مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در نشست رسانهای خبر داد:
برگزاری گردهمایی فیلم و عکس در ۵۹ شهر کشور در سالجاری

بررسیها نشان داد که از نظر کیفی فیلمهای تولید شده در سالهای ۹۱ و ۹۲ با افت محسوسی رو به رو شدهاند و منحنی تولیدات فیلم کوتاه از منظر کیفیت سیر نزولی پیموده است.
مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران در نشست خبری گردهماییهای سالانه فیلم و عکس گفت: با آغاز فعالیت دوره جدید مدیریت انجمن سینمای جوان ابتدا تلاش کردیم تا به بررسی وضعیت موجود بپردازیم و نقاط قوت و ضعف را ارزیابی کرده و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.
به گزارش ایلنا، حبیب ایل بیگی تصریح کرد: به همین دلیل، گروههای کارشناسی مختلف با حضور فعالان حوزه فیلم کوتاه و عکس تشکیل شد تا وضعیت انجمن در حوزههایی چون آموزش، تولید و عرضه فیلم کوتاه و عکس و وضعیت جشنوارهها و سایر رویدادهای مرتبط با این حوزه به نوعی آسیبشناسی شود. متاسفانه حاصل این ارزیابی همه جانبه و مستدل که با حضور هنرمندان این عرصه انجام شد به نتایج مناسبی منجر نگردید.
وی تصریح کرد: بررسیها نشان داد که از نظر کیفی فیلمهای تولید شده در سالهای ۹۱ و ۹۲ با افت محسوسی رو به رو شدهاند و منحنی تولیدات فیلم کوتاه از منظر کیفیت سیر نزولی پیموده است و به یقین این تولیدات را نمیتوان منبع مناسبی برای عرضه داخلی و خارجی فیلم کوتاه دانست. البته آسیب شناسیهای اشاره شده، نشان داد که این وضعیت تنها به تولیدات محدود نمیشود. در زمینه آموزش نیز نوعی انفعال و پس رفت به صورت کاملا محسوس دیده میشد.
مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران خاطر نشان کرد: در دوره اشاره شده، با توجه به تغییر نظام آموزشی انجمن سینمای جوان و تاکید بر مباحثتئوریک و عدم تکیه بر آموزشهای تجربی و عملی و عدم بهره گیری از کارگاههای آموزشی در عمل شاهد نتایج مثبتی نیستیم. باز هم تاکید میکنیم این ارزیابیها از نشستهای اعضای انجمن با فعالان فیلم کوتاه و عکس، اساتید، هنرجویان، فیلمسازان و پیشکسوتان این حوزه بدست آمده است. البته این بررسی همه جانبه علاوه بر موارد اشاره شده، حاوی نتایج دیگری هم بود که قطعا میتواند ما را برای تبیین راهکارهای عملی کوتاه مدت و بلند مدت برون رفت از شرایط موجود و طراحی نقشه راه یا استراتژی انجمن کمک کند.
وی یکی از نتایج دیگر این ارزیابیها، بررسی فعالیت دفاتر انجمن سینمای جوان در شهرستانها دانست و افزود: در این بخش متاسفانه به آمارهای چندان مطلوبی نرسیدیم. بر اساس اطلاعات موجود و مستند از ۵۹ دفتر انجمن در شهرستانها برخی که عملا تولید فیلم نداشتهاند و تنها ۵ درصد از آنها تولیداتشان متوسط به بالا ارزیابی شد که آمار قابل قبولی نیست و نسبت به سالهای گذشته افت محسوسی دارد. از سوی دیگر، ما فکر میکردیم حداقل جنبههای کیفی تولیدات سال ۹۲ وضعیت بهتری از سال ۹۱ داشته باشد که در عمل این تصور باطل شد و وضعیت سال ۹۲ به مراتب وخیمتر از سال قبل بود.
