خبرگزاری کار ایران

عنابستانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

گلایه جامعه از روند پرداخت بیمه‌ بیکاری/ وام‌های پرداختی به مردم با سودهای کلان بیشتر شبیه لطیفه است/ رئیس‌جمهور درباره یک میلیارد دلار برداشته شده از صندوق توسعه ملی گزارش دهد

گلایه جامعه از روند پرداخت بیمه‌ بیکاری/ وام‌های پرداختی به مردم با سودهای کلان بیشتر شبیه لطیفه است/ رئیس‌جمهور درباره یک میلیارد دلار برداشته شده از صندوق توسعه ملی گزارش دهد
کد خبر : ۹۲۹۰۳۲

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: قریب یک میلیون نفر هنگام شیوع بیماری بیکار شدند که حدود ۹۰۰ هزار نفر برای بیمه بیکاری ناشی از کرونا ثبت‌نام کرده‌اند اما گزاراشات مردمی می‌گوید پرداخت‌های بیمه بیکاری مناسب نیست.

علی‌اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که با شیوع کرونا مشاغل آسیب دیدند و بسیاری از افراد بیکار شدند؛ دولت و مجلس چه کمکی و چه حمایت‌های از این افراد و مشاغل داشته باشند، گفت: بله، بحث‌هایی در خصوص از بین رفتن مشاغل و بیکار شدن افراد با شیوع کرونا در مجلس و کمیسیون اجتماعی صورت گرفته اما این‌که طرح و لایحه‌‌ای بیاید در حال حاضر چیزی مطرح نیست. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت موظف است برای حمایت از مشاغلی که در ایام کرونا آسیب دیدند اقداماتی را انجام دهد، باید گفت متاسفانه حوزه آسیب این بیماری آن‌قدر وسیع بوده است که برای جبرانش باید تلاش‌های بسیاری انجام داد.

وی با اشاره به اینکه  قریب یک میلیون نفر هنگام شیوع بیماری بیکار شدند، اظهار داشت: شاید امروز تا حدودی افراد بر سر کار خودشان بازگشته‌اند اما باید گفت لطمات زیادی دیده‌اند.

عنابستانی بیان کرد: این یک میلیون نفری که در صنفوف مختلف بیکار شدند در ۲۲ رده  شغلی و بیش از ۹۸ هزار صنف توزیع شده‌اند که آسیب مستقیم دیده‌اند.

وی یادآور شد: دولت یک میلیون یورویی که از صندوق توسعه ملی با اجازه مقام معظم رهبری برای جبران خسارت اقتصادی ناشی از کرونا برداشت که تنها ۳۰ درصد از این پول به وزارت بهداشت تعلق گرفت و  ۷۰ درصد باقی مانده از این پول باید برای جبران خساراتی که این بیماری به کسب و کار مردم زده است، مصرف شود.

نماینده سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از جبران خسارات قرار بود در قالب بیمه بیکاری توزیع شود و  حدود ۹۰۰ هزار نفر برای بیمه بیکاری جدید (که همان بیمه بیکاری کرونا باشد) ثبت نام کردند اما خب همین هم امروز پرداختش با مشکلاتی مواجه شده است. 

وی بیان کرد: هرچند که رئیس سازمان برنامه و بودجه باید در خصوص وضعیت پرداخت بیمه بیکاری به مردم گزارش داد، اما قرار شد آقای وزیر به کمیسیون بیایند و گزارش دهند که چه اتفاقی افتاده است چراکه گزاراشات مردمی می‌گوید پرداخت‌های بیمه بیکاری مناسب نیست.

عنابستانی با تاکید بر این که غیر از بحث بیمه بیکاری که پرداخت‌هایش مناسب نیست و نشده است حمایت دیگری از دولت ندیدیم، گفت: دولت مابقی حمایت‌هایش را در قالب وام‌هایی انجام داد که مردم باید سودش را برگردانند. 

وی ادامه داد: تمامی وام‌ها و یارانه‌های که در این مدت به مردم پرداخت شد  را باید برگرداندند و این اعداد از مبلغی که از صندوق توسعه ملی برداشت شده است کسر نمی‌شود؛ حتما مجلس و مخصوصا ما در کمیسیون اجتماعی دنبال می‌کنیم تا دولت به طور ریز گزارش دهد چه حمایت‌های مشخص عملی در حوزه مشاغلی که از کرونا آسیب دیدند،‌به عمل آورده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تا امروز حمایت‌های تاثیرگذاری از دولت در برابر آسیب‌های کرونا ندیده‌ایم و شاید در آینده اتفاقات دیگری بیفتد، گفت: وام‌هایی مطرح می‌شود که عملاً حمایت نیست و معتقدم یک جور لطیفه است. 

وی ادامه داد: به طور مثال گفته شد بانک‌ها وام‌های قرض الحسنه را  اقساطش را تاخیر بیندازند و سود و جریمه نگیرند، مردم بنده خدا خیلی متوجه این قرض‌الحسنه نشدند، تصورشان این بود که قسط وام‌هایشان را ۳ ماه نمی‌دهد، اما امروز به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و می‌بینند که نه تنها باید قسط وام‌شان را پرداخت کنند بلکه باید سود و جریمه‌اش را هم بدهند.

نماینده سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای مردم سوال شده است، مگر نمی‌گویند وام وام قرض‌الحسنه پس این دریافت‌ها چیست، باید بگویم وام قرض‌الحسنه نداریم و تنها وام قرض‌الحسنه وام ازدواج است و بقیه وام‌ها همه جنس‌های دیگری است که دولت عملا ً با یک فضاسازی نامناسب یک توقعی را برای مردم درست می‌کند که نه تنها مشکلی را برای مردم حل نمی‌کند بلکه انتظارات را هم برآورده نمی‌کند. 

وی با بیان این‌که احساس می‌کنیم گاهی اوقات دولت مسائل را شوخی گرفته است با این رویه با مسائل برخورد می‌کند و الا دلیلی ندارد حرفی را بزنیم که هیچ سودی برای مردم ندارد، عنوان کرد: نمونه دیگر چک‌های بانکی است که آقای رئیسی فرمودند دادگاه‌ها ملاحظاتی را در خصوص آن‌ها خواهد داشت، خب برای این کار در  جلسه سران قوا مصوب بفرمایید چک‌ها را تا ۳ ماه در شعب بانکی برگشت نزند. اما امروز مشاهده می‌کنیم بانک‌ها چک را برگشت می‌زنند، حساب طرف را خراب می‌کنند ، بدهکارش می‌کنند و برگه برگشتی به دادگاه می‌رود تازه  آنجا می‌گویند دست نگه‌دار، خب چرا این کار را می‌کنند؟!

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جریان وام‌ها هم قصه همین است می‌گویند که مردم وام معیشتی بگیرند با سود، وام اجاره‌خانه بگیرند با سود کلان، خب اگر ما احساس می‌کنیم مردم ندارند و گرفتار هستند این سودها برای چیست؟ آن هم درصورتی که مقام معظم رهبری اجازه دادند از محل ذخایر مردم برداشته شود و برای خودشان خرج شود. 

وی گفت: قطعا رئیس‌جمهور باید گزارش دهد از آن یک میلیارد دلاری که برای روزهای کرونا توسعه ملی برداشت شد و تنها ۳۰۰ میلیون آن به وزارت بهداشت داده شد،  ۷۰۰ میلیون دیگرش چه شده و کجا رفته است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز