تاکسی باعثرشد فزاینده مسافربرهای شخصی غیرمجاز می‌شود و تبعات اجتماعی فرهنگی زیادی نیز در پی خواهد داشت.

ترویج نگاه اقتصادی به معنای اقتصاد کارخانه‌ای نیست

به گفته این مقام مسئول بحثنوسازی خودروهای فرسوده به ویژه ناوگان تاکسیرانی از بنیادی‌ترین مباحثی است که حل آن می‌تواند به مثابه کلیدی در حل معضلات آلودگی هوا نقش آفرینی کند.

هاشمی با بیان اینکه آلودگی هوا طی چند سال اخیر نه تنها عرصه را برای شهروندان شهرهای بزرگ تنگ کرده است بلکه همزمان با آغاز فصل سرما و وارونگی هوا، منجر به تعطیلی چند روزه کلانشهر‌ها می‌شود که تبعات تقریبی ۸۰۰ میلیارد تومانی به ازای هر روز تعطیلی را در پی دارد، گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که ۸۰ درصد آلودگی‌های کلانشهر‌ها ناشی از فعالیت خودروهای فرسوده است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در پایان خاطر نشان کرد: اقتصاد و تولید اقتصادی تنها در کارخانه‌ها معنا پیدا نمی‌کند بلکه اقتصاد به معنای نداشتن روزهای تعطیلی و تحمیل خسارات ۸۰۰ میلیاردی است. اقتصاد داشتن این نگاه است که هر فرد هر انسان سرمایه اقتصادی کشور محسوب می‌شود و نباید سرمایه‌های انسانی را به این راحتی از دست بدهیم.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز