خبرگزاری کار ایران

در مرکز پژوهش‌های مجلس؛

سیاست‌گذاری و قانونگذاری مرتبط با توفان‌های گرد وخاک بررسی شد

سیاست‌گذاری و قانونگذاری مرتبط با توفان‌های گرد وخاک بررسی شد
کد خبر : ۸۹۷۹۷۷

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی سیاست‌گذاری و قانونگذاری مرتبط با توفان‌های گرد وخاک را بررسی کرد.

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در گزارشی با عنوان «سیاست‌گذاری و قانونگذاری مرتبط با توفان‌های گرد وخاک» آورده است؛ در حال حاضر قوانین و مقررات مربوط به توفان‌های گرد وخاک در کشور شامل آیین‌نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گرد وغبار، قانون برنامه ششم توسعه (ماده (۳۸) بندهای «ب»، «د»، «س» و «ض») و قانون هوای پاک (مواد ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷ و ۲۸) است.

این گزارش افزود: تحلیل‌های کارشناسی حاکی از آن است که در حال حاضر یک قانون جامع و مستحکم مصوب مجلس شورای اسلامی مرتبط با توفان‌های گرد وخاک و تمام مسائل مربوط به آنها وجود ندارد.

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قانون جامع مذکور باید تمام جوانب مربوط به این پدیده را پوشش دهد. متأسفانه تکلیف قانون برنامه ششم توسعه مبنی‌بر تهیه برنامه جامع مقابله با ریزگردها نیز تا به حال عملکرد مطلوبی نداشته است.

این گزارش اضافه کرد: در شرایط عدم وجود برنامه بلندمدت هدف‌دار و از پیش تعیین شده، قوانین و مقررات مختلف بدون ارتباط با یکدیگر بوده و در راستای یکدیگر نیز عمل نمی‌کنند.

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگرچه در برخی از قوانین و مقررات موجود، سازمان حفاظت محیط ‌زیست به‌عنوان دستگاه اصلی مسئول در مقابله با پدیده گرد وخاک مطرح شده، اما در بسیاری از مواد قانونی موضوعه، مسئولیت امر به‌طور کلی به عهده دولت گذاشته شده است که این وضعیت، عدم تمرکز اقدامات و فعالیت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، توفان‌های گرد وخاک، حاصل مجموعه‌ای از عوامل متعدد با آثار متقابل هستند که درنهایت در چرخه‌ای بسته، ممکن است خود آنها به عاملی برای تشدید توفان‌های گرد وخاک آتی منجر شوند.

این گزارش افزود: خشکسالی که به تخریب پوشش گیاهی و افزایش فرسایش بادی می‌انجامد، درنهایت به تولید و تشدید توفان‌های گرد وخاک منجر شده و از طرف دیگر نیز خشکسالی خود به‌وجود آورنده عواملی است که تغییر اقلیم را تشدید کرده و این امر نیز ممکن است خود به خشکسالی‌های شدیدتر بینجامد.

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این چرخه بسته علی ـ معلولی، تصمیم‌گیری در مورد مقابله و کنترل توفان‌های گرد وخاک را با چالش مواجه می‌سازد. سیاست‌های مقابله با توفان‌های گرد وخاک را می‌توان به دو دسته کلی سیاست‌های برمبنای کنترل از کانون‌ها و سیاست‌های برمبنای کاهش آثار طبقه‌بندی کرد.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در راستای نقش تقنینی مجلس شورای اسلامی، اصول کلی دوازده‌گانه سیاست‌گذاری و قانونگذاری درباره توفان‌های گرد وخاک ارائه شده است که برمبنای آنها پیش‌نویس «قانون جامع پیشگیری، سازگاری و مقابله با پدیده توفان‌های گرد وخاک» در ۲۴ ماده و ۶ فصل با عناوین فصل اول ـ تعاریف و اصطلاحات، فصل دوم ـ ستاد پیشگیری، سازگاری و مقابله با پدیده گرد وخاک، فصل سوم ـ اقدامات پیشگیری، فصل چهارم ـ اقدامات سازگاری، فصل پنجم ـ اقدامات مقابله‌ای و فصل ششم ـ پایش، پیش‌آگاهی و تحقیق، تدوین شده است.

این گزارش افزود: قانون مذکور به طیف گسترده‌ای از مسائل و نکات مربوط به توفان‌های گرد وخاک در کشور و مقابله و کنترل آنها می‌پردازد.

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین در راستای نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی، مکانیسم‌های نظارت مجلس شورای اسلامی بر عملکرد دولت در مورد توفان‌های گرد وخاک نیز ارائه شده است.

این گزارش خاطرنشان کرد: در این جهت اصول و معیارهای بررسی طرح‌ها و لوایح مرتبط با توفان‌های گرد وخاک در مجلس شورای اسلامی، شاخص‌های کلی مرتبط با عملکرد دولت در ارتباط با توفان‌های گرد وخاک و همچنین ساختار مورد نیاز در مجلس شورای اسلامی مرتبط با توفان‌های گرد وخاک نیز تدوین شده است.​

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز