توفیق امانی:
جشنوارههای منطقهای مقدمه جشنواره فیلم کوتاه تهران است
جشنوارههای منطقهای سینما جوان اگر هر سال برگزار شوند مقدمه مناسبی برای افزایش کیفیت فیلمهای ارسالی به جشنواره فیلم کوتاه تهران است.
توفیق امانی معتقد است؛ جشنوارههای منطقهای سینما جوان اگر هر سال، به طور متناوب برگزار شوند مقدمه مناسبی برای افزایش کیفیت فیلمهای ارسالی به جشنواره فیلم کوتاه تهران است.
به گزارش ایلنا؛ توفیق امانی فیلمساز عرصه سینمای کوتاه که با فیلم «آپارتمان مورچهها» در پنجاهمین جشنواره منطقهای سینمای جوان حضور دارد در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه در جشنوارههای منطقهای متعددی حضور داشته است، گفت: این جشنوارهها عموما پویا هستند چراکه قدرت به دور هم آوردن فیلمسازان جوان و پیشکسوت را دارند.
امامی معتقد است: جشنوارههای منطقهای سینما جوان اگر هر سال، به طور متناوب برگزار شوند مقدمه مناسبی برای افزایش کیفیت فیلمهای ارسالی به جشنواره فیلم کوتاه تهران است چراکه برگزاری با کیفیت و هدف دار این جشنوارهها کار هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران را آسان میکند و آنها دیگر با حجمی از فیلمهای بیکیفیت رو به رو نیستند. بنابراین در ادامه سطح کیفی جشنواره فیلم کوتاه تهران بالا میرود.
کارگردان «اینجادهها پایان ندارد» با بیان اینکه جشنوارههای منطقهای حکم صافی را برای جشنواره فیلم کوتاه تهران بازی میکنند، ادامه داد: معتقدم جشنوارههای منطقهای در سطح جشنوارهای طراز اول نیستند اما ما نباید از یک جشنواره منطقهای انتظارات جشنوارهای سراسری را داشته باشیم.
وی تاکید کرد: اگر این جشنوارهها هر سال با یک سیاست مشخص برگزار شوند بهیقین راه خود را پیدا خواهند کرد و نتیجه قابل توجهی استخراج خواهد شد اما در غیر این صورت آشفتگی ایجاد میشود و سطح جشنوارهها و کیفیت فیلمها پایین میآید و جایگاه خود را در میان فیلمسازان از دست میدهند.
وی افزود: با برگزاری هر چه بهتر این جشنواره ذهنیت خوبی از این رویداد هنری در اندیشه فیلمسازان شکل خواهد گرفت بنابراین در دورههای بعدی با آثاری در این جشنواره حضور پیدا خواهند کرد که سطح کیفی بالاتری دارند. همچنین جشنوارههای منطقهای مامنی برای فیلمسازانی خواهد بود که شاید فرصت حضور در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران را بدست نیاورند.
امانی در ادامه به متولیان جشنوارههای منطقهای سینما جوان پیشنهاد کرد: از آنجا که برخی از استانها قدرت فیلمسازی قویتری دارند و به طبع فیلمسازان و فیلمهای بهتری در استان آنها وجود دارد مسئولان جشنواره درهم گروه کردن این استانها بایکدیگر دقت بیشتری به کار برند تا استانهای حرفهایتر در عرصه فیلمسازی در میان شهرها و استانهای دیگر پخش شوند تا استانهای ضعیفتر، با تاثیرپذیری از آثار برتر فرصت رشد پیدا کنند.
خالق «بستر داغ یک رویا» با بیان اینکه بحثانتخاب آثار در جشنوارههای منطقهای نیز بسیار مهم است، اضافه کرد: مسئولان جشنوارههای منطقهای در سالهای گذشته عموما حجم قابل ملاحظهای از فیلمها را برای بخش مسابقه انتخاب میکردند تا اکثر فیلمسازان فرصت نمایش آثارشان را پیدا کنند اما به نظر من این روش سطح کیفی جشنواره را پایین میآورد بنابراین پیشنهاد میکنم انتخاب فیلمها با سختگیری بیشتری صورت گیرد اما با ایجاد بخشهای جنبی فرصت دید شدن فیلمهای اکثر فیلمسازان را فراهم کنند و بتوانند با یکدیگر تبادل نظر و اندیشه داشته باشند.
وی به تغییرات صورت گرفته در شیوه آموزش و تولید انجمن سینمای جوان اشاره کرد و گفت: در جریان بسیاری از این تغییرات مانند ایجاد شورای پیچینگ(پرتاب ایده از سوی فیلمساز) و تغییر شیوه آموزش از تئوری محور به عملی محور هستم. هرچند مسئولان فعلی به تازگی کار خود را اغاز کردهاند و قضاوت درباره عملکرد آنها زود است اما آنچه مشخص است مسئولان انجمن راه درستی را انتخاب کردهاند و اتفاقهای خوبی در حال رخ دادن است.
امانی با اشاره به شورای پیچینک و تمرکززدایی از پایتخت، بیان کرد: این دو برنامه از سوی انجمن جزو اتفایهای قابل توجهی است که میتواند انجمن شهرستانها را احیا کند چراکه همه فیلمسازان جوان حتی آنها که فارغ التحصیل دانشگاهها هستند چشم امیدشان به انجمن سینمای جوانان ایران است.
امانی تاکنون آثاری همچون «نوای شوم قاب» «بستر داغ یک رویا» «اینجادهها پایان ندارد»، «هیما»، «هویت»، «اینجادهها پایان ندارد» و… را در کارنامه هنری خود جای داده است. وی با فیلم «اینجادهها پایان ندارد» ۳۵ جایزه داخلی و خارجی را از جشنوارههای متعدد به دست آورده است و به تدریس در انجمن سینمای جوان، نویسندگی و عکاسی نیز مشغول است.