وزیر نفت در پاسخ به سوال نماینده اراک:
برای بهینهسازی پالایشگاهها ۱۰ میلیارد دلار سرمایه لازم است
وزیر نفت گفت: پالایشگاهها باید بهینهسازی شوند و میزان نفت کوره و گوگرد در آن کم شود که ۱۰ میلیارد دلار سرمایه میخواهد که تامین منابع آن در شرایط کنونی دشوار است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علیاکبر کریمی امروز در صحن علنی مجلس سوال خود را درباره علت کوتاهی وزارت نفت در مورد برنامهریزی لازم جهت تولید سوخت کم سولفور برای شناورها در کشور از وزیر نفت پرسید.
بر این اساس بیژن زنگنه در پاسخ به این سوال گفت: بنده یک بار دیگر در اردیبهشت ماه همین امسال همین جا حاضر شدم و به این سوال پاسخ دادم اما از نظر آییننامهای مثل اینکه هر چند بار یک سوال مطرح شود باید به آن پاسخ داده شود.
وزیر نفت گفت: در سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیون تن نفت کوره در جهان تولید شده که ۲ درصد آن استاندارد لازم برای سوخت کشتیها داشته است و دو سوم آن هم گوگرد بالای ۲.۵ درصد داشته است. الان هم قیمت گوگرد با سولفور کم و همچنین نفت کوره با سولفور کم نزدیک به گازوئیل رسیده است.
وی با بیان اینکه تولیدات این بخش به ۴۰ هزار تن خواهد رسید، گفت: ۱۳ هزار تن آن مربوط به پتروشیمی آبادان است و ما ۲۰ هزار تن نفت کوره با سولفور بالا خواهیم داشت.
زنگنه گفت: راه این است که پالایشگاهها بهینهسازی شوند و میزان نفت کوره و گوگرد در آن کم شود که ۱۰ میلیارد دلار سرمایه میخواهد که تامین منابع آن در شرایط کنونی دشوار است. قیمت سوخت با نفت کوره به شدت بالا میرود و قیمت کشتیرانی به همین دلیل بالا رفته است.
وزیر نفت تاکید کرد: من بارها گفتم که قیمت سوخت یا نفت کوره کم سولفور به شدت بالا میرود و این واقعیت بازار است. قیمت کشتیرانی در دنیا هم بالا رفته ما راه حل هایی داریم که من آنها را خدمت وزیر راه نوشتم. یکی استناد به بند دوم مقرره ۱۸ پیوست ششم کنوانسیون مارپل است که به کشتیها تکلیف میکند باید سوخت با گوگرد زیر نیم درصد استفاده کند. اما اگر کشتی بگوید امکان تامین سوخت کم سولفور را ندارد میتواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند. جمهوری اسلامی هم میتواند به دلیل شرایط اضطراری به این قانون استناد کند این حق قانونی و حقوقی ما است.
این عضو کابینه دولت، یکی از راه حل ها را تجهیز کشتیها به اسکرابر دانست و گفت: این سیستمی است که بین ۲ تا ۷ میلیون دلار هزینه دارد. حتی از بهینه سازی پالایشگاهها نیز به لحاظ اقتصادی بهتر است ولی هیچ کشتی ایرانی این کار را نکردند. کشتیها در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ فرصت داشتند اسکرابر نصب کنند. چرا این کار را نکردند. اخیرا هم ضمنی میگویند سوخت ارزان و یارانهای به ما بدهید.
زنگنه افزود: روش بعدی اختلاط است. ما در این باره جلسات متعدد داشتیم و با همکاری شرکت نفت کش به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای فعلی جواب می دهد. موتوری که نفت کوره مصرف میکند نمیتواند نفت گاز مصرف کند لذا یک سوخت ترکیبی تولید شد که ۴۰ تا ۵۰ هزار تن در ماه قابل تامین است. حتی سوخت از بیرون ایران هم قابل تامین است. روشهای دیگری هم هست مثل این که با روشهای شیمیایی مازوت را مخلوط میکنند که جدا شود بخش خصوصی در این زمینه فعال شده که مازوت با سولفور بالا را از ما بگیرد و مازوتی بدهد که سولفورش کم است.
وی با بیان این که مشکل تامین سوخت با سولفور کم اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمیکند، یادآور شد: مهمترین بخش کشتیرانی نفتکش است که اختلالی در آن ایجاد نمیشود. زیرا اگر این چنین باشد صادرات ما هم دچار مشکل خواهد شد. البته مسائل دیگری هم است که به تحریمها بر میگردد و ذکر آن به مصلحت نیست.
این عضو کابینه دولت دوازدهم، افزایش قیمت حمل و نقل را به دلیل افزایش قیمتهای بینالمللی عنوان و تصریح کرد: وقتی نرخهای آن طرف آزاد است فکر نمیکنم نمایندگان دنبال این باشند که از منابع محدود بودجه یارانهای برای سوخت نفتکش بگذاریم. من اجازه ندارم به کسی که تولید میکنم بگویم تولید را از قیمت جهانی کمتر بفروش. مگر این که شما در بودجه چنین چیزی تصویب کنید و دو سه هزار میلیارد تومان یارانه برای آن قرار دهید.
وزیر نفت یادآور شد: شما در دنیا هر هیدروکربنی را بخواهید میتوانید بخرید اما قیمتش متفاوت است. ما فعلا میتوانیم نیاز کشتیهای اقیانوس پیما را با سوخت سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم.