تصویب لایحه «مقابله با فساد و ارتقاء سلامت نظام اداری - مالی» در جلسه هیئت دولت
گزارش وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازی از خدمات ارائهشده به زائران در ایام اربعین حسینی در جلسه هیات دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهوری ارائه شد.
به گزارش ایلنا، براساس گزارش وزارت کشور، در ایام محرم برای جابهجایی چهار میلیون نفر به کشور عراق، مدیریت جمعی و هماهنگی خوبی انجام شده است
بنا بر این گزارش، حدو.د سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کردهاند که برای تعداد یک میلیون و ۸۲۲ هزار و ۹۹۱ نفر گذرنامه تکبرگی صادر شده است.
همچنین از ابتدای محرم تاکنون تعداد دو میلیون و ۸۸۶ هزار و ۹۰۹ نفر و از اول صفر نیز تعداد دو میلیون و ۴۵۹ هزار و دو نفر به عراق اعزام شدهاند.
از عمده مشکلات موجود برای خدماترسانی به زائرین، توزیع آب در آن سوی مرز بوده که حدود ۲۴ تانکر آبرسانی و یخ ارسال و روزانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار آب بستهبندیشده توزیع شده است.
همچنین حمل و نقل زائرین در عراق با توجه به وضعیت زیرساختها و تراکم جادهها و عدم توان نظارتی کشور عراق با مشکلاتی از جمله کمبود وسیله نقلیه و اخذ کرایههای سنگین از زائرین همراه بوده که تعداد ۱۵۰۰ اتوبوس و تریلی آماده اعزام به کشور عراق است و تاکنون ۷۵۰ دستگاه به آن سوی مرز اعزام و ۲۸۱ اتوبوس در صفر مرزی حضور داشته و منتظر اجازه ورود از طرف عراق هستند.
درحال حاضر نیز مدیریت و پایش وضعیت در مرزها و محورهای مواصلاتی در سالن مرکز کنترل فرماندهی و مانیتورینگ وزارت کشور با حضور همه دستگاههای متولی و درگیر مراسم اربعین بصورت شبانهروزی فعال است.
همچنین براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی از وضعیت حمل و نقل در ایام اربعین امسال، در بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ مهر مجموع خروجی مرزهای چهارگانه تعداد دو میلیون و ۳۱۰ هزار و ۲۷۵ نفر و مجموع ورودی از این مرزها تعداد ۵۵۹ هزار و ۲۳۵ نفر بوده است.
اصلاح آییننامه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی
دولت در ادامه، به منظور رفع مشکلات برخی اشخاص حقوقی برای دریافت شناسه ملی جهت ثبت در پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی، آییننامه اجرایی «پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی» را اصلاح کرد.
مطابق این تصمیم، به اشخاص حقوقی که مستقیماً به موجب قانون یا مقررات مربوط ایجاد می شود بدون نیاز به ثبت، با ارائه درخواست و ورود اطلاعات خود در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور / وزارت کشور، شناسه ملی اختصاص داده می شود.
نهادهای عمومی غیردولتی، نهادها و مؤسسات غیردولتی و سازمان های صنفی و حرفه ای، مانند نظامهای پزشکی و پرستاری و مهندسی و کانونهای وکلای دادگستری و اتاقهای بازرگانی و تعاون، در زمره این اشخاص قرار میگیرند.
پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی به استناد قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و با مسئولیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد شد. مطابق آییننامه پایگاه فوق، مشمولان باید پس از ثبت (ایجاد)، در زیرمجموعه یکی از صفحات اختصاصی این پایگاه، برگه درخواست شناسه ملی را تکمیل و همراه اسناد و مدارک لازم به سازمان ثبت کننده ارائه کنند. همچنین، اشخاص حقوقی موظف به ورود هرگونه تغییر اطلاعات، ظرف ۲۴ ساعت در پایگاه هستند. این تغییرات توسط سازمان ثبتکننده بروزرسانی میشود.
تعیین تکلیف نحوه ابلاغ اعتبارات مقابله با اثرات مخرب ریزگردها در بودجه سال ۱۳۹۸
هیات وزیران، با تسری مصوبه پیشین خود در خصوص نحوه ابلاغ بخشی از اعتبارات طرحهای تملک داراییهای سرمایهای وزارت جهاد کشاورزی و سازمانهای جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و امور عشایر ایران به سازمان حفاظت محیط زیست موافقت کرد.
با این تصمیم، امکان استفاده از منابع قانون بودجه سال ۱۳۹۸ جهت اجرای مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و تأثیر آن بر شبکه های برق به سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها واگذار میشود.
تصویب لایحه «مقابله با فساد و ارتقاء سلامت نظام اداری - مالی»
هیات وزیران همچنین، به ادامه بررسی لایحه «مقابله با و ارتقای سلامت نظام اداری - مالی» پرداخت و با اصلاحاتی آن را تصویب کرد.
بر اساس این لایحه، قوای سهگانه، نهادها و واحدهای زیر نظر مقام معظم رهبری، مؤسّسات و نهادهای عمومی غیردولتی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، بخش، شهرستان، استان، شورای عالی استانها، مؤسسات و نهادهای مأمور به خدمات عمومی و نیز سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی، در حوزه شمول این لایحه قرار دارند.
دبیرخانه ستاد به منظور تسهیل نظارت یکپارچه بر فعالیتهای مقابله با فساد و ارتقاء سلامت نظام اداری - مالی، موظف است ظرف حداکثر یکسال پس از لازمالاجرا شدن این قانون نسبت به ایجاد «سامانه جامع نظارت الکترونیکی بر فعالیتهای مربوط» اقدام کند. کلیه اشخاص مشمول باید اطلاعات مرتبط با عملکرد خود در اجرای این قانون را به صورت بر خط در اختیار سامانه مذکور قرار دهند.