وی ادامه داد: با این شرایط، ارزیابیهای صورت گرفته در بخش تولید فیلم کوتاه در سالهای اشاره شده را به شکلی تخصصی گسترش دادیم تا به دورنمایی از وضعیت عوامل دست اندرکار تولیدات فیلم کوتاه برسیم. یعنی زیر مجموعهها را بررسی کرده و مثلا در فیلمها به صورت تخصصی کار هنرمندان مربوط رشتههای مختلف مثل فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری، تدوین، تصویر برداری و… سنجیدیم تا از این طریق استعدادها را شناسایی کرده و زمینه حمایت از آنها را برای آثار بعدی و همچنین برای عرضه و حضور در رویدادهای داخلی و خارجی فراهم کنیم. از طریق این آسیبشناسی، به صورت همزمان عملکرد تیم اجرایی و مدیریتی و آموزشی دفاتر نیز در روند شکل گیری تولیدات آنها، میزان تاثیرگذاری در جنبههای کیفی آثار، تواناییها و ظرفیتهای نیروهای انسانی انجمن و وضعیت تجهیزات و امکانات آنها در کنار شناخت نیازها و موانع موجود، میزان توجه دفاتر و فیلمسازان به مضامین ارزشمند، تنوع مضمونی و ساختاری و گونههای مختلف فیلم کوتاه و چگونگی بهره گیری از موضوعات بومی و فرهنگی منطقه خود را در فیلمها بررسی کردیم تا بر اساس شرایط موجود، نسبت به بهره وری بیشتر این دفاتر اقدامات لازم صورت گیرد.
مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه یادآور شد: اما در بررسی مشکلات و نقاط ضعف دفاتر انجمن سینمای جوان در شهرستانها، مهمترین نکتهای را که میتوانم ذکر کنم وابستگی بیش از حد آنها به ستاد مرکزی و عدم هویت و استقلال آن هاست که این مقوله به ویژه به امر آموزش لطمه زده است. به دلیل واگذار نشدن امور آموزش به دفاتر و عدم مشارکت فراگیر آنها در تعیین سرفصلها و چگونگی تدریس، نوعی ایستایی و رکود در این حوزه دیده میشود. در واقع، با این شرایط، میتوان گفت در سالهای اخیر ستاد مرکزی، امکانات و نیروی انسانی را در تمامی مناطق به یک شیوه یکسان و با دخالت در تمامی سطوح در امر آموزش به کار گرفته و در نهایت با توجه به عدم شناخت کافی و تنوع شیوههای تدریس، به نتیجه مطلوبی منجر نشده که قطعا این امر به دانش آموختگان زیادی در سطح کشور لطمه زده است. بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی اشاره شده از هنرجویان سالهای اخیر، بسیاری از افراد تاکید داشتند که این دورهها خسته کننده و فاقد جذابیت و تاثیرگذاری لازم و در آنها اصل، گرفتن نمره بوده است.
وی افزود: تاکید بیش از حد به دروس تئوریک، امکان تجربه و به صورت عملی فیلمساز شدن را تا حد زیادی از دانشجویان گرفته است. قطعا بخش مهمی از فیلمسازی در فضای صحنه آموخته میشود و فیلمساز باید بتواند تمامی عوامل را در این فضا هدایت کرده که این امر بدون تجربه و تمرین، کار مشکلی است. شاید بتوان گفت نگاه آموزشی حاکم در سالهای اخیر بیشتر متکی بر پرورش فیلمسازان تلویزیونی بوده است چون کار در تلویزیون را میتوان سهل و ممتنعتر نسبت به سینما دانست و در نهایت این امر به شکل گیری فضای موجود و کاهش کیفیت آموزش لطمه زده است.
ایل بیگی با اشاره به اینکه اگر امر آموزش بیشتر بر فیلمسازی به شیوه سینمای کوتاه و به عنوان یک سینمای مستقل از تلویزیون و سینمای حرفهای متکی بود، از نظر کیفی شرایط بهتری حاصل میشد، افزود: اما همه این مسائل نشان دهنده یک بحران عمیق در امر آموزش بود که ما تلاش کردیم حتی به سرعت با مشاوره و همفکری از سوی کارشناسان امر آموزش سینما و آشنا با سینمای جوان نسبت به تغییر در شیوههای تدریس و برخی از دروس و سرفصلها اقدام فوری کنیم به همین منظور در سال جدید، تغییر را از هنرجویان ترم دوم آغاز کردیم تا زمینه جلوگیری از آسیبهای آموزشی بیشتر به این هنرجویان فراهم شود. همانطوریکه میدانید دفاتر انجمن در شهرستانها مهمترین مراکز آموزش سینمایی در مناطق مختلف کشور محسوب میشوند و اگر میزان تاثیرگذاری آنها کاهش یابد قطعا، برخی از استعدادهای حوزه سینما شناسایی نشده و یا در صورت شناسایی شدن به هدر میروند و مسیر مطلوب رشد و پرورش خود را طی نمیکنند.
وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه در این دوران از ظرفیت مدیریت و نیروهای انسانی دفاتر به گونهای مطلوب استفاده نشده است و این افراد بیشتر به کارمندانی مبدل شده بودند که تنها کار عمده آنها تهیه گزارشهای روزانه از کارها و ارسال آن به ستاد مرکزی بوده است و این نیروها اجازه تدوین برنامه و مذاکره برای مشارکت با نهادهای مختلف و جذب حمایت و دیگر امور را به صورت مستقل نداشتند. عدم مشارکت آنها در بیشتر امور به نوعی مانع تاثیرگذاری دفاتر شده بود و ما بعد از آسیبشناسی از اساتید، هنرجویان، فیلمسازان، پیشکسوتان، خواستیم تا انتقادات، پیشنهادات و مباحثخود را در خصوص مشکلات حوزه آموزش و دیگر حوزهها از جمله تولید و عرضه مطرح کنند تا هر تغییر بر اساس خواستهها و نیازهای واقعی حوزه فیلم کوتاه و فعالان آن باشد.
مدیر عامل انجمن سینمای جوان ادامه داد: اما هدف اصلی ما از برگزاری این نشست خبری، بیشتر اطلاع رسانی در خصوص یک برنامه جامع و سراسری ملی به نام گردهمایی فیلم و عکس است که از سوی ۵۲ دفتر انجمن برگزار میشود. اما برای توضیح در این خصوص نیاز بود که مقدمهای درباره شرایط موجود منعکس شده تا اهالی رسانه از توان و ظرفیت انجمن در برگزاری چنین برنامههایی مطلع شوند.
وی تصریح کرد: باید توجه داشت سینما برای رشد خود نیازمند فضاهای نمایشی و فرهنگی است. یعنی پاتوقها یا محافل غیر رسمی سینمایی و فرهنگی میتواند عامل ارتباط علاقمندان شده و در نهایت تفکرات آنها را برای حضور در این حوزه تقویت کند. یکی دیگر از مشکلات این حوزه بر اساس بررسیهای ما، کاهش محسوس تعداد پاتوقهای سینمایی در شهرستانها و به نوعی تمرکز آنها در مرکز بود. در تهران رویدادهای مختلفی با موضوع فیلم کوتاه برگزار میشود اما بررسیهای ما نشان داد که این گونه رویدادها طی سالهای اخیر در دیگر شهرها به حداقل رسیدهاند. با این شرایط، تلاش کردیم تا با برگزاری هفتههای فیلم و عکس به صورت منسجم و با مشارکت و بهره گیری از توان نیروهای انسانی مناطق خود، این جریان ملی را تقویت کنیم.
مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران خاطر نشان کرد: گردهماییهای سالانه فیلمسازان و عکاسان جریانی است که گام نخست در شکل دهی فضاهای تخصصی هنری و پاتوقهای سینمایی به شمار میرود. هفتههای فیلم و عکس که به نمایش فیلمهای مناطق مختلف با حضور هنرمندان، پیشکسوتان و مخاطبان بومی میپردازد از ابعاد مختلف میتواند جریان تاثیرگذاری باشد. مثلا یک کارکرد آن بحثآموزش است و فیلمسازان میتوانند با رجوع به اساتید این رشته در فضای تخصصی موجود، نقاط ضعف و نقاط قوت کار خود را شناسایی و اطلاعات جدید را در ادامه فعالیت به کار گیرند. از سوی دیگر، این برنامه امکان ارتباط فیلمسازان با مخاطبان منطقه خود و به اصطلاح مخاطبان بومی را فراهم میکند و مقدمهای است برای جشنوارههای استانی سینمای جوان. در واقع، این گردهماییها نقش هیات انتخاب اولیه جشنوارههای استانی را ایفا میکنند و بخشی از آثار به نمایش درآمده در آنها، پس از بررسی کارشناسان در جشنوارههای استانی حضور مییابند.
وی افزود: همانطوریکه جشنوارههای استانی فیلم و عکس انجمن سینمای جوان، مقدمهای هستند برای جشنوارههای فیلم و عکس منطقهای و در نهایت این رویدادهای آخر مقدمهای برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران محسوب میشوند و بخشی از فرآیند انتخاب فیلمها برای جشنواره فیلم کوتاه تهران در این مسیر صورت میگیرد که باعثمیشود هیات انتخاب جشنواره با تعداد کمتری از فیلمها رو به رو شده و تعجیل و شتاب زدگی در کار به حداقل رسد. یکی از مشکلات جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، ترافیک سنگین ورودی این جشنواره است که همواره با اعتراض فیلمسازان مبنی بر توجه ناکافی به آثار آنها رو به رو شده و ما تلاش کردیم در حد بضاعت خود این مساله را تعدیل کرده و امکان تمرکز بیشتری را برای هیات انتخاب جشنواره فراهم کنیم.
ایل بیگی نکته قابل تامل در خصوص گردهمایی فیلم و عکس، برگزاری این رویدادها به صورت غیر رقابتی برشمرد و اضافه کرد: همه فیلمسازان شهرستانی میتوانند بدون گزینش اولیه در این گونه رویدادها حضور یابند و بدون داوری فیلم خود را به نوعی با داوری مردم بومی و نزدیکان بینند که قطعا نوعی تشویق و ایجاد انگیزه برای آنها محسوب میشود. میتوان گفت گردهمایی فیلم و عکس نخستین مرحله حضور جدی هنرجویان و علاقمندان به سینما برای فعالیت در این حوزه است و مقدمهای برای فعالیت در سینما. قطعا استعدادها در این رویدادها کشف شده و طی یک فرآیند منطقی و با گذراندن مراحل بعدی به فعلیت میرسند. ما تلاش میکنیم که سلسله مراحل و مراتب فیلمسازی توسط این استعدادها رعایت شده و طی یک فرآیند منطقی و هدفمند نتیجه حاصل شود.
وی خاطرنشان کرد: گردهماییهای فیلم و عکس همانطوریکه اشاره کردم مقدمهای برای شکل گیری پاتوقها یا به عبارتی دیگر محافل فرهنگی و سینمایی غیررسمی و غیر دولتی است. خوشبختانه با هماهنگیهای صورت گرفته با ۵۹ دفتر فعال انجمن سینمای جوانان ایران قرار است در طول سال جاری تمام شهرها هفتههای های فیلم و عکس برگزار شود که میتوان آن را به صورت کلی، یک جریان سازی گسترده فرهنگی ملی و مردمی دانست.
ایل بیگی در ادامه تصریح کرد: انجمن سینمای جوانان ایران در رویکرد اخیر خود تلاش میکند تا در حوزه سینما یعنی هنر هفتم که نشانههایی از تمامی هنرهای پیشین را در بردارد با نگاهی ملی و متکی بر عدالت و تمرکز زدایی، فرصتها و امکانات و تجهیزات خود را در سراسر کشور به کارگیرد و در حد بضاعت خود فرصت لازم برای شکوفایی استعدادهای جوانان این سرزمین در تمامی نقاط کشور را فراهم کند. این هدف را میتوان هدفی غایی و متعالی برشمرد که البته نیاز به برنامه ریزیهای جامع و بلند مدت و شکل گیری عزمی ملی در تمامی گروههای فعال در سینما دارد. اما انجمن سینمای جوانان ایران در اولین
اقدام خود تلاش کرده تا با برگزاری هفتههای فیلم و عکس در شهرهای مختلف نخستین قدمها را در این حوزه بردارد تا حداقل مقولههایی چون تولید و نمایش فیلم کوتاه و آموزش در سراسر کشور به یک جریان عمومی و هدفمند مبدل شود.
وی ادامه داد: این انجمن تلاش میکند تا امکانات و حمایتهای خود را در جهت شکل گیری یک فضای تخصصی و صاحب هویت تولید و نمایش فیلم کوتاه با مشارکت تمامی فعالان این حوزه در سراسر کشور فراهم کند. در واقع، با شناخت ظرفیتهای استانی و به کارگیری آنها میتوان نوعی حمایت هدفمند و از درون جریان طبیعی سینما را شکل داد و ما هدفمان این است که فیلمسازان به یک جهان بیینی و نگاه درست و منطقی نسبت به جامعه خود، پیشرفتها و دست آوردهای و تلاشهای صورت گرفته برسند.
مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران در جمع خبرنگاران گفت: پس از برنامه ریزیهای لازم، برگزاری گردهماییهای فیلم و عکس از هفته اول اردیبهشت ماه در شهر قم آغاز شد و تاکنون ۱۰ برنامه آن اجرا شده است. باید توجه داشت که عنوان این برنامه یعنی هفته فیلم و عکس را تغییر دادیم چون این برنامه لزوما یک هفته نیست و معمولا به گردهماییهای سه تا پنج روزه گفته میشود که عنوان آنها به گردهمایی سالانه فیلمسازان و عکاسان تغیر دادیم. طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته این برنامه تا قبل از ماه مبارک رمضان ادامه خواهد یافت و تمامی دفاتر انجمن به اجرای آن خواهند پرداخت و نزدیک به ۴۰ دفتر تا آغاز ماه رمضان و مابقی دفاتر در نیمه دوم سال این گردهماییها را برگزار میکنند. همچنین بعد از ماه مبارک رمضان جشنوارههای استانی سینمای جوان با اولویت استانهایی که چند دفتر سینمای جوان دارند، برگزار خواهد شد. برگزاری کارگاهها و نشستهای تخصصی، ایجاد فضای لازم برای تبادل افکار و عقاید هنرمندان نسلهای مختلف و تلاش برای استمرار آنها در طول سال و بهره گیری سالانه از نتایج علمی و آموزشی این برنامهها، برخی از نتایج و دست آورهای کوتاه مدت و طولانی مدت هفتههای فیلم و عکس است و همانطوریکه اشاره کردم در نهایت به اهدافی چون ایجاد فرصت برای شناسایی استعدادها و پرورش آنها و افزایش مکانها و پاتوقهای همواره فعال و تاثیرگذار سینمایی منجر خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای مثال در هفته فیلم و عکس شهر زنجان شاهد تقدیر از رضا میرکریمی فیلمساز شناخته شده زنجانی سینمای کشور بودیم که آقای میرکریمی در این مراسم اعلام آمادگی کرد که چند کارگاه آموزشی در این شهر با حضور هنرجویان برگزار کند. این مساله از مصادیق تاثیرگذاری هفتههای فیلم و عکس است که پس از سالها منجر به ارتباط یک هنرمند صاحب جایگاه با جوانان علاقمند به فیلمسازی در شهر خود شده است که نتایج خوبی با انتقال تجربیات به همراه دارد.
مدیر عامل انجمن سینمای جوان نکته دیگر قابل تامل در خصوص هفتههای فیلم و عکس برگزاری کم هزینه و کم بودجه آنها دانست و اضافه کرد: در واقع در این برنامهها، اعضای انجمن سینمای جوان در شهرستانها هر کدام با توجه به تواناییها و حوزه کاری خود بخشی از کار را به عهده میگیرند و این مشارکت در نهایت باعثکاهش هزینهها و از سوی دیگر تجربه کار گروهی توسط نیروهای انسانی انجمن میشود و همچنین زمینه تعامل بهتر دفاتر انجمن با نهادها و سازمانهای شهر خود را فراهم میکند. این هفتهها میتوانند مسئولین استانی و شهری را در جهت حمایت از سینما و برگزاری رویدادهای سینمایی تشویق و ترغیب کرده و در نهایت به رشد فیلمسازی در شهر خود کمک کنند. با این شرایط، میزان فعالیت و مشارکت دفاتر انجمن سینمای جوان در شهرستانها به شکل چشمگیری افزایش یافته است و ما قصد داریم در طول یک پروسه برنامه ریزی شده تمامی کارها را به این دفاتر بسپاریم و از وابستگی آنها به ستاد مرکزی کاهش دهیم. ستاد مرکزی تنها نقش سیاست گذاری و حلقه اتصال این مراکز را به عهده خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: خوشبختانه در طول برگزاری هفتههای فیلم در اردیبهشت ماه سال جاری، ما جلساتی با مدیریت و اعضای دفاتر انجمن سینمای جوان داشتیم و از نزدیک در جریان مشکلات آنها، نیروها و امکانات، نیازها و موانع قرار گرفتیم و در حد بضاعت خود نسبت به رفع آنها اقدام کردیم و یا مذاکراتی با برخی از مسئولان شهری برای حل این مشکلات انجام دادیم و این جلسات همچنین حاوی طرحها، ایدهها و پیشنهاداتی بود که برای ادامه مسیر از آنها بهره خواهیم گرفت.
ایل بیگی در پایان افزود: نقشه راه و مسیر حرکت انجمن سینمای جوان در حال تدوین است که قرار است با حمایت دکتر ایوبی رییس محترم سازمان سینمایی کشور به اجرا درآید و تلاش میکنیم تا این انجمن مثل برخی از دورههای طلایی فعالیت خود، مسیر رو به رشد و تاثیرگذاری را در پیش گیرد و در این راه به مشارکت و همفکری شما اعضای محترم رسانهها و منتقدان و نویسندگان سینمایی قطعا احتیاج داریم و از آن استقبال میکنیم.